Po ugibanjih v zadnjih dneh o datumu predčasnih volitev, po ugibanjih o morebitnih povezovanjih po predčasnih volitvah in v prvem intervjuju po pravnomočni obsodbi se je z nekdanjim premierjem in predsednikom SDS-a Janezom Janšo v Odmevih pogovarjal Igor E. Bergant. Kaj je povedal, si lahko preberete spodaj.
Obsodbo ste javno že komentirali, toda če gremo od tod naprej - ali držijo navedbe vašega odvetnika Francija Matoza, ki jih razširja Slovenska tiskovna agencija, da bo jutri na pristojno sodišče vložil zahtevo za varstvo zakonitosti?
Dogovorjena sva, da se postopkovnih zadev v povezavi s sodbo ne napoveduje in ne komentira.
Pa lahko zagotovite, da vam je vaš odvetnik sodbo že izročil, glede na to, da naj bi jo po navedbah sodišča prevzel že 29. aprila?
Sodba mi je bila vročena na enak način kot obljuba nagrade. Neugotovljenega dne, na neugotovljen komunikacijski način, od neugotovljene osebe.
Kako lahko javnost to razume? Kot novo igrico z vročanjem, kot nekakšno kupovanje časa?
Bil bi zelo vesel, če bi bili tako zaskrbljeni tudi za roke, ki se še niso iztekli takrat, ko je sodnica več kot dva meseca zamujala s pisanjem prvostopenjske sodbe in nam onemogočala pritožbo.
Če bo vaš odvetnik jutri, kakor pravi STA, vložil zahtevo za varstvo zakonitosti, bi šlo za precej hiter odziv glede na to, da ste imeli oz. imate tri mesece časa za to. Zakaj tak manever, če bi ta bil izveden?
Kot sem dejal, postopkovnih zadev ne komentiram.
Vaš odvetnik je zavrnil možnost zaprosila za pomilostitev ali alternativno prestajanje zaporne kazni. Poznavalec ustavnega prava dr. Teršek omenja tudi možnost, da bi bili lahko tudi med morebitnim prestajanjem kazni izvoljen kot poslanec in bi lahko to funkcijo celo nastopili. V zelo razvitih demokracijah z bolj razvito politično kulturo, kot je Slovenija, Italija je morda izjema, pravnomočno obsojeni politik ne more opravljati politične funkcije in je tudi ne želi, ker to moralno ni vzdržno. Za vas ta možnost ne pride v poštev?
V razvitih demokracijah ljudi ne obsojajo brez dokazov. Ta sodba je prevedena v angleški jezik, o njej sem govoril s številnimi, tudi vrhunskimi pravnimi strokovnjaki iz Evrope. Najprej je bilo treba vsakega prepričevati, da se bistvo sodbe ni izgubilo v prevodu, skratka gre za popolno pravno skrpucalo, za nekaj, kar bo padlo na eni ali drugi instanci, in zaradi tega so takšne dileme brezpredmetne.
Se pravi, vi se vaši funkciji predsednika stranke ali pozneje kandidata za predsednika vlade ne mislite odpovedati?
Jaz sem trenutno predsednik stranke, ki je bil demokratično izvoljen na kongresu, predsednik stranke, ki je trenutno še enkrat večja od druge naslednje stranke v slovenskem parlamentu, predsednik stranke, ki je na zadnjih volitvah dobila 26 poslancev in 28-odstotno podporo, pa je tekmovalo 16 list oz. strank. Naša podpora je bistveno večja, kot je zaupanje Slovencev v slovensko sodstvo. Zaupanje je 24-odstotno, smo zadnji v Evropski uniji po tem zaupanju.
Ampak zdaj primerjate nekaj, kar je zelo težko primerjati, volilni izid in anketo, do katerih ste vedno bili zelo kritični.
To je anketa Eurobarometra, ki običajno drži, do nje nisem bil nikoli kritičen. Je pa res, da je to težko primerjati, ker sodstvo je samo eno, sodišča imajo dosmrtni mandat, strank je pa veliko in imajo volivci izbiro, pri sodstvu pa nobene.
Če ostaneva pri dejstvih, takšna absurdna situacija bi se lahko zgodila, da bi bili v času predvolilnega boja, kadar koli bodo predčasne volitve, če sploh bodo, v zaporu. Kako si predstavljate vodenje stranke, ki je ena izmed favoritinj, če ne celo glavna favoritinja za volilno zmago, iz zapora?
V stranki nas je veliko, stranka nisem samo jaz. Stranka bo tudi to preizkušnjo preživela, se še bolj okrepila. Odkar je bila ta absurdna sodba izrečena, se vsak dan v naše pisarne vsipajo pristopne izjave, po elektronski in navadni pošti. Zato naj vas to ne skrbi.
Saj me ne skrbi, samo vprašal sem. Kljub vsemu, kakšno je stališče, glede na to, da smo slišali vašega poslanca Pojbiča, da o tem več lahko povesta vodja poslanske skupine in predsednik stranke, kakšno je konkretno stališče vaše stranke do predčasnih volitev in predvsem tudi datuma volitev?
Najbolj žalostno je to, da zdaj vsa Slovenija, vključno z vsemi mediji, deset dni razpravlja o tem, kdaj bodo volitve, čeprav so tu zadeve bolj ali manj jasne, ustava je jasna, tam je manevrski prostor desetih oz. 20 dni. Zadeve lahko zakomplicira samo nagajanje s predlaganjem novega mandatarja, do česar pa skoraj zagotovo ne bo prišlo, torej bodo predčasne volitve v juliju. In namesto da se pregovarjamo o tem, kar je jasno, bi bilo bolje, da se pogovarjamo o tem, kakšen program bo kdo ponudil, kakšne rešitve ponujajo stranke, ki se bodo potegovale za naklonjenost volivcev v prihodnjih štirih letih ali za prihodnji mandat. Še pomembneje pa bi bilo, da v teh dveh ali treh mesecih do volitev sprejmemo zakon o zlatem fiskalnem pravilu, ki zamuja že eno leto, in da se po možnosti dogovorimo tudi za to, da sestavljanje vlade po naslednjih volitvah ne bo trajalo dva ali tri mesece, ampak da te roke skrajšamo, kar je v skupnem interesu, ne glede na to, kakšne barve je stranka.
Če se vrnemo na to, kar ste rekli, SDS v parlamentu na ta način zagotovo ne bo nagajal?
Mi smo že na samem začetku rekli, da SDS kandidata ne bo predlagal, v tem razmerju sil je to popolnoma brezpredmetno, volivci morajo ponovno odločati. Žal mi je samo, da bodo odločali po enakem volilnem sistemu in da lahko dobimo zelo podoben izid, ki bo Slovenijo pripeljal v novo spiralo nestabilnosti, s tem da bomo šli konec leta še enkrat na volitve.
Se pravi še pete volitve tega leta?
Situacija je dejansko nora, to, kar se zdaj dogaja, je bilo po mojem mnenju sproženo namerno, tisti, ki so odstopali, so diktirali - takšen vrstni red dogodkov pred poletjem, tudi to, da so referendumski dan absurdno premaknili dva tedna od prejšnjega glasovanja. Vse bi se dalo izpeljati elegantno tako, da bi imeli evropske volitve 25. maja, jeseni pa lokalne volitve, referendum in volitve v državni zbor. To bi poleg vsega drugega prihranilo državi tudi nekaj deset milijonov evrov.
Ampak to zdaj ni mogoče, referendum 8. junija bo, kot pravite julija parlamentarne volitve in jeseni še lokalne.
To se lahko dogaja samo v okolju in državi, kjer tisti, ki vlečejo poteze, gledajo samo na svoje interese in še tukaj se včasih ustrelijo v koleno.
Eleganca tudi nasploh ni ravno izkaz slovenske politične kulture. Glede na to, kar ste rekli o morebitnem izidu volitev, s kom si lahko vi kot predsednik stranke sploh predstavljate sodelovanje? Gospoda Viranta ste izključili, če sem prav razumel, vprašanje je, kaj bo z njegovim prihodom v parlament, gospoda Erjavca tudi, s kom lahko SDS sploh sodeluje?
To vprašanje je nekoliko nenavadno. Slovenija je neki poseben prostor, kjer se to vprašanje naslavlja na stranko, ki je daleč največja. V tem trenutku smo še enkrat večji od druge največje stranke, ne naslavlja se pa na tiste, ki imajo štiri ali pet poslancev. Za njih je to težava, ne za nas. Poleg tega zdaj spraševati o tem, ali bomo sodelovali s strankami, ki jih po volitvah ne bo, je sholastična debata.
V prispevku smo slišali namige, da javno izražena mnenja nekaterih poslancev naj ne bi nujno izražala njihovih dejanskih mnenj, pa tudi dejanj, ampak pojavljajo pa se občasno tudi predlogi - dr. Pavliha govori o vladi narodne enotnosti, bodisi iz tega sklica parlamenta bodisi iz prihodnjega, dr. Pirnat je govoril o tehnični vladi. Je ta čas realen tudi za takšne projekte?
Ne, ta čas ni realen. Smo v času, ko ne samo da ni mogoče oblikovati vlade narodne enotnosti, smo v času, ko velike stranke razpadajo, ko se politični prostor fragmentira, deli na različne drobce in preprosto nimamo sogovornikov. SDS je program za prihodnja štiri leta predstavil že marca, smo edina stranka, nimamo programa s kom primerjati. Tudi v zadnjih desetih dneh, ko gremo na predčasne volitve, razpravljamo samo o datumu teh volitev, čeprav to ni velika skrivnost, in o tem nastajajo cele disertacije, namesto da bi se pogovarjali, kako iz krize. Kako ustvarjati nova delovna mesta, kako zagnati gospodarstvo, kako porabo vsaj približati temu, kar ustvarimo, da ne bomo zadolžili še pete generacije, ker četrto smo že.
Premierka je danes ponovno uporabila besedo trojka. To ste veliko omenjali na začetku njenega mandata. Ali vsaj delite to mnenje, da bi lahko bila ob neprimernem nadaljevanju te vlade, kolikor bo še vladala z omejenimi pristojnostmi, trojka spet aktualna ob koncu leta?
Ta vlada, ki se danes formalno poslavlja od polnega mandata, je Slovenijo v letu in nekaj dneh zadolževala Slovenijo s hitrostjo več kot milijon evrov na uro. Več kot osem milijard smo se zadolžili v tem času. To je daleč največja hitrost zadolževanja gledano na število prebivalcev, ne samo v Sloveniji, ne samo v primerjavi s podobno velikimi državami, ampak nasploh v svetu. Njen argument je, da smo se s tem rešili trojke, da smo na ta način bolj suvereni. Ta denar smo si izposodili in tistim, ki so nam ta denar posodili, bo treba ta denar vrniti. Iz proračuna, ki zbere dobrih osem milijard evrov, bo treba že letos vrniti za milijardo obresti in tudi glavnico bo treba odplačati. Ta vlada je naredila velikansko napako - ne, ker ni sprejela trojke, ampak ker ni sprejela denarja za sanacijo bank iz evropskega mehanizma za sanacijo bančnega sistema, iz evropskega reševalnega mehanizma za sanacijo bank, kamor tudi mi plačujemo, in to stotine milijonov evrov. Ta denar je bil na voljo po enoodstotni obrestni meri, izposojali pa smo si po petodstotni. In to je bil vaš denar, to je bil denar naših otrok.
Argument je bil, da druge možnosti zaradi sanacije bančne luknje ni imela.
To ni res, bili sta dve možnosti, vlada je povedala, da sta bili dve možnosti, ampak da smo zaradi suverenosti, ne vem, kakšne, izbrali drugo možnost.
V prispevku smo govorili tudi predlogu nove Majniške deklaracije 2014, ki ste jo v potrditev predložili izvršnemu odboru vaše stranke. Govori o spravi, medsebojnem razumevanju in sodelovanju, hkrati pa ste kot eden izmed slavnostnih govornikov napovedali, da se bodo Slovenci z njo osvobodili. Lahko pojasnite, kaj ste s tem menili?
Dejal sem, da je uresničitev Majniške deklaracije 1989 Slovenijo osamosvojila. Prvi dve točki govorita o samostojni slovenski državi, tretja točka pa govori o tem, da Slovenija zaživi kot normalna država z vladavino prava, z visoko zaščito človekovih pravic in svoboščin. Tega v celoti še nismo dosegli, zato je bila danes začeto podpisovanje Majniške deklaracije 2014. Do prireditve je pod to deklaracijo podpisanih več kot 20 organizacij, naštete so bile prej samo tri, organizacije civilne družbe, ki štejejo na tisoče članov. Od danes naprej se to podpisuje tako kolektivno, vsak lahko pristopi, pa tudi individualno, tako da računamo, da bo to deklaracijo podpisalo nekaj deset, nekaj sto tisoč ljudi, kot je bilo to pred 25 leti. Naš izvršilni odbor se je danes odločil, da to podpre. Tekst je takšen, da ne izključuje nikogar, odraža pa težavo tega trenutka, da se moramo še osvoboditi. To je res, osvoboditi se moramo ostankov totalitarne preteklosti, miselnosti, ki nas peha v propad, osvoboditi se moramo tudi revščine, ki je čedalje večja težava, in osvoboditi se moramo monopolov in ozadij, ki Slovenijo hromijo.
Številni vaši sodelavci iz tistega časa, med njimi dr. France Bučar, govorijo tudi o tem, da se tudi v vaši stranki niste povsem otresli nekdanje miselnosti. Kako odgovarjate na takšne kritike?
To so floskule, v SDS-u imamo zelo razvito notranjo demokracijo in volitve in zaradi tega stranka raste in je v tem trenutku edina stabilna stranka v Sloveniji s še enkrat večjim številom poslancev od naslednje stranke. Nismo avtobus slučajnih izletnikov, ki se je ustavil v državnem zboru in potem to razpade. Smo stabilna stranka, zgrajena na vrednotah, center politične stabilnosti v Sloveniji.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje