Voznikom svetujejo, da se v primeru nujne uporabe mobilnega telefona ustavijo na primernem mestu zunaj vozišča in pot nadaljujejo šele, ko končajo pogovor.
Tuje raziskave kažejo, da je med pisanjem SMS-sporočila ali pregledovanjem družbenih omrežij voznik povprečno pet sekund osredotočen na telefon, in ne na vožnjo. Pri hitrosti 60 kilometrov na uro v tem času prevozi razdaljo več kot 83 metrov. V naselju pri hitrosti 50 kilometrov na uro prevozi skoraj 70 metrov. Še večje tveganje pa je na avtocestah, kjer pri hitrosti 130 kilometrov na uro v petih sekundah prevozi več kot 180 metrov, na hitri cesti pri vožnji 100 kilometrov na uro pa prevozi 139 metrov, so poudarili v agenciji za varnost prometa (AVP).
"Gre za podobno tveganje, kot da bi takšno razdaljo prevozil z zaprtimi očmi. Voznik vozi z bistveno zmanjšano pozornostjo in s tem ogroža sebe in vse druge udeležence prometa," so opozorili na AVP-ju in dodali, da se po različnih mednarodnih raziskavah ob uporabi mobilnega telefona tveganje za nastanek prometne nesreče poveča od štiri- do 23-krat.
Problematično tudi nastavljanje klimatskega sistema in radia
Terenski eksperiment Tine Cvahte Ojsteršek s Fakultete za logistiko Univerze v Mariboru je po njihovih navedbah pokazal, da se je poleg uporabe telefona za zelo problematično aktivnost izkazalo nastavljanje klimatskega sistema, tempomata, navigacije in radia. Najdaljši odstotek trajanja pogledov stran od prometnega okolja je bil ob nastavitvah klimatskega sistema, pri čemer so vozniki na cesto gledali manj kot polovico časa, in med nastavljanjem radia, pri čemer je bil pogled na cesto usmerjen le tretjino časa, so ugotovitve povzeli na agenciji za varnost prometa.
Ojsteršek je namreč v doktorski nalogi z naslovom Vizualna pozornost voznika na prometno okolje in dogajanje ob prisotnosti motenj znotraj vozila analizirala in med seboj primerjala več potencialnih motenj vizualne pozornosti voznika, ki se pojavljajo znotraj vozila. V eksperimentu je bilo 23 udeleženih voznikov v realnem okolju izpostavljenih 15 motnjam znotraj vozila, ki so povezane z uporabo mobilnega telefona, iskanjem stvari v avtomobilu ali nastavljanjem in upravljanjem s sistemi v avtomobilu. Ob tem so snemali vidno polje voznikov in z napravo za sledenje pogledu ugotavljali njihovo smer gledanja.
Lani za 23 odstotkov manj tovrstnih kršitev kot leto poprej
V lanskem letu je policija ugotovila 25.670 kršitev po 35. členu zakona o pravilih cestnega prometa, ki prepoveduje uporabo naprav ali opreme, ki zmanjšujejo voznikovo slušno ali vidno zaznavanje ali zmožnost obvladovanja vozila. Leto prej je bilo takšnih kršitev za 23 odstotkov več, kar 33.297. Ob poostreni zakonodaji upad na policiji pripisujejo nadzoru policije in tudi ozaveščanju, ki ga AVP izvaja skozi vse leto.
Največ kršiteljev je bilo starih od 35 do 44 let, in sicer 30 odstotkov. Sledijo kršitelji iz starostne skupine od 45 do 54 let (dobrih 23,2 odstotka) in od 25 do 34 let (22,8 odstotka).
Prevladovali so vozniki osebnih avtomobilov, teh je bilo 15.457 (60,2 odstotka). Slaba četrtina (6187) je bila voznikov tovornih vozil. Na agenciji pa ugotavljajo, da je vse več kršiteljev tudi med kolesarji in vozniki e-skirojev. Lani so pri voznikih e-skirojev zaznali 35 kršitev, v letu 2021 pa le devet.
Za uporabo mobilnega telefona med vožnjo je za voznike motornih vozil predpisana kazen 250 evrov ter tri kazenske točke. Za udeležence v prometu, ki ne potrebujejo vozniškega dovoljenja (kolesa, e-skiroji in ostala lahka motorna vozila), pa kazen za uporabo mobilnih telefonov, slušalk in drugih naprav med vožnjo znaša 120 evrov.
Preventivna akcija Varno brez telefona v prometu
Agencija za varnost prometa in policija v ponedeljek začenjata prvo letošnjo nacionalno preventivno akcijo Varno brez telefona v prometu, ki bo potekala do 15. januarja.
V času akcije bo policija nadzirala uporabo mobilnih telefonov in drugih naprav ter opreme, kot so tablice, prenosni računalniki in slušalke, ki motijo voznikovo vidno ali slušno zaznavanje ali zmožnost obvladovanja vozila. Pozorni bodo tudi na druge prekrške, predvsem tiste, ki so povezani z izpostavljenimi udeleženci v prometu, pešci, kolesarji, vozniki e-skirojev.
AVP bo z medijskimi aktivnostmi ter v sodelovanju s svetom za preventivo in vzgojo v cestnem prometu Mestne občine Ljubljana tudi z nadcestnimi transparenti opozarjala na tveganja, ki jih prinaša uporaba mobilnega telefona v prometu. "Klic, sporočilo, všeček ali objava na družbenih omrežjih naj počakajo. Za volanom ne bodite za ekranom, v prometu ne bodite na spletu," pozivajo.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje