KPK tudi nad plagiatorstvo. Goran Klemenčič je pozval poslance, naj sprejmejo etični kodeks. Foto: BoBo
KPK tudi nad plagiatorstvo. Goran Klemenčič je pozval poslance, naj sprejmejo etični kodeks. Foto: BoBo

Komisija se je v letu 2011 in 2012 srečala z več primeri različnih nosilcev javnih funkcij oziroma položajev, povezanih z dvomljivimi, neetičnimi ali celo nezakonitimi metodami za pridobitev izobrazbe, potrdil o izobrazbi oziroma strokovnega ali znanstvenega naziva. Večinoma gre za javno odmevne primere, ki izrazito negativno vplivajo na zaupanje v javne institucije in pravno državo.

KPK v oceni stanja korupcije

Javna funkcija je služba, v kateri funkcionar "služi" v skladu s pričakovanim delovanjem in odgovornostjo v odnosu do temeljnih vrednot demokratične družbe in pravne države ter do uresničevanja javnega interesa, ki mu je javna funkcija namenjena.

KPK v oceni stanja o korupciji

KPK se je v letu 2011 in 2012 srečal z več primeri različnih nosilcev javnih funkcij oziroma položajev, povezanih z dvomljivimi, neetičnimi ali celo nezakonitimi metodami za pridobitev izobrazbe, potrdil o izobrazbi oziroma znanstvenih nazivov, ki so javnosti že znani, piše v oceni stanja o korupciji v Sloveniji, ki ga je KPK izdal na podlagi 20. člena Zakona o integriteti.

Naj vodstva uveljavljajo zakonodajo!
KPK zato poziva vodstva oziroma predstojnike državnih organov in nadzornih služb, naj dosledno uveljavljajo delovnopravno, kazenskopravno in odškodninsko odgovornost odgovornih oseb, ki v postopku imenovanj in zaposlitev v javnem sektorju namenoma ali zaradi malomarnosti opustijo dolžno preverjanje verodostojnosti predloženih izobraževalnih listin in izpolnjevanja drugih pogojev kandidatov.

Isto velja za javne funkcionarje, uslužbence in druge zaposlene v javnem sektorju, za katere dejstva ali ugotovitve pristojnih organov pokažejo, da so v postopku imenovanja in zaposlitve ali v drugih primerih predložili ponarejeno listino ali neresnične podatke o izobrazbi.

Naj se do plagiatorstva odredijo tudi stranke
KPK poziva tudi politične stranke kot pomembne dejavnike demokratičnih procesov, razvoja politične kulture, javne etike in integritete, da se v svojih ustanovnih aktih in političnih programih jasno opredelijo do plagiatorstva ter drugih kršitev, zlorab in neresničnih navedb ali zavajanj v postopkih kandidiranja ali imenovanja njihovih članov na javne funkcije in pri zaposlovanju v javnem sektorju.

Kodeks v parlament!
KPK znova poudarja potrebo po sprejetju kodeksa parlamentarne etike in dejanskem spoštovanju standardov javne etike in integritete v zakonodajni veji oblasti. "Sprejetje kodeksa parlamentarne etike, v katerem bi državni zbor določil jasna pravila, poslanci pa bi jih sprejeli tudi kot osebna vodila etičnega ravnanja v odnosu do temeljnih vrednot ustave in poslanstva, ki ga opravljajo, bi bil splošno pomemben prispevek h krepitvi politične kulture in javne etike, pri čemer komisija izpostavlja primere dobre prakse Evropskega parlamenta in parlamentov v državah članicah Evropske unije, " še piše v oceni KPK.

Neutemeljeno sklicevanje plagiatorjev na nedolžnost!
Komisija še opozarja, da se javni funkcionar ali drugi visoki javni uslužbenec, ki je v zvezi s svojo izobrazbo izpostavljen očitku plagiatorstva ali uporabe drugih protipravnih ali neetičnih ravnanj, pri vztrajanju na funkciji oziroma položaju neutemeljeno sklicuje na domnevo nedolžnost, saj je ta namenjena izključno varstvu posameznika v (pred)kazenskem postopku. Ravnanje s pričakovano stopnjo integritete od takšnega posame-znika zahteva, da na očitke argumentirano javno odgovori in jih ovrže ali pa zapusti položaj oziroma funkcijo.

Javna funkcija ni plen
Komisija dodatno opozarja, da javna funkcija oziroma položaj ni osebna pravica ali osebni interes javnega funkcionarja, prav tako tudi ne politični "plen" njegove stranke. "Javna funkcija je služba, v kateri funkcionar "služi" v skladu s pričakovanim delovanjem in odgovornostjo v odnosu do temeljnih vrednot demokratične družbe in pravne države ter do uresničevanja javnega interesa, ki mu je javna funkcija namenjena."

Plagiator ne more odločati sam
Pri oceni, ali je javni funkcionar, ki je kršil pričakovano delovanje in odgovornost oziroma integriteto javne funkcije, za to funkcijo sploh še primeren, je manj pomembno, kaj o tem meni sam, ampak je prevladujoča okoliščina vprašanje, kakšne učinke in posledice ima dejansko njegovo ravnanje na ugled javnega sektorja kot celote in zaupanje ljudi v institucije tega sektorja.

Stranke naj izključijo plagiatorje
Politične stranke, katerih člani so kot javni funkcionarji ali odgovorne osebe izpostavljeni očitkom plagiatorstva ali drugih protipravnih ali neetičnih ravnanj v zvezi s pridobitvijo izobrazbe, se morajo skladno s svojo vlogo v demokratični družbi in pri razvoju politične kulture na takšen primer odzvati tako, da od posameznika zahtevajo, da na očitke argumentirano javno odgovori in jih ovrže. Če tega ne stori, je primerno, da mu odrečejo podporo in ga pozovejo k odstopu z javne funkcije ali položaja v stranki ali ga iz stranke skladno z možnostmi izključijo, so še zapisali v oceni.

Komisija se je v letu 2011 in 2012 srečala z več primeri različnih nosilcev javnih funkcij oziroma položajev, povezanih z dvomljivimi, neetičnimi ali celo nezakonitimi metodami za pridobitev izobrazbe, potrdil o izobrazbi oziroma strokovnega ali znanstvenega naziva. Večinoma gre za javno odmevne primere, ki izrazito negativno vplivajo na zaupanje v javne institucije in pravno državo.

KPK v oceni stanja korupcije

Javna funkcija je služba, v kateri funkcionar "služi" v skladu s pričakovanim delovanjem in odgovornostjo v odnosu do temeljnih vrednot demokratične družbe in pravne države ter do uresničevanja javnega interesa, ki mu je javna funkcija namenjena.

KPK v oceni stanja o korupciji