Vlada je v sredo sprejela odlok o načinu ugotavljanja izpolnjevanja pogojev prebolevnosti, cepljenosti in testiranja (PCT) v povezavi z nalezljivo boleznijo covid-19 (povezava desno). Če bo izpolnjevanje pogojev potekalo z odčitavanjem kode QR v aplikaciji, bosta v skladu s tem uporabniku na vpogled osebno ime in letnica rojstva preverjane osebe.
Ne bo pa pokazala, katerega od treh pogojev izpolnjuje preverjana oseba. Aplikacija tudi ne sme omogočati hrambe ali druge obdelave navedenih osebnih podatkov in se ne sme povezovati z nobeno zbirko podatkov. Če bo posameznik kot dokazilo o izpolnjevanju pogoja PCT predložil drugo obliko potrdila, bodo izpolnjevanje pogoja preverili z vpogledom vanjo, so sporočili z Ukoma.
Kaj pa 38. člen ustave
Informacijska pooblaščenka Mojca Prelesnik je v sporočilu za javnost poudarila, da razume nujnost sprejemanja ukrepov za zajezitev širjenja virusa in izraža skrb za javno zdravje, a obenem opozarja na 38. člen ustave.
"Ker vsaka obdelava podatkov pomeni poseg v z ustavo zagotovljeno človekovo pravico, v Sloveniji obdelave podatkov zaradi zagotavljanja pravne varnosti državljanov ni dopustno urejati z vladnimi odloki – pri sprejemanju teh namreč ni mogoče dosegati take stopnje demokratičnega procesa odločanja kot v DZ-ju, saj odražajo le odločitev vsakokratne izvršilne veje oblasti," je pojasnila.
Ustava torej po njenih navedbah teži k temu, da se glede posegov v zasebnost zagotovi čim širša splošna in strokovna razprava ter doseže čim širši družbeni konsenz sprejetega zakona, česar pa po naravi stvari izvršilna veja oblasti sama ne more zagotavljati.
Presojalo bo ustavno sodišče
Ker je obdelava osebnih podatkov pri ugotavljanju izpolnjevanja pogojev PCT od danes (četrtek) določena z odlokom vlade, bo informacijska pooblaščenka skladno s svojo zakonsko pristojnostjo, ki jo ima v primerih nastanka vprašanja ustavnosti ali zakonitosti v odprtem inšpekcijskem postopku, tega prekinila in odlok v presojo dala ustavnemu sodišču. "Ugotovitev ustavnosti odloka je še toliko pomembnejša, saj gre pri obdelavi podatkov v okviru ugotavljanja izpolnjevanja pogojev PCT za množično obdelavo in obdelavo podatkov v povezavi z zdravjem," je navedla.
Dodala je, da nedvomna pravna podlaga za uporabo covidnih potrdil Evropske unije trenutno obstaja le za namene prehajanja meje. Uredba Evropskega parlamenta in Sveta s 14. junija 2021 o digitalnem covidnem potrdilu EU-ja za olajšanje prostega gibanja med pandemijo covida-19 namreč določa, da morajo države članice, če tega želijo uporabljati tudi za druge namene, sprejeti ustrezno nacionalno pravno podlago. Ta mora biti skladna s pravom EU-ja o varstvu podatkov in z načeli učinkovitosti, nujnosti in sorazmernosti ter mora vsebovati določbe, s katerimi jasno določa področje uporabe, obseg in namen obdelave, kdo lahko preverja potrdilo ter ustrezne zaščitne ukrepe za preprečevanje diskriminacije in zlorab.
Glede na določbe slovenske ustave pa tako ustrezno pravno podlago po navedbah Prelesnikove lahko zagotovi le zakon. Da bi se izognili vsakršnim nejasnostim in zaradi zaščite posameznikov bo zato o ustreznosti pravne podlage odločalo ustavno sodišče.
NIJZ pripravlja tretjo različico aplikacije
Z NIJZ-ja so sporočili, da bodo novo, že tretjo različico aplikacije objavili danes ali v petek. Zapisali so še, da so v sredo posredovali tudi odgovor informacijski pooblaščenki, v katerem so pojasnili, kako deluje aplikacija.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje