Bo več milijonov evrov vreden infrastrukturni projekt kanalizacije na vodovarstvenem območju končan, ne da bi bilo zanj sploh treba izvesti presojo vplivov na okolje, pa čeprav je pravica do pitne vode celo ustavna pravica? Gre v resnici le za posel, gradnjo in nakazila visokih zneskov? Se zato tako mudi, ne glede na ceno?
Županu sta prikimala tako premier kot pristojni minister Uroš Brežan, ki je prišel v studio. Zdravnike, ki nasprotujejo gradnji, je zastopal toksikolog Miran Brvar, ekologe Uroš Macerl, mestno občino Krištof Mlakar, opozicijo Aleš Hojs, v studiu je bil tudi poslanec NSi-ja Aleksander Reberšek. Oddajo je vodila Erika Žnidaršič.
Pri čebelnjaku zelo učinkoviti, pri kanalu manj
Le nekaj sto metrov stran od kanala C0, na enem od črnuških vrtičkov ob Savi, je 87-letni Martin Novak pred leti postavil manjši čebelnjak. Pred časom sta ga obiskala občinska inšpektorja, je poročala novinarka Tarče Anja Šter. Kako je bilo takrat? Novak je povedal, da sta inšpektorja prišla nenapovedano in tako rekoč vlomila, da sta prišla do objekta, saj sta morala splezati čez vrata in dvigniti žice. Pri čebelnjaku je bilo sporno to, da je prevelik, je pojasnil in dodal, da je že čez tri dni dobil odločbo, da mora rušiti.
Tri dni za odločitev mestnega inšpektorata za podiranje čebelnjaka enega od najemnikov ljubljanskih vrtičkov. Na drugi strani pa nepregledno število državnih inšpekcijskih nadzorov pri gradnji kanala C0 – zdaj potekajo še štirje – in vsakič do zdaj isti sklep: pri postopku kršitve niso bile ugotovljene. In to čeprav ljubljanska občina kanal gradi brez okoljevarstvenega soglasja na posebnem vodovarstvenem območju. In čeprav so na ministrstvu za okolje v uradnem dokumentu zapisali: "Nosilec lahko izvede poseg le na podlagi pravnomočnega okoljevarstvenega soglasja, ki pa še ni bilo izdano," kar je tudi ustno zatrdila predstavnica ministrstva za okolje. Zdaj na ministrstvu pravijo, da gre za njeno osebno mnenje: "Inšpektor za okolje ne more ustaviti gradnje C0, ker so gradbena dovoljenja pravnomočna, okoljevarstvenega soglasja pa ni." Da je zadeva še bolj absurdna, so zapisali: Ko bo soglasje, bomo lahko ukrepali. Takrat pa bo že vse zgrajeno.
Kdo so torej ključni ljudje, odgovorni, da se kanal C0 gradi čez glavno zajetje pitne vode za Ljubljano, brez presoje vplivov na okolje?
Ladislav Košiček, do marca letos vodja Upravne enote Moste - Polje, je podpisnik več gradbenih dovoljenj za kanal C0 (skupaj jih je 9). Tudi prvega iz marca 2014, ki objekt opredeljuje kot manj zahteven. Dve leti pozneje je upravna enota objekt spremenila v zahtevnega. Zakaj je dovolil to rezanje projekta, je Tarča želela vprašati Košička. Na klice se ni javljal, zdaj je upokojen.
Inga Turk, še vedno zaposlena na okoljskem ministrstvu, se je podpisala pod ključna sklepa agencije za okolje iz 2015 in 2016, da presoja vplivov na okolje ni potrebna, s tem pa tudi ne okoljevarstveno soglasje. "S tem sklepom sem zgolj sledila mnenju direkcije za vode," je povedala po telefonu in tako preložila odgovornost za odločitev.
Notranja revizija ministrstva za okolje pod Simonom Zajcem je leta 2019 pokazala, da so bili postopki vodeni napačno. "Javni uslužbenci obravnavanih postopkov niso vodili z zadostno mero strokovne in kritične presoje," je takrat zapisala revizorka.
Zadnje gradbeno dovoljenje, ki je posebej sporno, ker je bilo izdano po tem, ko je agencija za okolje že sklenila, da je potrebna presoja vplivov na okolje, je bilo podpisano v času, ko je ljubljansko Upravno enoto vodil Bojan Babič. Takrat so začasno razlastili večino lastnikov zemljišč ob trasi kanala, marca letos pa je Babič zasedel mesto direktorja Ljubljanskih parkirišč in tržnic. Na pisna vprašanja TV Slovenija ni odgovoril.
Tudi gradbeni inšpektor Goran Golubić, ki od leta 2019 nadzoruje gradnjo kanala C0, kršitev ne ugotavlja – vgradnja betonskih kinet tako ni sporna. Kako pa bodo odločili o postopku gradnje na parceli, ki je ni v gradbenem dovoljenju?
MOL nima gradbenega dovoljenja za sporno parcelo 2161, cevi z betonskimi kinetami pa so na tem mestu že vgradili. Šele pozneje je občina z lastnico spornega zemljišča podpisala pogodbo v zameno za 30 let služnostne pravice. Po informacijah Tarče so ji za to na MOL-u plačali 54 tisoč evrov, a te parcele še vedno ni v gradbenem dovoljenju.
"To je postal monstrum, v katerem je težko voditi jasno in argumentirano razpravo o argumentih za in proti. Da je projekt tak, kot je danes, je dokaz, da ni bil dobro voden. Če bi bil pravilno komuniciran, projektiran, umeščen v prostor, verjetno vsega tega danes ne bi bilo," je komentiral Mihael Brenčič iz Slovenskega komiteja Mednarodnega združenja hidrogeologov. Že od leta 2016 opozarja, da je sklep Arsa strokovno neutemeljen in zavajajoč. Tudi za NIJZ je "trasa C0 z vidika vplivov na zdravje ljudi povsem nesprejemljiva".
Zdaj smo v pravni birokratski zmedi. MOL zadnji sklep Arsa iz leta 2020, da je presoja vplivov na okolje potrebna, izpodbija na upravnem sodišču. S tem pa so dosegli, da lahko nemoteno gradijo naprej. Pri tem jim pomaga tudi pristojno ministrstvo, ki postopka na sodišču ni pospešilo."Nobena od strank v postopku ni poslala vloge za prednostno obravnavo zadeve. Višja sodnica svetnica Petra Hočevar trenutno rešuje nerešene zadeve iz leta 2020 in 2021," je zapisalo upravno sodišče.
Ministrstvo je še z eno potezo omogočilo, da so bagri na območju trase C0 po dveh letih, zgolj tri dni po županskih volitvah, ko je Janković prepričljivo slavil že šesto zmago, spet lahko zabrneli na trasi kanala C0. Lani poleti so ustavili postopek ničnosti gradbenega dovoljenja iz 2021, ki ga je izvedel takratni minister Andrej Vizjak.
"Več kot upravičeno in potrebno je pridobiti okoljevarstveno soglasje, da se analizirajo vsa tveganja, da se predpišejo vsi ukrepi. To je po moje nujno za tak projekt. To, kar se je v tem projektu dogajalo, da so ga razdelili na celo kopico manjših kanalizacijskih odsekov in potem za vsakega posebej pridobivali gradbeno dovoljenje – mislim, da je bilo pridobljenih sedem gradbenih dovoljenj – to je v skladu z evropskimi direktivami prepovedano," je dejal Vizjak.
"Če bi bil projekt obravnavan kot celota, predvsem o tem povezovalnem oziroma transportnem kanalu C0, ki gre od Broda do Ježice, verjetno ta kanal ne bi preživel okoljskih presoj," je k temu dodal Brenčič.
Klopčič se še dodatno zapleta, ker je ministrstvo za okolje v povezanem postopku argumentiralo, da so gradbena dovoljenja brez okoljevarstvenega soglasja nična, pravi odvetnik Klemen Golob, ki zastopa lastnike zemljišč ob trasi. "Ministrstvo je aprila 2023 reklo, da je presoja vplivov na okolje potrebna, potrebno je dobiti okoljevarstveno soglasje in da so gradbena dovoljenja, ki so izdana v nasprotju s tem, brez tega nična, jih ni, ne smejo obstajati," je izjavil Klemen Golob.
"Kanal C0 je postal sredstvo političnega boja med različnimi strankami. Ta politični boj se preveša zdaj na eno, zdaj na drugo stran," pa pravi Brenčič.
Argumentacija vlade kot argumentacija Jankovića
Trenutna vodilna koalicijska stranka s predsednikom vlade na čelu podpira gradnjo tega kanala in za ljubljanskim županom ponavlja isto argumentacijo.
"Ta projekt bo očistil šest tisoč greznic," pravi Golob, tako kot Janković: "Zapiramo 6.400 greznic."
"A mislite, da odpadna voda iz greznic izpuhti," pravi Golob, tako kot Janković: "Naj mi pokažejo samo enega, ki ga poznajo, da ima neprepustno greznico."
"Imamo cel kup inšpekcij," pravi Golob, tako kot Janković: "Imamo inšpekcijske službe, ki so zavezane nekim zakonom."
"Projekt ima pridobljena pravnomočna gradbena dovoljenja in se lahko nadaljuje," pravi prostorski minister Uroš Brežan, tako kot Janković: "Ta projekt teče na osnovi dovoljenj." In tako kot Golob: "Imam vsa zagotovila vseh pristojnih služb, da gradbeno dovoljenje imajo, da je pravnomočno in da gradijo v skladu z njim."
Mestna svetnica stranke Vesna Jasminka Dedić je do potez političnega vrha kritična: "Če se bodo tukaj uklonili in zavarovali Zorana Jankovića, to nedvomno pomeni zelo slabo popotnico za Gibanje Svoboda."
Včeraj (v sredo) pa se je, po mesecih molka, tudi potem ko smo za izjavo zaprosili že pred tremi tedni, oglasil Inštitut 8. marec z Niko Kovač na čelu. "V vodi na kanalu C0 imajo prste vsi politiki, ne glede na njihovo barvo. Mi bomo še naprej politični aktivisti, s tem, da bomo od nove oblasti zahtevali, da sprejme spremembo uredbe v smeri, da bodo presoje vplivov na okolje nujne za gradnje na vseh vodovarstvenih območjih," je za Tarčo povedala Nika Kovač.
Hidrolog Brenčič pravi, da do tega projekta na tak način ne bi smelo priti. "To je neko izvršeno dejstvo, s katerim se moramo spopadati."
Župan Zoran Janković bi se oddaje udeležil le, če bi prišla tudi predsednica države Nataša Pirc Musar, družba zgolj ministra ga ni prepričala. Tudi za dodatna pojasnila na terenu župan za Tarčo ni bil razpoložen. Na dan, ko je novinarje z avtobusom odpeljal na štiriurni vodeni ogled po ljubljanskih gradbiščih, tudi na gradbišče kanalizacijskega kanala C0, ga je ekipa Tarče prestregla pred ljubljansko gostilno, kamor je na koncu službenega izleta vse novinarje peljal na kosilo.
Novinarjem Tarče je dejal, da jim niti slučajno ne bo dal izjave, ker da so neresni.
Okoljevarstvo in posli
Gre bolj kot za okoljevarstveni projekt za posel? Kdo vse je do zdaj že dobil denar? In zakaj so aneks k pogodbi o sofinanciranju podpisali šele pred kratkim, se je spraševala novinarka Tarče Vanja Gligorović.
Gre za največji okoljski projekt z evropskimi sredstvi iz prejšnje finančne perspektive. Težek je 135 milijonov evrov, obsega pa 131,5 kilometra sanitarnih kanalov in centralno čistilno napravo v Ljubljani. S črpanjem evropskega denarja se mudi, časa je le še do konca leta.
Tarča je med preiskovanjem ugotovila, da občina in ministrstvo kar tri leta sploh nista imela pravne podlage za izplačila pri kanalu C0. Po pogodbi iz leta 2018 za sofinanciranje – podpisnika sta bila takratna okoljska ministrica Irena Majcen in ljubljanski župan Zoran Janković – naj bi se financiranje zaključilo leta 2019. Kar dva ministra – Simon Zajc iz Šarčeve vlade in Andrej Vizjak iz Janševe – pogodbe nista podaljšala. Projekt je stal, evropska in državna denarnica sta bili zaprti.
"Prejšnji minister te pogodbe ni podaljšal z aneksom, in ko sem jaz prišel na ministrstvo za okolje in prostor, pogodba ni več bila veljavna. Kajti iztekla se je z 31. 12. 2019, jaz pa sem prišel marca 2020. Torej, pogodbe, katere rok je potekel, ni mogoče spraviti v življenje. Takrat je bilo tudi ustavljeno financiranje tega projekta iz kohezijskih sredstev. [...] Po mojem vedenju v času mojega mandata ni bil plačan niti en račun za kanal C0, ker za to ni bilo pravne osnove. Ni bilo torej sklenjene veljavne pogodbe, da bi to lahko izplačali," je komentiral Vizjak.
Denarnico je Mestni občini Ljubljana in županu Zoranu Jankoviću ponovno odprl šele zdajšnji minister za naravne vire in prostor Uroš Brežan, in to potem ko so se septembra lani predstavniki MOL-a oglasili pri ministru Brežanu na lobističnem sestanku in potem ko je Janković po skoraj treh letih dela na kanalu C0 znova začel. Brežan je aneks za C0 podpisal decembra lani, Jankovič pa šele pred dvema mesecema, februarja letos.
Je bistvo tega projekta v poslih, v gradnji in razdelitvi velikega evropskega in proračunskega denarja? Med največjimi zmagovalci tega projekta so zagotovo različni izvajalci. Tarča jih je naštela 26. Med njimi je Tarča našla imena, kot so Darij Južna, Janez Škrabec in Franci Zavrl.
Za gradnjo kanalizacije v Vodicah in Medvodah in spornega kanala C0 v Ljubljani je bilo za dobrih 36 milijonov evrov izbrano podjetje Javna razsvetljava s še tremi gradbenimi podjetji. Ta so večino dela – vsaj tako kažejo podatki o izplačilih – prepustila novomeškemu CGP-ju v lasti Darija in Vesne Južna. Do zdaj je CGP prejel skoraj 9 milijonov evrov.
Kot podizvajalec podizvajalca nastopa tu še Gratel, ki ima blokirane račune in je last Jurija Krča, sicer lastnika telekomunikacijskega ponudnika T-2. Gratel je znan tudi iz sodnega postopka proti Jankoviću, ki naj bi zahteval podkupnino pri gradnji optičnega omrežja, a je bil ljubljanski župan lani teh obtožb oproščen. Na seznamih ministrstva in MOL-a Gratela kot izvajalca sicer ne najdemo.
Darij Južna še s svojim drugim podjetjem – ljubljanskim Hidrotehnikom – gradi tudi tretji del projekta, torej kanalizacijo v MOL-u. Hidrotehnik je do zdaj prejel več kot 6,5 milijona evrov. Za ta posel sta bili med drugimi izbrani še dve podjetji, katerih lastnika sta iz Bosne in Hercegovine: ljubljanski KPL, ki je bil leta 2015 v stečaju Cestnega podjetja Ljubljana prodan družbi MG Mind spornega bosanskega tajkuna Milana Milanovića, in podjetje PZG oz. "podjetje za gradnjo" v lasti banjaluškega podjetja Ban Gradnja.
Za nadgradnjo ljubljanske čistilne naprave, vredno več kot 57 milijonov evrov, sta bila izbrana Riko Janeza Škrabca in francoski OTV. Riko je do zdaj prejel že več kot 15 milijonov, OTV več kot 16 milijonov.
Projekt gradnje kanalizacije ima tudi svoje piar podjetje. MOL je za obveščanje javnosti najel družbo Frontal za 160 tisoč evrov. Gre za murskosoboško podjetje zdaj v lasti Kristjana Magdiča, do novembra 2020 pa sta bila njegova lastnika še Franci Zavrl in Andrej Drapal.
Vrednost vseh sklenjenih pogodb samo za gradnjo, nadzor in piar že zdaj za 16 milijonov presega vrednost celotnega projekta. Znaša namreč 151 milijonov evrov. A pozor, tudi podatki o izvajalcih in podizvajalcih se med seboj ne ujemajo: od ministrstva za naravne vire smo pri nekaterih sklopih namreč prejeli drugačne podatke kot od Mestne občine Ljubljana.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje