Triindvajsetega septembra 2019 je posadka Adrie Airways na jutranjem letu Ljubljana–Bruselj v evropski zračni prostor ponesla poseben pozivni znak: Adria4ever. Nekaj dni pozneje se je s stečajem končala 58-letna zgodovina slovenskega letalskega prevoznika, ki nam je dal krila. V posebnem podkastu se spominjamo vzponov in padcev Adrie Airways, pilotov, stevardes in številnih drugih (so)potnikov Slovenije nad oblaki. Objavljamo pričevanja, dejstva in mejnike, ki jih je v večmesečnem raziskovalnem delu zbrala Tatjana Pirc. Foto: Urban Demšar
Triindvajsetega septembra 2019 je posadka Adrie Airways na jutranjem letu Ljubljana–Bruselj v evropski zračni prostor ponesla poseben pozivni znak: Adria4ever. Nekaj dni pozneje se je s stečajem končala 58-letna zgodovina slovenskega letalskega prevoznika, ki nam je dal krila. V posebnem podkastu se spominjamo vzponov in padcev Adrie Airways, pilotov, stevardes in številnih drugih (so)potnikov Slovenije nad oblaki. Objavljamo pričevanja, dejstva in mejnike, ki jih je v večmesečnem raziskovalnem delu zbrala Tatjana Pirc. Foto: Urban Demšar

O Adrii so leta govorili in o njej odločali celo taki, ki o letalskem prevozu niso vedeli nič. Zdaj naj imajo besedo adrijke in adrijci. Odgovorno in strokovno so opravljali svoje delo, reševali težave, ki so se kopičile, za nasmehi pa marsikdaj skrivali bolečino in nestrinjanje z odločitvami uprav, lastnikov, oblastnikov …

Adria je od leta 1961 naprej pomagala graditi naše temelje. Adria nam je dala krila!

S kakšnim entuziazmom se je začelo leta 1961. Podjetje Adria Aviopromet je bilo ustanovljeno 14. marca 1961. Ustanovitev so narekovale potrebe gospodarstva, razvoj turizma, odpiranje meja … V tem času je bil edini letalski prevoznik v Jugoslaviji JAT, v katerem nad ustanovitvijo Adrie niso bili najbolj navdušeni. Adria je pri nizozemski letalski družbi KLM kupila štiri rabljena letala DC 6 in zaposlovala letalsko in tehnično osebje. Prva leta je bila matična luka Adrie zagrebško letališče, saj takrat še ni bilo Aerodroma Ljubljana, kamor se je Adria preselila leta 1964. Adria je bila čarterski prevoznik, kmalu je postala znana in priznana.

Foto: Val 202/Tatjana Pirc
Foto: Val 202/Tatjana Pirc

Ko so letala DC 6 postala zastarela, počasna in potratna, je Adria Aviopromet doživela in preživela prvo hudo krizo. Januarja 1968 je bil razglašen njen stečaj, iz težav se je izvila z nakupom novih letal DC 9, pri tem ji je ponudilo roko beograjsko podjetje Interexport. Adria je postala z njim ohlapno povezana, iz hvaležnosti je dodala svojemu imenu Inex. Na novih letalih je tako pisalo Inex Adria Aviopromet.

Adrijinih 58 let. Vsako leto kaj novega, vzponi, zmage, pa tudi padci in porazi. Adria se je vsakokrat dvignila. Do septembra 2019, ko je za vedno ostala na tleh.

Adria4ever

Kapitan inštruktor Urban Demšar, ki se je že zaposlil v družbi Lauda Motion, je razložil, kako je 23. septembra 2019, tik pred zadnjim dihom Adrie, nastal pozivni znak Adria4ever. Za zamenjavo znaka se je odločil zgodaj zjutraj v Skopju. Bil je dan, ko je bilo treba nekaj ušpičiti, pravi Demšar. Ko se je posadka peljala na letališče, so izbrali predlog kopilota: Adria4ever. Gospodu Demšarju je pri izvedbi te operacije koristilo znanje, ki si ga je nabral, ko je delal v zračni kontroli … So potniki na jutranjem letu Ljubljana–Bruselj vedeli, da je njihov pozivni znak Adria4ever?

"Pri pozdravnem sporočilu sem potnikom povedal, da imamo poseben pozivni znak Adria4ever, ki ga bomo ponesli v evropski zračni prostor. Ob slovesu so mi nekateri potniki dejali: "Adria for ever."

Poseben podkast: Adria4ever

V posebnem večdelnem podkastu se spominjamo vzponov in padcev Adrie Airways, pilotov, stevardes in številnih drugih (so)potnikov Slovenije nad oblaki. Objavljamo pričevanja, dejstva in mejnike, ki jih je v večmesečnem raziskovalnem delu zbrala Tatjana Pirc.

Poslušajte epizode podkasta Adria4ever!

Adrijke in Adrijci