Ob akciji Evropska noč brez prometnih nesreč, ko bo v vseh državah članica EU-ja potekala obsežna akcija ozaveščanja mladih o nevarnostih vožnje pod vplivom opojnih substanc, smo se o tem pogovarjali z Robertom Štabo. Pojasnil je, da so bile izkušnje ob lanski akciji precej pozitivne: "Odziv mladih je bil resnično pozitiven in razumevajoč."
Dejal je, da niso samo prepričali precejšnjega števila mladih, da so vsej en večer odgovorni in za volan sedejo trezni, ampak se je pokazalo tudi, da skupine mladih že vnaprej izberejo tistega, ki bo vozil in ne bo pil alkohola. "Skozi izvedeno anketo smo ugotovili, da se dve tretjini mladih zavedata nevarnosti, ki jo povzroča vožnja pod vplivom alkohola, ena tretjin pa tega ne jemlje tako resno in odgovorno," pojasnjuje predsednik zavoda Varna pot.
Brez pomisleka v avtomobil pijanega
Ob tem pa opozarja na neki drugi vidik: "Da mladi velikokrat brez tehtnega premisleka sedejo v avtomobil, ki ga vozi pijani voznik. Še več, nemalokrat se jim to ne zdi niti malo nevarno, saj so nekateri podobno izkušnjo spoznavali tudi v okviru lastne družine, ko je kateri izmed staršev vozil pod vplivom alkohola. To pa je žal neki zakoreninjen vzorec, za katerega upamo, da se bo s časom spremenil."
In kje tičijo vzroki za tovrstno tvegano vedenje?
Štaba pravi, da ima po mnenju strokovnjakov tu veliko vlogo mladostniški način življenja, ki je na splošno močno povezan z visoko stopnjo tveganja in prepričanostjo mladih, da se jim to pač ne more zgoditi. "Tako naj bi se mladi v teh občutljivih letih odraščanja dokazovali na različnih področjih, pitje alkohola in vožnja avtomobila tu nista izjemi. In ker smo v Sloveniji nedvomno izredno tolerantni do vožnje pod vplivom alkohola, ta za mladostnika navadno ne pomeni velikega zadržka," razlaga Štaba in dodaja, da so starejši nemalokrat zelo slab vzor mlajšim voznikom. Pri tem navaja "primere dobrih praks", ko se "starim mačkom" ne zgodi nič, o čemer se nato hvalijo po gostilnah, kar za številne mlade predstavlja svojevrsten izziv.
"Skrb vzbujajoč pa je širši družbeni val zabave mladih, ki si 'uživanja' v prostem času ne znajo več predstavljati brez alkohola ali drugih prepovedanih substanc," še opominja Štaba in dodaja, da vzroki za takšno ravnanje verjetno tičijo tudi v prefinjenih marketinških potezah proizvajalcev alkohola, ki v oglaševanje lahko vložijo precej več kot na drugi strani organizacije, ki se proti temu borijo. "In to je začarani krog današnje potrošniške družbe, ki bo sadove svojega neodgovornega dela žela šele čez čas. Mi ga žal merimo s poškodovanimi in mrtvimi na cestah, kjer se to nemalokrat hitro in najbolj kruto izraža."
Bo rešitev nova prometna zakonodaja?
Morda bo kakšne spremembe na tem področju prinesla tudi spremenjena prometna zakonodaja, ki se bo ostreje lotila predvsem tistih, ki vozijo pod vplivom mamil in alkohola, ter povratnikov. Štaba ob tem opozarja, da v zavodu verjamejo, da je rešitev predvsem v dolgoročnem posvečanju preventivi, izobraževanju in vrednotam med otroki in mladimi ter da je represija šele tisti zadnji člen v verigi.
A o predlogu nove zakonodaje vseeno nima slabega mnenja - izpostavlja predvsem vprašanje odgovornosti, ki ga do zdaj v zakonih skorajda ni bilo. "Voznik, ki je pod vplivom alkohola povzročil hudo prometno nesrečo, je praviloma odgovarjal za neko kršitev (npr. hitrost, vožnja po napačni strani), alkohol pa mu je nemalokrat služil celo za olajševalno okoliščino," opozarja Štaba in dodaja: "Mnenja smo, da je treba tovrstne voznike sistemsko in zakonsko omejiti s hitrim, jasnim in z učinkovitim ukrepom. Ali je to visoka globa, zapor, plačilo odškodnine žrtvi, družbeno koristno delo, obvezno zdravljenje odvisnosti, prepoved vožnje za določeno obdobje itd., je stvar sistema in države."
"Vzrokom za nesreče se lahko izognemo"
Zavod Varna pot je do zdaj izpeljal že kar nekaj odmevih akcij za ozaveščanje glede vožnje pod vplivom alkohola - najodmevnejša je bila tista, ko so po državi razobesili plakate s fotografijami treh umrlih mladih v prometni nesreči na avtocesti pri Arji vasi, ko se je vanje (med vožnjo po avtocesti v nasprotno smer) zaletel pijan voznik. "Tisto, kar loči organizacije, ki se ukvarjamo z žrtvami prometnih nesreč v svetu in EU-ju, od preostalih organizacij za zagotavljanje večje prometne varnosti, je nedvomno v konkretnih življenjskih zgodbah, trpljenju, bolečini ... Skratka v močnem čustvenem naboju," o razlogih za nekonvencionalne akcije pravi Štaba in dodaja: "Prometna nesreča in njene posledice ne izbirajo - pridejo in udarijo. Praviloma ljudje, ki te posledice doživijo in spoznajo, nikoli in nikdar ne bodo več takšni, kot so bili pred nesrečo. Tako smo prepričani, da se vzrokom za nastanek nesreč nedvomno lahko izognemo."
"Vse to je nedvomno uresničevanje temeljnega sporočila mame pokojnega Petra, ki je lani na Prešernovem trgu dejala: 'Prometna nesreča se je včeraj pripetila njim, danes nam in ne želimo si, da bi se jutri pripetila vam.' Kdor ob teh besedah postane, se zamisli in se zaveže, da bo tudi sam prispeval nekaj več, je nedvomno tisti, ki bo tudi letos tretjo soboto v novembru podprl naše aktivnosti svetovnega dne spomina na žrtve prometnih nesreč in dodal svoj košček v mozaik večje prometne varnosti," končuje predsednik zavoda Varna pot.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje