Vlada je z današnjim dnem določila najvišjo mogočo ceno pogonskih goriv, ne pa tudi kurilnega olja. To se je tako z današnjim dnem krepko podražilo. Cena za liter se je z 1,018 evra zvišala na 1,264 evra, kar predstavlja 24,17-odstotno rast. Tisoč litrov kurilnega olja je tako v ponedeljek stalo 1018 evrov, danes bi za enako količino odšteli kar 246 evrov več.
Cene nafte na svetovnih trgih so se v zadnjem času povzpele na rekordno visoke vrednosti, kar se odraža tudi na cenah pogonskih goriv na bencinskih servisih. Cene bencina in dizelskega goriva so postopno naraščale že nekaj tednov in so se prejšnji teden povzpele na rekordne ravni. Na bencinskih servisih Petrola zunaj avtocest je bilo treba pretekli teden za liter 95-oktanskega bencina odšteti 1,563 evra, za liter dizelskega goriva pa 1,670 evra. Od danes je zaradi vladnega ukrepa cena 95-oktanskega bencina zamrznjena na 1,503 evra za liter, najvišja cena za liter dizelskega goriva pa je določena pri 1,541 evra. Ukrep bo veljal 30 dni.
Nekateri so si v pričakovanju zvišanja cen že prejšnji teden delali zaloge, zaradi česar je ponekod dizelskega goriva celo zmanjkalo.
Vlada se je tako v ponedeljek odločila za regulacijo drobnoprodajnih cen naftnih derivatov. "Cilj je, da umirimo stanje na trgu pogonskih goriv," je v izjavi novinarjem pojasnil minister za gospodarski razvoj in tehnologijo Zdravko Počivalšek. Zatrdil je, da je goriva v Sloveniji dovolj in se potrošnikom ni treba bati pomanjkanja.
Zakaj taka podražitev kurilnega olja?
Cene kurilnega olja so sicer regulirane od novembra lani, ko je vlada začasno, za tri mesece, omejila maržo distributerjev na maksimalno šest centov na liter kurilnega olja. Januarja se je odločila regulacijo podaljšati še za tri mesece.
Od februarja so veljajo tudi znižane trošarine na energente, tudi na kurilno olje, a nižje trošarine ne pomenijo nujno tudi znižanja cen. Znotraj cene goriva poleg trošarin in davkov ter marže glavni delež namreč predstavljajo cene surovin, te pa so se po ruskem napadu Ukrajine precej podražile.
Cena za liter kurilnega olja se je novembra, ko je vlada omejila maržo, spustila pod en evro za liter, nato pa se je nekoliko zvišala in se letos gibala nekoliko nad enim evrom. Še v ponedeljek je bilo treba za liter kurilnega olja odšteti 1,018 evra. Danes se je zvišala na 1,264 evra.
Večje povpraševanje tujih kupcev
V Petrolu v odzivu na vladno odločitev za enomesečno regulacijo cen pogonskih goriv poudarjajo, da si bodo še naprej prizadevali zagotavljati stabilno oskrbo kupcev z gorivi. Dodali so, da sicer opažajo zamude v oskrbnih verigah, a da imajo za marec potrjene vse načrtovane dobave naftnih derivatov.
Kot so pojasnili, omenjeni vladni ukrep povečuje relativno konkurenčnost cen goriv v Sloveniji glede na okoliške države, zaradi česar že opažajo povečano povpraševanje po gorivih ne le domačih, ampak tudi tujih kupcev, zadnje velja predvsem za obmejna območja.
Dodali so, da imajo za letos zagotovljene dolgoročne nabavne pogodbe za naftne derivate v obsegu, ki odraža dosedanjo dinamiko rasti mobilnosti na predcovidne ravni, kot je opredeljeno v poslovnem načrtu za leto 2022. "Zaradi situacije v Ukrajini in s tem zaostrenih varnostnih razmer sicer opažamo zamude v oskrbnih verigah, vendar lahko potrdimo, da ima družba za mesec marec potrjene vse načrtovane dobave naftnih derivatov," so poudarili.
Ob tem so pojasnili še, da z vidika tveganj stabilnosti pri dobavi goriv Petrol ni odvisen od Rusije, saj ta predstavlja zanemarljiv delež v dobavi goriv.
MOL ustvarja izgubo
V MOL-u pravijo, da so cene pogonskih goriv, ki jih je določila vlada, trenutno pod njihovo dobavno ceno, zato z vsakim prodanim litrom ustvarjajo izgubo. "Raven cene, ki je predpisana z uredbo, je bistveno pod trenutno našo nabavno ceno, kar pomeni, da z vsakim prodanim litrom ustvarjamo izgubo, ne da bi pokrivali stroške poslovanja, kot so stroški obratovanja servisov. Izguba v prihodnjih tednih je odvisna predvsem od tega, kako se bodo gibale kotacije naftnih derivatov," so navedli za Finance.
Tudi pri MOL-u glede na cene goriv v sosednjih državah opažajo znatno povečanje točenja goriv od tujih voznikov, tako transportnega prometa kot tudi fizičnih oseb predvsem ob meji. "Tudi glede na nedavne spremembe zakonodaje na Madžarskem, kjer je v skladu s to spremembo cena goriva za vozila nad 7,5 tone v bistvu tržna cena, ki je bistveno višja in primerljiva s cenami v preostalih evropskih državah, pričakujemo, da bo mednarodni kamionski promet začel še intenzivneje točiti gorivo v Sloveniji," so poudarili in dodali, da zato ne izključujejo možnosti, da se pojavijo motnje pri oskrbovanju njihovih bencinskih servisov.
OMV: Zaostreni pogoji
Maloprodajna cena neosvinčenega 95-oktanskega bencina na bencinskih servisih po Sloveniji na podlagi vladne uredbe od danes ne sme preseči 1,503 evra za liter, najvišja cena za liter dizelskega goriva pa je določena pri 1,541 evra. Vlada se je tako odločila z namenom umiritve stanja na trgu pogonskih goriv, ki je sledil pretresom na naftnem trgu po ruskem napadu na Ukrajino. Ukrep bo veljal 30 dni.
V OMV-ju Slovenija poudarjajo, da poslujejo v zelo zaostrenih pogojih na nabavni in prodajni strani in da si prizadevajo zagotoviti nemoteno oskrbo. Največ povpraševanja pričakujejo na obmejnih in tranzitnih servisih.
"Prizadevamo si zagotoviti nemoteno oskrbo in zadostiti celotnemu povpraševanju. Neprestano spremljamo odjem na mreži bencinskih servisov, največ povpraševanja pa pričakujemo na obmejnih in tranzitnih servisih, saj je razlika v ceni na liter zelo visoka," so zapisali. V OMV-ju Slovenija dodajajo, da se je v zadnjem obdobju povečalo povpraševanje tudi po kurilnem olju.
Prevozniki zadovoljni z regulacijo cen pogonskih goriv
Prevozniki so zadovoljni z odločitvijo vlade, da začasno regulira cene pogonskih goriv. Cene pogonskega goriva, ki so se od začetka leta zvišale za slabo tretjino, so namreč za prevozniška podjetja predstavljale rekordnih 30 odstotkov v strukturi vseh stroškov, je dejal direktor Združenja za promet pri GZS-ju Robert Sever.
"Vladna regulacija drobnoprodajnih cen pogonskih goriv nas je na združenju za promet pozitivno presenetila, saj smo na pristojno ministrstvo za infrastrukturo že na začetku letošnjega leta podali pobudo za poseg v hitro rastoče cene pogonskih goriv," je navedel Sever.
Strošek za pogonska goriva je v strukturi vseh stroškov prevozniških podjetij dosegel rekordnih 30 odstotkov, z regulacijo pa se je podražitev omilila na 15 odstotkov.
A za ohranitev vzdržnosti svojega poslovanja bi morali prevozniki tudi ob zdajšnji regulirani ceni goriva cene prevoznin dvigniti za od šest do 10 odstotkov, medtem ko bi bil brez regulacije potreben dvig za od 10 do 15 odstotkov, meni Sever.
"Treba se je zavedati, da vsak dvig cene prevoznine pokrije stroške višjih cen goriva šele z zamikom, odvisno od pogodbenih klavzul, če jih ima prevoznik določene v svoji prevozni pogodbi, vendar najhitreje v 30 dneh. Nekateri pa imajo ta obdobja še daljša, na primer eno četrtletje. V vmesnem času mora prevoznik višje cene goriva kriti iz lastnih sredstev, zato je ogrožena likvidnost podjetij," je še dejal Sever.
"Višje cene goriva namreč pomenijo tudi višje cene prevoza, kar se odraža v višjih cenah izdelkov in storitev," so v ponedeljek opozorili na Obrtno-podjetniški zbornici Slovenije.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje