Za je glasovalo 50 poslancev, proti jih je bilo 14.
Po zakonu bo Teš od 1. januarja 2025 do 30. aprila 2027 izvajal gospodarsko javno službo zagotavljanja toplote za daljinsko ogrevanje občin Velenje in Šoštanj. To je po navedbah vlade edina možnost, da se Teš in Premogovnik Velenje izogneta insolvenčnim postopkom ter se tako ohranijo delovna mesta in vir toplote za 35.000 prebivalcev, javne ustanove in podjetja.
Lastništvo Teša in Premogovnika Velenje, ki je odvisen od delovanja Teša, bo preneseno s Holdinga Slovenske elektrarne (HSE) na državo, družbi pa bosta prešli v upravljanje Slovenskega državnega holdinga (SDH).
Država bo za tri kurilne sezone zagotovila predvidoma 403,1 milijona evrov, od tega 323,9 milijona evrov nadomestila za kritje stroškov javne službe in 79,2 milijona evrov za odplačilo posojila za gradnjo Teša 6. V prvi sezoni je predvidenih skupno 164,1 milijona evrov, v drugi 151,7 milijona evrov in v tretji 87,3 milijona evrov.
Cena toplote bo enaka letošnji oktobrski
Določeno bo, da bo Teš zagotavljal toploto po ceni, ki je veljala na 1. oktober letos, nato pa se bo letno usklajevala z inflacijo.
Teš bo električno energijo, proizvedeno ob obratovanju za proizvodnjo toplote, v obsegu od 70 do 90 odstotkov predvidene proizvodnje za leto vnaprej v obliki mesečnega diagrama prodal v enem ali več poslih najkasneje do konca tekočega leta. To elektriko bosta lahko prodala Center za podpore pri družbi Borzen prek javne dražbe ali sam Teš prek javnih razpisov.
Teš bo veliko večino proizvedene elektrike prodal Borzenu, del pa na trgu. Če bodo razmere na trgu dopuščale, bo lahko obratoval z večjo močjo, kot je potrebna za proizvodnjo toplote, ter proizvajal več elektrike, s tem pa bi se znižala potreba po državnem nadomestilu.
Zakon naj bi dal Šaleški dolini čas, da najde alternativni vir ogrevanja. Distributer toplote, Komunalno podjetje Velenje, bo moral glede na zakonsko določilo do 1. junija 2025 objaviti razpis in do 1. januarja 2026 izbrati novega ponudnika toplote, ki bo moral dobavo vse potrebne toplote zagotoviti iz alternativnih proizvodnih virov.
Pravičen prehod iz premoga
Dolgoročne ukrepe za pravičen prehod iz premoga naj bi opredelila zakona o zapiranju Premogovnika Velenje in o prestrukturiranju premogovne regije.
Koalicija je ob opozarjanju na domnevno napačne odločitve in korupcijo pri gradnji šestega bloka Teša dejala, da je ta zakon najmanj slaba možnost. Stroški bodo visoki, a je treba pomagati ljudem, ohraniti vir ogrevanja in delovna mesta, so poudarjali.
Opozicija je medtem menila, da zakon težave ne rešuje na pravi način. Dvomili so o predpostavkah prihodnjega delovanja Teša in cen elektrike ter menili, da bi bilo bolje Teš dokapitalizirati, ne pa prenesti s HSE-ja na državo, in pri Evropski komisiji doseči odpustke pri emisijskih kuponih.
Lamut: To ni lokalno vprašanje
"To ni lokalno vprašanje, to je vprašanje nacionalnega pomena," je dejal Miha Lamut (Svoboda) in poudaril, da zakon rešuje trenutno krizo in je most do pravičnega prehoda, ki ga bosta zagotovila zakona o zapiranju Premogovnika Velenje in o prestrukturiranju savinjsko-šaleške regije. Napovedal je, da bo vlada ta dva zakona sprejela v prvi polovici leta 2025.
Nataša Sukič (Levica) je dejala, da bomo posledice dejanj "pohlepnih elit v politiki in državni energetiki" čutili še leta, saj bo kljub popolni ekonomski in okoljski zavoženosti nadaljnjega obratovanja Teša in premogovnika treba v šaleško jamo zmetati še na stotine milijonov evrov. Račun bo astronomski – na stanovanje na sezono 13.350 evrov, je dejala, a izbire ni, intervencija države je nujna za ohranitev ogrevanja za ljudi, javne službe, podjetja.
Predrag Bakovič (SD) je poudaril, da je za stranko nesprejemljivo, da bi premog prenehali uporabljati pred letom 2033, saj da bi to pomenilo socialno katastrofo. Ta zakon po njegovih besedah zakon ohranja delovna mesta, skrbi za lokalno okolje in zagotavlja ogrevanje domov ter potrjuje, da se Šaleška dolina ne bo zavrgla in pozabila.
Zakaj je opozicija proti?
Zakona, ki predvideva izločitev tako velike proizvodne enote, ne bi smeli sprejemati po nujnem postopku, poleg tega metodologija in ekonomski razlogi, na katerih temelji, ne odražajo trenutnih geostrateških sprememb in energetskih razmer, je dejal Franc Rosec (SDS). Izrazil je dvom o projekcijah poslovanja Teša in ocenah glede prihodnjih cen električne energije. Menil je, da bi lahko HSE Teš dokapitaliziral, če ne more pokrivati njegove stroškovne cene, s tem pa pridobil čas, da se z Evropsko komisijo izpogaja za odpustke glede emisijskih kuponov. V SDS-u sicer pričakujejo, da bo sistem kuponov v prihodnje zamrznjen.
"Dober gospodar ne dela tako. Da ima Teš hude finančne težave, smo vedeli že pred septembrom, in dolžnost dobrega gospodarja je, da pravočasno išče rešitve in ukrepa," je bil do nujnega postopka in sprejemanja zakona tik pred zdajci kritičen Janez Žakelj (NSi) in potegnil vzporednice s potrjevanjem državnega poroštva za Teš 6. Ker da je zgodba s Tešem od začetka prepletena s sumi korupcije in velikimi izgubami brez epiloga odgovornosti, se bojijo, da zakon odpira vrata privatizaciji državne energetike. Opozoril je, da ni celovite rešitve glede oskrbe z energijo v prihodnosti.
Po predlogu zakona, o katerem bo DZ glasoval danes, bo lastništvo Teša in Premogovnika Velenje, ki je odvisen od delovanja Teša, preneseno s Holdinga Slovenske elektrarne (HSE) na državo, družbi pa bosta prešli v upravljanje Slovenskega državnega holdinga (SDH).
Država bo za tri kurilne sezone zagotovila predvidoma 403,1 milijona evrov, od tega 323,9 milijona evrov nadomestila za kritje stroškov javne službe in 79,2 milijona evrov za odplačilo posojila za gradnjo Teša 6. V prvi sezoni je predvidenih skupno 164,1 milijona, v drugi 151,7 milijona in v tretji 87,3 milijona evrov.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje