Triindvajsetega septembra 2019 je posadka Adrie Airways na jutranjem letu Ljubljana–Bruselj v evropski zračni prostor ponesla poseben pozivni znak: Adria4ever. Nekaj dni pozneje se je s stečajem končala 58-letna zgodovina slovenskega letalskega prevoznika, ki nam je dal krila. V posebnem podkastu se spominjamo vzponov in padcev Adrie Airways, pilotov, stevardes in številnih drugih (so)potnikov Slovenije nad oblaki. Objavljamo pričevanja, dejstva in mejnike, ki jih je v večmesečnem raziskovalnem delu zbrala Tatjana Pirc. Foto: Urban Demšar
O Adrii so leta govorili in o njej odločali celo taki, ki o letalskem prevozu niso vedeli nič. Zdaj naj imajo besedo adrijke in adrijci. Odgovorno in strokovno so opravljali svoje delo, reševali težave, ki so se kopičile, za nasmehi pa marsikdaj skrivali bolečino in nestrinjanje z odločitvami uprav, lastnikov, oblastnikov …
Adria je od leta 1961 naprej pomagala graditi naše temelje. Adria nam je dala krila!
S kakšnim entuziazmom se je začelo leta 1961. Podjetje Adria Aviopromet je bilo ustanovljeno 14. marca 1961. Ustanovitev so narekovale potrebe gospodarstva, razvoj turizma, odpiranje meja … V tem času je bil edini letalski prevoznik v Jugoslaviji JAT, v katerem nad ustanovitvijo Adrie niso bili najbolj navdušeni. Adria je pri nizozemski letalski družbi KLM kupila štiri rabljena letala DC 6 in zaposlovala letalsko in tehnično osebje. Prva leta je bila matična luka Adrie zagrebško letališče, saj takrat še ni bilo Aerodroma Ljubljana, kamor se je Adria preselila leta 1964. Adria je bila čarterski prevoznik, kmalu je postala znana in priznana.
Foto: Val 202/Tatjana Pirc
Ko so letala DC 6 postala zastarela, počasna in potratna, je Adria Aviopromet doživela in preživela prvo hudo krizo. Januarja 1968 je bil razglašen njen stečaj, iz težav se je izvila z nakupom novih letal DC 9, pri tem ji je ponudilo roko beograjsko podjetje Interexport. Adria je postala z njim ohlapno povezana, iz hvaležnosti je dodala svojemu imenu Inex. Na novih letalih je tako pisalo Inex Adria Aviopromet.
Adrijinih 58 let. Vsako leto kaj novega, vzponi, zmage, pa tudi padci in porazi. Adria se je vsakokrat dvignila. Do septembra 2019, ko je za vedno ostala na tleh.
Adria4ever
Kapitan inštruktor Urban Demšar, ki se je že zaposlil v družbi Lauda Motion, je razložil, kako je 23. septembra 2019, tik pred zadnjim dihom Adrie, nastal pozivni znak Adria4ever. Za zamenjavo znaka se je odločil zgodaj zjutraj v Skopju. Bil je dan, ko je bilo treba nekaj ušpičiti, pravi Demšar. Ko se je posadka peljala na letališče, so izbrali predlog kopilota: Adria4ever. Gospodu Demšarju je pri izvedbi te operacije koristilo znanje, ki si ga je nabral, ko je delal v zračni kontroli … So potniki na jutranjem letu Ljubljana–Bruselj vedeli, da je njihov pozivni znak Adria4ever?
"Pri pozdravnem sporočilu sem potnikom povedal, da imamo poseben pozivni znak Adria4ever, ki ga bomo ponesli v evropski zračni prostor. Ob slovesu so mi nekateri potniki dejali: "Adria for ever."
Poseben podkast: Adria4ever
V posebnem večdelnem podkastu se spominjamo vzponov in padcev Adrie Airways, pilotov, stevardes in številnih drugih (so)potnikov Slovenije nad oblaki. Objavljamo pričevanja, dejstva in mejnike, ki jih je v večmesečnem raziskovalnem delu zbrala Tatjana Pirc.
Peter Grašek je bil predsednik uprave Adrie Airways od marca 1993 do aprila 2001. Odločevalce je kasneje svaril, naj Adrie ne prodajajo špekulantom."Ekipa je bila odlična, nikjer nisem srečal toliko odličnih ljudi, entuziazma, idealizma." Foto: Val 202/Tatjana Pirc
Janez Kocijančič je leta 1981 postal direktor Inex Adrie. O stečaju Adrie Airways pravi: "Adria je v tem trenutku moja bolečina. Mislim, da Slovenija potrebuje svojega letalskega prevoznika." Foto: BoBo/Bobo
Kapitan Jernej Levičar je bil na Adrii Airways 18 let, v zadnjem obdobju je bil zadolžen za izobraževanje posadk: "Nihče ni verjel, da bo šla Adria v stečaj. Prepričani smo bili, da država ne bo pustila, da Adria propade, ker je preveč pomembna za Slovenijo."Ana Levičar je kot stevardesa na Adrii začela delati leta 2005, lani je postala vodja kabinskega osebja. Bila je na enem izmed zadnjih Adriinih letov."Prišli smo iz Züricha, kolegica je pristopila in mi prišepnila: "Ana, konec je."" Foto: Val 202/Osebni arhiv
Alja Berčič Ivanuš, edina kapitanka na Adrii Airway, o letenju: "To je nekaj, kar te prevzame celega, do zadnje celice. Začutiš, da temu pripadaš, da si želiš to delati, nič te ne more odvrniti od tega. Takrat, ko letiš, se počutiš dobro." Foto: Val 202/Osebni arhiv
Jurij Finžgar, pilot, ki je vozil papeža. Foto: Val 202/Osebni arhiv
Legendarna stevardesa na Adrii je bila tudi Nataša Šramel, ki je bila zelo dejavna v takratnih samoupravnih organih, vodila je delavski svet, zato je dobro poznala Adriina vodstva. Foto: Val 202/Tatjana Pirc
V letalstvu se lahko vsako minuto zgodi kaj nepredvidenega, pravi Ljerka Zupančič, ki je bila 15 let stevardesa pri Adrii, 12 let pa je vodila službo za odnose z javnostmi.Njihovo pravilo je bilo proaktivno komuniciranje, prvi so povedali, če se je kaj zgodilo. Foto: Val 202/Tatjana Pirc
Helena Metličar Je postala stevardesa na Adrii leta 1976."Zelo sem ponosna, da sem bila stevardesa na Adrii Airways, da sem bila delček slovenskega letalstva." Foto: Val 202/Tatjana Pirc
Albin Pibernik se je na Adrii zaposlil 1. septembra 1962. Pred tem je bil vojaški pilot: "Dve službi sem imel. Prva je bila armija, druga pa Adria." Foto: Val 202/Tatjana Pirc
Jože Kukovec je na Adrio prišel leta 1970, ko so se začela uvajati letala DC 9. "Veliko truda je bilo treba vložiti v vse to, kar je imela Adria."Njegova žena Alenka Kukovec je orala ledino pri postavljanju temeljev letalske terminologije in letalske frazeologije pri nas. Foto: Val 202/Tatjana Pirc
Karmen in Simon Ješe sta se spoznala na sindikalnem izletu in potem ostala skupaj, ona strokovnjakinja za tarife, on mojster na področju vzdrževanja, ki je po 35 letih zvestobe Adrii Airways spoznal, da je njena smer napačna, zato se je pridružil Adrii Tehniki. Foto: Val 202/Tatjana Pirc
Mojca Oberstar. Foto: Val 202/Tatjana Pirc
Anton Barbo. Foto: Val 202/Osebni arhiv
Foto: Val 202/Osebni arhiv
Ali veste, da so bili na letalih najprej stevardi?Anton Barbo je na Adrii začel leta 1979, ko se je prijavil na izbor. Letel je dobrih 40 let. Podrobno je opisal, kako zahtevna naloga je bila, ko se je z Adrio leta 1996 vozil papež. Foto: Val 202/Osebni arhiv Petra Graška
Nizozemec Sjoerd Willinge Prins je v Adrii delal dve leti. Povedal je, da so ga Adrijci lepo sprejeli. Sjoerdova mama in Adria sta se rodili na isti dan, 14. marca 1961. "Morda tudi zaradi tega čutim takšno povezanost z Adrio." Foto: Val 202/Tatjana Pirc
Marjan Bizjan se je v Aeroklub v ljubljanskih Mostah včlanil leta 1954, leta 1967 pa se je zaposlil v Adrii … Kot pilot je dosegel vse, kar lahko pilot doseže v karieri, ki je bila polna doživetij in izjemnih dosežkov. Foto: Val 202/Tatjana Pirc
Gordana Tomljenovič Zajc je bila stevardesa prve generacije, leteti je začela leta 1962, takrat je bila brucka, stara 19 let."Takrat se je dalo kombinirati s študijem, ker je bila Adria čartersko podjetje in je bila večina letov med majem in septembrom, ko ni bilo predavanj." Foto: Val 202/Tatjana Pirc
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje