Pri tem seveda ne mislimo na tiste (lepotičke), ki se vedno najdejo ob hitrih avtomobilih ali pod roko dirkaških bogov. Poleg teh "okraskov" so predstavnice nežnejšega spola v formuli ena večinoma dejavne v trženju, preskrbi ali kot predstavnice v stikih z javnostjo, z moškimi kolegi pa je v dirkalniku uspelo tekmovati le redkim.
"Tudi sama sem izkusila, da je ta svet formule ena zelo zaprt, čeprav ženske podirajo meje med moškimi in ženskami tudi v športu," o tem, zakaj v formuli ena ni dirkačic, pravi Nina Jerančič, edina ženska, ki tekmuje v italijanskem prvenstvu Ferrari Challenge za pokal Shell.
Do zdaj osvojile pol točke
Na prste ene roke lahko preštejemo, koliko žensk se je poskušalo uvrstiti na dirke formule ena od začetka svetovnega prvenstva pa do danes. Prva je bila v sezonah 1958 in 1959 Italijanka Maria Teresa de Filippis, ki je tekmovala na treh dirkah z maseratijem. Najboljši rezultat, 10. mesto, je dosegla na prvi dirki za VN Belgije. Najuspešnejša ženska ostaja Italijanka Maria Grazia (Lella) Lombardi, ki je na skrajšani VN Španije leta 1975 zasedla 6. mesto in dobila pol točke.
Zadnji nastop star že 17 let
Britanki Davini Gallica se ni uspelo uvrstiti na VN Velike Britanije leta 1976 ter VN Argentine in VN Brazilije leta 1978. Desire Wilson iz Južne Afrike se leta 1980 ni uvrstila na VN Velike Britanije z williamsom FW07. Zadnja ženska, ki je tekmovala v formuli ena, je bila Italijanka Giovanna Amati, ki se leta 1992 ni kvalificirala na VN San Marina.
Ženske kot kuhinski pripomočki
Odnos do žensk v cirkusu formule ena dobro ponazarja odgovor Bernija Ecclestona na vprašanje, kdaj bomo za volanom dirkalnika katerega od moštev ponovno videli žensko? "Zelo verjetno ne bodo nikoli dobile priložnosti, ker jih nihče ne bo jemal resno ali jih sponzoriral ... zato ne bodo nikoli sedle v tekmovalni dirkalnik," je odgovoril nato pa dodal: "Res bi rad našel pravo dekle, morda temnopolto dekle, ki je videti super, po možnosti judinjo ali muslimanko, ki govori špansko."
Alfa in omega formule ena je precej prahu dvignil leta 2005, ko je med dirkaškim koncem tedna na VN ZDA v Indianapolisu - pogovor je nanesel na Danico Patrick - pripomnil: "Veste, imam eno tistih čudovitih idej … ženske bi morale biti oblečene v belo kot vsi drugi gospodinjski pripomočki."
Ženske so preveliko tveganje
Dirkačice v formuli ena naj bi predstavljale tveganje zaradi sponzorjev, verodostojnosti in manj gledalcev, ki naj jih (ne) bi privabile. "Kdo bo tvegal? Ferrari ne more tvegati," pravi Ecclestone.
"Za menedžerja je tvegana poteza, da bi vzel žensko. Tako mi je to predstavil Willi Webber. Menedžerji se redko odločjo za tako tvegane poteze, ker če jim spodleti, se jih potem drži slab sloves. Še ni bilo poguma, da bi v formulo ena pripeljali žensko," pravi Jerančičeva, ki pa ostaja optimistična. "Ker smo dobil prvega temnopoltega voznika (Lewis Hamilton), se bo tudi ta meja (med moškimi in ženskami v formuli ena, op. a.) porušila."
Fizično in psihično dovolj močne?
Eno najbolj kočljivih vprašanj je, ali so ženske kos nalogam dirkačev formule ena? Čeprav ni nobenih dokazov, da telesno niso dovolj močne, da bi prenašale silne G-sile, je takšno mnenje precej razširjeno. "Ženske fizično res težje prenašajo napore, a to je relativno, odvisno od posameznika. To ne pomeni, da ženska ne bi zdržala naporov," pravi Jerančičeva, ki pa poudarja, da imajo druge prednosti. "Prednost žensk je, da smo bolj precizne, to še posebej pride do izraza, ko je na stezi gneča."
"Duševno in fizično se je veliko naporneje podati v vesolje ali voditi državo, a ženskam je uspelo oboje. Kljub temu ljudje še vedno menijo, da ženska ne more uspeti v formuli ena," pravi irska dirkačica Sarah Kavanagh, ki je pred leti skoraj postala testna dirkačica za jaguarja, a ni imela dovolj sponzorjev. Poleg (domnevnih) fizičnih težav, ki naj bi jih ženske imele v dirkalnikih formule ena, jih ni malo, ki menijo, da ženske psihično niso dovolj močne, da bi prenašale vse pritiske. Eden takšnih je dolgoletni komentator formule ena Murray Walker, dirkaški upokojenec David Coulthard pa je namignil, da ženske v formuli ene ne bi nikoli uspela, ker nimajo iste "lakote" po uspehu kot moški.
Med ženskami ni dovolj zanimanja
"Razlog, da v formuli ena ni dirkačic, je v tem, da se tega športa pri mladih letih ne loti toliko deklet kot fantov. Vendar, podobno kot drugje v življenju, se mora to prej ali slej spremeniti," meni Frank Williams, vodja moštva, poimenovanega po njem. Podobno je pred leti opozoril tudi Ecclestone. "Od kod pa bodo prišle ženske v formulo ena?" je opozoril, da ni "bazena" žensk, iz katerega bi se najbolj nadarjene prebijale v višje kategorije dirkanja. "Priti morajo skozi nižje formule tako kot fanti. Prepričan sem, da bi, če bi v motoršport prišlo enako število žensk kot moških, našli konkurenčno dirkačico," je izjavil pet let pred izjavo o gospodinjskih pripomočkih.
Da se z motošportom ukvarja veliko manj žensk kot moških, govorijo tudi številke. Med dirkači gokarta, starimi med osem in 12 let, je kar 40 odstotkov deklici, med vsemi, ki imajo licenco za dirkanje, pa je dva odstotka žensk. A tudi to se počasi spreminja. Vedno več deklic kaže zanimanje za brnenje motorjev, vedno več jih pri tem športu tudi vztraja.
Bo Danici Patrick uspelo?
Zadnja ženska, ki je imela priložnost sedeti za volanom dirkalnika formule ena, je bila Katherine Legge, ki je leta 2005 testirala Minardi (predhodnik Red Bulla). Priožnost ji je dal tedanji lastnik moštva Paul Stoddard. "Vedno sem trdil, da če bi na stezo prišla dovolj nadarjena dirkačica, ki bi se zdela sposobna upravljati dirkalnik formule ena, ne bi oklevali in bi ji dali priložnost, da pokaže svoje sposobnosti." Pred njo se je za volanom (McLarnovega) dirkalnika leta 2002 preizkusila Sarah Fisher.
Ženska, ki naj bi imela največ možnosti, da v dirkalniku formule ena tekmuje na dirkah, pa naj bi bila Američanka Danica Patrick. Nase je opozorila leta 2005, ko je na sloviti dirki Indianapolis 500 končala tik pod stopničkami, v seriji IRL, kjer tekmuje, pa je dosegla eno zmago. Patrickovo povezujejo z novoustanovljenim moštvom USF1, ki naj bi se naslednje leto pridružilo formuli ena.
Ecclestone morda ni naklonjen dirkačicam, a zaradi priljubljenosti Patrickove v ZDA, kjer je formula ena doživela enega najsramotnejših trenutkov v zadnjih letih – spomnimo se na polomijo leta 2005, ko je zaradi napačnih Michelinovih gum tekmovalo le šest dirkačev od dvajsetih, formula pa se je po letu 2007 umaknila iz ZDA - si utegne premisliti.
Lepa Danica kot primadona
V dirkanju je danes zelo pomembno, da se zna dirkač prodajati. To se Patrickova vsekakor zna. Izkazala se je tudi kot primadona. Njeno "razgrajanje" po padocku je postalo prava uspešnica na YouTubu. Medijska pozornost, ki je je deležna Patrickova – poziranje za revije, kot je Sports Illustrated, ji ni tuje – je tisto, kar privablja sponzorje in njihov denar, tega pa se Bernie dobro zaveda.
T. V.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje