Foto: EPA
Foto: EPA

Energetska kriza nas je prisilila k tehtnemu razmisleku o tem, koliko energije pravzaprav porabimo v gospodinjstvih ter kako zmanjšati porabo in s tem stroške zanjo. Ob tem v Zvezi potrošnikov Slovenije svetujejo, da lahko največ energije prihranimo pri ogrevanju – že s stopinjo manj v prostoru porabo zmanjšamo za okrog pet odstotkov. Če zmanjšamo porabo za pet, 10 ali 20 odstotkov, bomo podražitve, ki nas po deregulaciji cen zagotovo še čakajo, bistveno manj občutili, poleg tega bomo prispevali tudi k zmanjšanju izpustov, so dodali.

Po mnenju ZPS-ja bi morali biti potrošniki prepoznani kot ključni igralci na trgu in ne le pasivni opazovalci pri energetskem prehodu. "Potrošniki potrebujejo cenovno dostopne in preproste rešitve v stabilnem okolju," so zapisali. Dogodki v zadnjih dveh letih so razgalili težave pri zagotavljanju cenovno dostopne energije ter cenovno dostopnega in varnega prehoda na obnovljive vire.

V Zvezi potrošnikov Slovenije so zato kritični do učinkovitosti potrošniške politike v Sloveniji. "Opozarjamo, da Slovenija nima strategije potrošniške politike, da potrošniške organizacije niso vključene kot ključen deležnik v sprejemanje zakonodaje, ki posega v pravice potrošnikov, in da je zakon o varstvu potrošnikov samo kamenček v mozaiku urejanja položaja potrošnikov," so zapisali v sporočilu za javnost.

Svetovni dan pravic potrošnikov 15. marca zaznamujemo od leta 1983. Lani je bil v ospredju trg digitalnih finančnih storitev, za letošnjo temo pa je mednarodna potrošniška organizacija Consumers International izbrala prehod na čisto energijo. Z namenom ozaveščanja potrošnikov in poudarjanja pomena spoštovanja njihovih pravic bodo njene članice izvedle različne kampanje in dejavnosti.

V Ljubljani Evropski potrošniški center Slovenija v sodelovanju z ministrstvom za gospodarstvo, turizem in šport pripravlja dan odprtih vrat. Namen je obiskovalce opomniti, da imajo kot državljani EU-ja in potrošniki na skupnem notranjem trgu vrsto pravic, so sporočili. Potrošniki se bodo lahko s temi pravicami seznanili, če so pri nakupih doma ali v tujini naleteli na težave in imajo s tem povezana vprašanja, pa bodo lahko dobili odgovore.

Na dogodku bodo opozorili tudi na novosti zakona o varstvu potrošnikov, ki se je začel uporabljati 26. januarja. Poleg predstavnikov potrošniškega centra bodo zato na dogodku navzoči tudi svetovalci sektorja za varstvo potrošnikov in konkurence na gospodarskem ministrstvu.