Foto: BoBo
Foto: BoBo

Sredi maja se je končala druga epidemija, razglašena zaradi novega koronavirusa. Sprostili so se številni ukrepi, vendar vladni odloki, kot denimo odlok o začasnih omejitvah ponujanja in prodajanja blaga in storitev potrošnikom, določajo dodatne pogoje, ki jih je treba upoštevati pri izvajanju nekaterih dovoljenih storitev. Med njimi je pogoj PCT (preboleli, cepljeni, testirani), ki ga morajo stranke izpolnjevati pri vstopu v gostinske lokale in nastanitvene obrate. To lahko dokažejo z najrazličnejšimi potrdili.

NIJZ je sicer cepljenim proti covidu-19 na začetku poletja poslal natisnjeno digitalno enotno evropsko PCT-potrdilo o prebolelosti, cepljenosti ali testiranju, katerega namen je lajšanje varnega prostega gibanja državljank in državljanov po Evropski uniji. Druga potrdila je mogoče pridobiti s plačilom nekaj evrov (ZD Ljubljana denimo – po podatkih na njihovi spletni strani – za izdajo spričeval, potrdil in mnenj zaračunava 15 evrov).

Vsa potrebna potrdila o cepljenosti, prebolelosti ali HAT ali PCR-testih pa so že nekaj časa brezplačno dostopna vsem uporabnikom portala zVEM. Dostop pa je mogoč le s pomočjo kvalificiranega digitalnega potrdila ali mobilne identitete smsPASS.

Za urejanje izdaje digitalnih oz. mobilnih potrdil so večinoma pristojne upravne enote. Ker velika množica državljanov ni imela omenjenih potrdil, je na uradih upravnih enot naenkrat nastala velika gneča, saj je bilo treba prošnje za izdajo omenjenih digitalnih potrdil oddati osebno.

Zaradi velikega navala na upravne enote so na poziv ministrstva za zdravje uredili prijavne službe za pridobitev digitalnih potrdil tudi na cepilnih mestih, finančnih uradih, centrih za socialno delo in upravnih enotah.

Toda podobno, kot se je dogajalo na začetku letošnjega leta z oddajo interesa za cepljenje prek eUprave, se je zapletlo tudi prijavah za digitalno potrdilo na cepilnih mestih.

Opozorila po dveh mesecih

Eden izmed prijaviteljev za pridobitev smsPASS-a na cepilnem mestu nam je pojasnil, da so ga skoraj dva meseca po oddaji prijave z ministrstva za javno upravo obvestili, da mora zaradi napačnih podatkov dostop do smsPASS-a urediti na svoji upravni enoti.

Podobno se mu je zgodilo pri prijavi interesa za cepljenje, ko je po treh mesecih ugotovil, da sploh ni bil prijavljen in da se mora prijaviti pri svojem osebnem zdravniku.

Na ministrstvu za javno upravo pojasnjujejo, da se zapleti pojavljajo, ker uporabniki ne upoštevajo vseh navodil in oddajajo nepopolne podatke.

"Za aktivacijo smsPASS sta potrebna dva koraka, in sicer osebna identifikacija na prijavni službi (kamor sodijo tudi cepilna mesta) in registracija uporabniškega računa in telefonske številke za smsPASS na spletu. Ob identifikaciji na cepilnem mestu so posamezniki prejeli potrdilo o oddaji zahtevka z navodili oz. koraki, potrebnimi za dokončanje postopka. Žal pa ugotavljamo, da uporabniki teh navodil pogosto ne preberejo in pričakujejo, da bo postopek aktivacije smsPASS z obiskom prijavne službe samodejno zaključen, kar pa ni mogoče, saj uporabnik nima registrirane telefonske številke, ki je nujna za uporabo smsPASS," so za MMC pojasnili na ministrstvu za javno upravo.

Foto: Televizija Slovenija (zajem zaslona)
Foto: Televizija Slovenija (zajem zaslona)

Če je prosilec vlogo za smsPASS oddal na cepilnem mestu in v enem mesecu od oddaje ni izvedel postopka na spletu, pa se mora, kot opozarjajo na MJU-ju, znova identificirati na prijavni službi, saj je obdobje veljavnosti identifikacije iz varnostnih razlogov omejeno na 30 dni. V takem primeru so uporabniki napoteni, da se oglasijo na kateri koli prijavni službi, upravne enote pa so le ena od možnosti.

"Seznam vseh prijavnih služb za pridobitev smsPASS je objavljen na spletni strani Državnega centra za storitve zaupanja," še navajajo na MJU-ju in dodajajo, da drugih omembe vrednih težav z identifikacijo na cepilnih mestih ne zaznavajo.

Sicer pa, kot poudarjajo na MJU-ju, sklep vlade, ki je določal, da se identifikacija za pridobitev smsPASS-a izvaja tudi na cepilnih mestih, ne velja več, zato je odločitev o morebitnem nadaljnjem izvajanju prijavne službe v pristojnosti posameznega cepilnega centra.

"Ti po naših informacijah opuščajo izvajanje prijavne službe smsPASS, kar pa je razumljivo, saj je po eni strani manjši obseg cepljenj, obenem pa se je v primerjavi z mesecem junijem bistveno zmanjšal tudi naval uporabnikov za pridobitev smsPASS-a, kajti cepljene osebe dobijo digitalno covidno potrdilo tudi v tiskani obliki na dom," še izpostavljajo na MJU-ju.

Ministrstvo za javno upravo o vzrokih morebitnih zapletov

"Ker cepilna mesta niso bila opremljena z informacijsko opremo za vnos podatkov in se je zato izvajal le njihov zajem, je sicer pri manjšem številu uporabnikov prišlo do zajema nepopolnih podatkov, a smo take primere večinoma uspešno rešili s kontaktiranjem uporabnika bodisi že prijavne službe bodisi MJU-ja. Referenti, ki so izvajali identifikacijo na cepilnih mestih, so opravili usposabljanje v organizaciji MJU-ju, zato predvidevamo, da so uporabnikom posredovali ustrezne ustne informacije. Zaradi velikega obsega novih referentov dopuščamo možnost, da je morebiti v določenih primerih morda prišlo tudi do nesporazumov pri komunikaciji med referenti in uporabniki na cepilnih mestih."