Italijanski ljubitelji formule ena veljajo za najbolj temperametne, a letos bodo imeli ob klavrni sezoni Ferrarija bolj malo razlogov za slavje. Ne le, da si bodo morali dirko ogledati od doma, najverjetneje jih bo v slabo voljo spravila predstava Ferrarija, ki na stavnicah kotira zelo nizko. Foto: Reuters
Italijanski ljubitelji formule ena veljajo za najbolj temperametne, a letos bodo imeli ob klavrni sezoni Ferrarija bolj malo razlogov za slavje. Ne le, da si bodo morali dirko ogledati od doma, najverjetneje jih bo v slabo voljo spravila predstava Ferrarija, ki na stavnicah kotira zelo nizko. Foto: Reuters
Kultno dirkališče v Monzi se ponaša z najhitrejšo progo v formuli ena. Dirkači ob izhodu iz 'parabolice' v štartno-ciljni ravnini razvijejo visoko hitrost, tudi prek 370 km/h. Najvišjo je razvil Juan Pablo Montoya, in sicer 372,6 km/h. Ste vedeli, da je leta 1961 je v tragediji na dirki za VN Italije v Monzi, predzadnji dirki sezone, umrlo 15 gledalcev in Ferrarijev dirkač Wolfgang von Trips. Ta je v 2. krogu pred slovito 'parabolico' izgubil nadzor nad svojim ferrarijem in zletel v polno tribuno ob progi. Gre za enega najtemnejših dni v zgodovini motošporta. Foto: Reuters
Kultno dirkališče v Monzi se ponaša z najhitrejšo progo v formuli ena. Dirkači ob izhodu iz 'parabolice' v štartno-ciljni ravnini razvijejo visoko hitrost, tudi prek 370 km/h. Najvišjo je razvil Juan Pablo Montoya, in sicer 372,6 km/h. Ste vedeli, da je leta 1961 je v tragediji na dirki za VN Italije v Monzi, predzadnji dirki sezone, umrlo 15 gledalcev in Ferrarijev dirkač Wolfgang von Trips. Ta je v 2. krogu pred slovito 'parabolico' izgubil nadzor nad svojim ferrarijem in zletel v polno tribuno ob progi. Gre za enega najtemnejših dni v zgodovini motošporta. Foto: Reuters

Ni skrivnost, da moštvu iz Maranella v letošnji sezoni ne gre. Voz nekako naprej vleče Charles Leclerc, ki je dvakrat tudi stal na odru za zmagovalce, a rezultati so daleč od pričakovanj.

Zgolj leto dni je minilo od velikega veselja v Monzi, ko je Leclerc ugnal mercedesa in Ferrariju na domači dirki prinesel prvo zmago po letu 2010, ko je severno od Milana slavil španski as Fernando Alonso.

Zgodba tokrat ne bi mogla biti bolj drugačna. Lani je bil Ferrari v izjemnem položaju, letos je krepko brcnil v temo. Pogonski sklop ni dovolj močan, da bi se enakovredno kosal z mercedesoma, Italijani so ga pihnili tudi s šasijo, zaradi česar je predsednik moštva že pred časom izgubil upanje na kakršno koli zmago v letošnji ali naslednji sezoni.

Bo pa zanimivo videti, kdo bo v Monzi pobral smetano. Favorita sta, tako kot pravzaprav na vsaki dirki v hibridni dobi, mercedesa Lewis Hamilton in Valtteri Bottas, a v zadnjem obdobju so velik napredek naredili predvsem pri Renaultu. Na zadnji dirki v Belgiji so zbrali celo najvišje število točk v svoji zgodovini (23).

Seveda ne gre ob vsem tem odpisati vselej hitrega in slave željnega Maxa Verstappna, ki bo tudi tokrat želel s svojim red bullom premešati vrstni red pri vrhu, nevarna za najvišja mesta utegneta biti tudi 'rozasta mercedesa', dirkača Racing Pointa Sergio Perez in Lance Stroll.

Dirkanje po najhitrejši 'nogavici' na svetu

Steza, ki ima obliko nogavice, je sestavljena iz zelo dolgih ravnin in ozkih šikan. Vsebuje tri šikane, zato do izraza bolj kot dirkaške sposobnosti dirkačev prihaja hitrost samega dirkalnika. Vseh zavojev je 11, najvišja hitrost je bila izmerjena v sezoni 2005 (372,6 km/h) ob koncu štartno-ciljne ravnine. Progo so skozi leta večkrat spremenili, današnja je skoraj pol krajša od prvotne. Dirkači bodo morali v nedeljo prevoziti 53 krogov, najhitrejšega je leta 2004 s ferrarijem odpeljal Rubens Barrichello (1:21,046).

Giuseppe 'Nino' Farina pred prvo dirko za VN Italije, 3. septembra 1950. Foto: AP
Giuseppe 'Nino' Farina pred prvo dirko za VN Italije, 3. septembra 1950. Foto: AP

Farina do naslova na prvi VN Italije
Prvo dirko za VN Italije, ki je štela za svetovno prvenstvo v formuli ena, so organizirali 3. septembra 1950. Dirkači so morali odpeljati 80 krogov, dolgih 6,3 kilometra.

Šlo je za zadnjo, sedmo dirko sezone, na kateri se je odločalo o naslovu svetovnega prvaka. Na koncu je na veliko veselje 'tifosov' smetano pobral Farina, ki je imel na koncu ob odstopu Juana Manuela Fangia v skupnem seštevku tri točke naskoka.

Do danes je zadnji dirkač, ki je naslov svetovnega prvaka osvojil na domačih tleh, zadnjič se je tudi zgodilo, da so oder za zmagovalce na italijanski dirki stopili vsi italijanski dirkači (ob Farini še Alberto Ascari in Luigi Fagioli).

Slednji so bili tudi razred zase. Ascari je zaostal za minuto in 18 sekund, Fagioli dobro minuto in pol, naslednji tekmec že za debelih pet krogov!

Tudi med konstruktorji so Italijani pobrali vse. Farina in Fagioli sta dirkala z alfo romeo, Ascari s ferrarijem. Krstno dirko formule ena za VN Italije v Monzi je sicer končalo le 7 od 26 dirkačev. Najhitrejši krog je z alfo romeo odpeljal Fangio (2:00,0). To mu je uspelo v 7. krogu. Leto pozneje je rekord za 3,5 sekunde izboljšal Farina.

Leclerc zagotovil Ferrariju prvo zmago v Monzi po letu 2010

Leclerc lani obnorel 'tifose'
Zadnjo dirko za VN Italije je v Monzi, kot rečeno, dobil Leclerc. Ta je tako rekoč vodil od starta do cilja, vodilni položaj je za nekaj krogov izgubil le po opravljenem postanku. 21-letnik se je odlično postavil zoper mercedesa, zdržal je pritisk Hamiltona, poskrbel za drugo Ferrarijevo zmago v sezoni in sploh prvo slavje kultnega italijanskega moštva na domači dirki v Monzi po letu 2010. Večji del dirke so bili gledalci priča napetemu boju med Leclercom in Hamiltonom, ki je vrhunec dosegel v 23. krogu, ko je svetovni prvak napadel Monačana, a je ta ostal spredaj, za nameček pa Britanca še izrinil s steze, zaradi česar si je zadnje opozorilo pred morebitno črno zastavo ali izključitvijo z dirke.

Leclerc se nikoli ni mogel zares sprostiti, Hamilton mu je vseskozi dihal za ovratnik, a kljub zavetrju in sistemu DRS v ravninah ni uspelo švigniti mimo. Po lastni napaki je podaril drugo mesto Bottasu, sam pa je dirko končal kot tretji. V tolažbo mu je bil najhitreje odpeljani krog, zaradi česar si je v skupnem seštevku prislužil dodatno točko.

Statistični sladkorčki pred VN Italije

- Do danes so v Monzi organizirali 69 dirk za VN Italije. Edino leto, ko italijanska preizkušnja ni potekala v Monzi, je bilo leto 1980. Izpeljali so jo v Imoli;

- V Monzi je do danes slavilo 37 različnih dirkačev. Največkrat sta slavila Michael Schumacher (1996, 1998, 2000, 2003 in 2006) ter Lewis Hamilton (2012, 2014, 2015, 2017 in 2018), oba sta zmagala po petkrat;

- med konstruktorji je najuspešnejši Ferrari, ki je na domačih tleh zmagal 19-krat. Na drugem mestu je z desetimi zmagami McLaren;

- največ zmag na dirkah formule ena v Monzi imajo - Britanci. Kar 21-krat so stopili na najvišjo stopničko;

- (vsaj) dvakrat zapored je uspelo na VN Italije zmagati sedmim dirkačem, in sicer: Juanu Manuelu Fangiu, Stirlingu Mossu, Philu Hillu, Ronnieju Petersonu, Nelsonu Piquetu, Damonu Hillu in Lewisu Hamiltonu;

- v trenutni dirkaški zasedbi formule ena so trije dirkači, ki so že slavili na VN Italije, to so: Sebastian Vettel (tri zmage), Lewis Hamilton (pet zmag) in Charles Leclerc (ena zmaga);

- najdaljši niz različnih zmagovalcev na VN Italije je 8 dirk. Zgodil se je celo dvakrat, in sicer med letoma 1963 in 1973 ter 1975 in 1983;

- najmanjša razlika, s katero je dirkač zmagal na VN Italije, je 0,01 sekunde. To je tudi najmanjša razlika v 70-letni zgodovini svetovnih prvenstev v formuli ena. Leta 1971 je Peter Gethin (BRM) za eno stotinko sekunde ugnal Šveda Ronnieja Petersona (March). Tretjeuvrščeni Francois Cevert (Tyrell) je zaostal za devet stotink;

- omenjeno dirko leta 1971 je Gethin začel z 11. mesta, kar je do danes najnižji štartni položaj v Monzi, s katerega je bilo mogoče zmagati;

- najnižji štartni položaj, s katerega se je dirkač povzpel na oder za zmagovalce po dirki za VN Italije, je 23. Leta 1956 je Ron Flockhart (Connaught) dirko začel s 23. štartnega položaja, končal pa jo je s krogom zaostanka na tretjem mestu;

- od 69 dirk v Monzi jih je 25 dobil dirkač, ki je dobil sobotne kvalifikacije;

- med dirko za VN Italije v Monzi je deževalo le štirikrat;

- v Monzi se je o naslovu svetovnega prvaka odločalo kar 11-krat; nazadnje leta 1979, ko je s ferrarijem naslov osvojil Jody Scheckter;

- na dirki za VN Italije je do danes nastopilo 83 italijanskih dirkačev, slast zmage in večne slave so okusili le trije: Giuseppe 'Nino' Farina, Alberto Ascari in Ludovico Scarfiotti;

- Monza bo v nedeljo postala prvo dirkališče, ki bo gostilo 70. dirko formule ena;

- če bo Lewis Hamilton v nedeljo dirko končal v prvi deseterici, bo izenačil rekord Michaela Schumacherja po številu dirk, na katerih je dosegel vsaj točko. Schumacherju je to uspelo na 221 dirkah, Hamiltonu za zdaj na 220. Če se bo med prvih deset v nedeljo uvrstil Sebastian Vettel, bo to njegova 200. dirka, na kateri je osvojil vsaj točko;

- če Ferrari v nedeljo ne bo osvojil niti točke, se bo prvič po letu 1996 zgodilo, da bo dosegel točkovno ničlo na dveh zaporednih dirkah (leta 1996 na VN Kanade in VN Francije);

- najvišja povprečna hitrost kroga v Monzi je 263,588 km/h. Dosegel jo je Kimi Räikkönen s ferrarijem leta 2018;

- Lewis Hamilton utegne v nedeljo podreti 66 let star rekord. Če bo med dirko vodil vsaj dva kroga, bo v vodstvu odpeljal največ krogov v zgodovini dirk v Monzi. Do zdaj rekord z 220 krogi drži legendarni Alberto Ascari.

Začetek dirke v nedeljo ob 15.10
Dirkaški konec tedna v Lombardiji se bo začel s prvim prostim treningom v petek ob 11. uri. Štiri ure pozneje se bo začel še drugi prosti trening, tretji opoldne v soboto, ko bodo ob 15. uri na sporedu tudi kvalifikacije. Dirka za VN Italije se bo začela v nedeljo ob 15.10.


Zmagovalci vseh dirk za VN Italije:

LetoDirkačMoštvoPrizorišče
2019Charles LeclercFerrariMonza
2018Lewis HamiltonMercedes
2017Lewis HamiltonMercedes
2016Nico RosbergMercedes
2015Lewis HamiltonMercedes
2014Lewis HamiltonMercedes
2013Sebastian VettelRed Bull
2012Lewis HamiltonMcLaren
2011Sebastian VettelRed Bull
2010Fernando AlonsoFerrari
2009Rubens BarrichelloBrawn
2008Sebastian VettelToro Rosso
2007Fernando AlonsoMcLaren
2006Michael SchumacherFerrari
2005Juan Pablo MontoyaMcLaren
2004Rubens BarrichelloFerrari
2003Michael SchumacherFerrari
2002Rubens BarrichelloFerrari
2001Juan Pablo MontoyaWilliams
2000Michael SchumacherFerrari
1999Heinz-Harald FrentzenJordan
1998Michael SchumacherFerrari
1997David CoulthardMcLaren
1996Michael SchumacherFerrari
1995Johnny HerbertBenetton
1994Damon HillWilliams
1993Damon HillWilliams
1992Ayrton SennaMcLaren
1991Nigel MansellWilliams
1990Ayrton SennaMcLaren
1989Alain ProstMcLaren
1988Gerhard BergerFerrari
1987Nelson PiquetWilliams
1986Nelson PiquetWilliams
1985Alain ProstMcLaren
1984Niki LaudaMcLaren
1983Nelson PiquetBrabham
1982Rene ArnouxRenault
1981Alain ProstRenault
1980Nelson PiquetBrabhamImola
1979Jody ScheckterFerrariMonza
1978Niki LaudaBrabham
1977Mario AndrettiLotus
1976Ronnie PetersonMarch
1975Clay RegazzoniFerrari
1974Ronnie PetersonLotus
1973Ronnie PetersonLotus
1972Emerson FittipaldiLotus
1971Peter GethinBRM
1970Clay RagazzoniFerrari
1969Jackie StewartMatra
1968Denny HulmeMcLaren
1967John SurteesHonda
1966Ludovico ScarfiottiFerrari
1965Jackie StewartBRM
1964John SurteesFerrari
1963Jim ClarkLotus
1962Graham HillBRM
1961Phil HillFerrari
1960Phil HillFerrari
1959Stirling MossCooper
1958Tony BrooksVanwall
1957Stirling MossVanwall
1956Stirling MossMaserati
1955Juan Manuel FangioMercedes
1954Juan Manuel FangioMercedes
1953Juan Manuel FangioMaserati
1952Alberto AscariFerrari
1951Alberto AscariFerrari
1950Giuseppe FarinaAlfa Romeo