Lewis Hamilton je nesporni junak Silverstona in velik ljubljenec tamkajšnjega občinstva. Serijski svetovni prvak je v zibelki elitnega razreda motošporta nanizal že sedem zmag, dve več od nekdanjih rekorderjev, rojaka Jima Clarka in Francoza Alaina Prosta, ki sta v Silverstonu slavila po petkrat. 36-letni dirkač Mercedesa po nekoliko slabših rezultatih v zadnjih tednih upa, da se bo na svojem 'dvorišču' vrnil na zmagovito pot. V skupnem seštevku letošnjega svetovnega prvenstva na drugem mestu za vodilnim Verstappnom zaostaja za 32 točk. Foto: EPA
Lewis Hamilton je nesporni junak Silverstona in velik ljubljenec tamkajšnjega občinstva. Serijski svetovni prvak je v zibelki elitnega razreda motošporta nanizal že sedem zmag, dve več od nekdanjih rekorderjev, rojaka Jima Clarka in Francoza Alaina Prosta, ki sta v Silverstonu slavila po petkrat. 36-letni dirkač Mercedesa po nekoliko slabših rezultatih v zadnjih tednih upa, da se bo na svojem 'dvorišču' vrnil na zmagovito pot. V skupnem seštevku letošnjega svetovnega prvenstva na drugem mestu za vodilnim Verstappnom zaostaja za 32 točk. Foto: EPA
Proga v Silverstonu velja za eno najhitrejših na koledarju formule ena. Lewis Hamilton je dirkanje na njej leta 2018 opisal kot letenje v reaktivnem letalu. Progo so od leta 1950 večkrat spremenili, nazadnje leta 2011, ko so premaknili uvoz v bokse, s čimer je zavoj Abbey postal uvodni zavoj kroga. Foto: Reuters
Proga v Silverstonu velja za eno najhitrejših na koledarju formule ena. Lewis Hamilton je dirkanje na njej leta 2018 opisal kot letenje v reaktivnem letalu. Progo so od leta 1950 večkrat spremenili, nazadnje leta 2011, ko so premaknili uvoz v bokse, s čimer je zavoj Abbey postal uvodni zavoj kroga. Foto: Reuters

Dirka za veliko nagrado Velike Britanije je v preteklosti postregla s številnimi zgodovinskimi in nepozabnimi dirkami. Silverstone je leta 1950 gostil prvo dirko formule ena, ki je štela za svetovno prvenstvo, pred kraljem Georgeem VI. jo je dobil Italijan Giuseppe 'Nino' Farina v alfi romeu.

Od tedaj je Silverstone vsako sezono eden izmed vrhuncev na koledarju formule ena. Dirkači imajo radi stezo, zgrajeno na nekdanjem vojaškem oporišču, za izjemno kuliso pa poskrbijo tudi glasni britanski navijači, ki vsako leto z nestrpnostjo pričakajo hrumenje dirkalnikov najvišjega motošportnega razreda.

Organizatorji so konec prejšnjega meseca sporočili, da bo dirka za VN Velike Britanije lahko potekala pred polnimi tribunami, kar pomeni, da bo nedeljsko preizkušnjo v živo spremljalo 140 tisoč ljudi.

Po vrsti slabših rezultatov na prejšnjih dirkah, kjer je 'smetano pobral' Max Verstappen, aktualni svetovni prvak Lewis Hamilton upa na boljši konec tedna. Serijski prvak je absolutni rekorder po številu zmag na dirkah za VN Velike Britanije, zmagal je kar 7-krat, od zadnjih sedmih britanskih preizkušenj jih je dobil kar šest!

Ta konec tedna bomo v Silverstonu priča prvi šprinterski kvalifikacijski dirki v formuli ena, ki bo določila štartne položaje za nedeljsko veliko nagrado Velike Britanije. Foto: AP
Ta konec tedna bomo v Silverstonu priča prvi šprinterski kvalifikacijski dirki v formuli ena, ki bo določila štartne položaje za nedeljsko veliko nagrado Velike Britanije. Foto: AP

Novost: šprinterska dirka
Da pa bo dogajanje ta konec tedna dodatno začinjeno, pa je vodstvo formule ena poskrbelo z uvedbo t. i. šprinterske dirke, ki bo potekala namesto standardnih kvalifikacij, razdeljenih na tri dele. Omenjena dirka, dolga 100 km, bo odločala o štartnem vrstnem redu na nedeljski dirki. Poleg določanja štartnih mest šprinterska kvalifikacijska dirka dirkačem prinaša dodaten motiv: zmagovalec bo dobil tri točke, drugouvrščeni dve, tretjeuvrščeni pa eno točko za svetovno prvenstvo. Uvedba šprinterske dirke v Silverstonu prinaša tudi določene spremembe na urniku tekmovanja. Namesto dveh prostih treningov v petek bodo po prvem opravili kvalifikacije za sobotno kvalifikacijsko dirko. Vodstvo formule ena se je za uvedbo tovrstnega formata kvalifikacij odločilo z namenom popestritve dirkaškega dogajanja. Novosti so bile sicer naklonjene vse ekipe.

Drvenje po nekdanjem vojaškem oporišču

Dirkališče v Silverstonu stoji na nekdanjem vojaškem oporišču iz druge svetovne vojne. Dirkači formule ena morajo v enem krogu, ki je dolg 5,891 km, opraviti 17 zavojev, izmed katerih je 10 desnih in 7 levih. Proga je tretja najdaljša v karavani formule ena, daljši sta le v Spa-Francorschampsu in Bakuju. Dirkači bodo morali odpeljati 52 krogov oziroma 306,198 km. Najhitrejšega je leta lani odpeljal Max Verstappen z red bullom (1:27,097).

Stirling Moss je z mercedesom postal prvi britanski zmagovalec na dirki za VN Velike Britanije. To mu je uspelo leta 1955 na dirkališču v Aintreeju pri Liverpoolu. Foto: AP
Stirling Moss je z mercedesom postal prvi britanski zmagovalec na dirki za VN Velike Britanije. To mu je uspelo leta 1955 na dirkališču v Aintreeju pri Liverpoolu. Foto: AP
Guiseppe Farina je leta 1950 v Silverstonu dobil prvo dirko v zgodovini svetovnih prvenstev v formuli ena. Tistega leta je tudi postal svetovni prvak. Foto: AP
Guiseppe Farina je leta 1950 v Silverstonu dobil prvo dirko v zgodovini svetovnih prvenstev v formuli ena. Tistega leta je tudi postal svetovni prvak. Foto: AP

Uvodno britansko dirko dobil Italijan
Silverstone je v preteklosti poskrbel za številne nepozabne dirke in trenutke. Prvo dirko za svetovno prvenstvo v formuli ena za VN Velike Britanije so izpeljali leta 1950. Zmagal je Italijan Farina pred rojakom Luigijem Fagiolijem in Britancem Regom Parnellom (vsi Alfa Romeo), ki je prevzel tretje mesto, potem ko je Argentinec Juan Manuel Fangio odstopil zaradi okvare oljne črpalke osem krogov pred ciljem. Britanska dirka za formulo ena se je v preteklosti večkrat selila med Silverstonom, Aintreejem in Brands Hatchem, od leta 1987 jo izključno gosti le Silverstone, ki je leta 2010 s formulo ena podpisal 17-letno pogodbo, tako da bo britansko dirko gostil vsaj do leta 2027.

Cornelius Horan je leta 2003 sredi steze v Silverstonu opozarjal na konec sveta. Foto: EPA
Cornelius Horan je leta 2003 sredi steze v Silverstonu opozarjal na konec sveta. Foto: EPA

Irski duhovnik opozarjal na konec sveta
Leta 2003 je med dirko veliko pozornosti požel irski duhovnik Cornelius Horan, ki je v ravnini Hangar Straight, kjer dirkači drvijo s hitrostjo 200 km/h, stekel na stezo. Duhovnik, ki je leto dni pozneje zmotil tudi maratonsko preizkušnjo na olimpijskih igrah v Atenah – leta 2009 je celo nastopil v oddaji Britanija ima talent, v kateri je zbrano množico navdušil z irskim plesom –, je na stezi s transparenti širil svoje prepričanje, da se bliža konec sveta. Na stezo je nemudoma zapeljal varnostni avtomobil, upočasnil dirkače, duhovnika pa so hitro odstranili in aretirali. Pozneje je bil obsojen na zaporno kazen.

Lewis Hamilton (v ozadju) je leta 2008 v 4. krogu britanske dirke prehitel moštvenega tekmeca pri McLarnu Heikkija Kovalainena in se odpeljal suvereni zmagi naproti. Foto: EPA
Lewis Hamilton (v ozadju) je leta 2008 v 4. krogu britanske dirke prehitel moštvenega tekmeca pri McLarnu Heikkija Kovalainena in se odpeljal suvereni zmagi naproti. Foto: EPA

Hamiltonova prevlada leta 2008
Za eno najboljših predstav v zgodovini britanskih dirk je pet let pozneje sicer poskrbel Hamilton, ki je v dežju premagal vse tekmece. Dirko je začel s četrtega mesta, hitro je napredoval, v 4. krogu je v zavoju Stowe prehitel tedaj vodilnega moštvenega kolega Heikkija Kovalainena in se relativno mirno odpeljal sedmi zmagi naproti. Kako dominanten je bil dirkač McLarna, dokazuje končni vrstni red, v katerem je vse tekmece, razen dveh, prehitel za krog, drugouvrščeni Nick Heidfeld (BMW Sauber) in tretjeuvrščeni Rubens Barrichello (Honda) pa sta zaostala več kot minuto. Po dirki je Britanec, ki je tistega leta za pičlo točko osvojil naslov svetovnega prvaka, priznal, da je imel večji del dirke težave z vidljivostjo.

Pirellijeva guma, nameščena na dirkalniku Felipeja Masse. Italijanski proizvajalec iz Milana je z (ne)zanesljivostjo gum v preteklosti večkrat dvignil prah, nazadnje letos v Bakuju, ko je prav eksplozija gume odnesla zmago Maxu Verstappnu, brez uvrstitve pa je ostal tudi Lance Stroll. Foto: EPA
Pirellijeva guma, nameščena na dirkalniku Felipeja Masse. Italijanski proizvajalec iz Milana je z (ne)zanesljivostjo gum v preteklosti večkrat dvignil prah, nazadnje letos v Bakuju, ko je prav eksplozija gume odnesla zmago Maxu Verstappnu, brez uvrstitve pa je ostal tudi Lance Stroll. Foto: EPA

Pirellijeve gume dirkače pahnile v nevarnost
Pet let pozneje je veliko prahu z nezanesljivostjo pnevmatik dvignil Pirelli. Med tistimi, ki jim je razneslo gumo, je bil tudi Hamilton (Mercedes), ki je neljub dogodek doživel v ravnini Wellington, in sicer že v 7. krogu dirke. Štiri kroge pozneje je gumo razneslo še Felipeju Massi v ferrariju, pozneje še Jean-Ericu Vergnu v toro rossu in Sergiu Perezu v mclarnu. Kaos, iz katerega je zmagovito prišel Nico Rosberg (Mercedes), ki je slavil pred Markom Webbrom (Red Bull) in Fernandom Alonsom (Ferrari). Po dirki se je veliko črnila prelilo glede zanesljivosti Pirellijevih gum in varnosti dirkačev. Podjetje iz Milana je opravilo preiskavo, po kateri je ugotovilo, da je do nezanesljivosti gum prišlo zaradi zaradi nepravilno nameščenih zadnjih gum in prenizkega zračnega pritiska, ki je gume izpostavil dodatnim obremenitvam v zavojih oziroma dirkanju čez robnike.

Hamilton je lansko dirko v Silverstonu končal s počeno sprednjo levo gumo. Foto: Reuters
Hamilton je lansko dirko v Silverstonu končal s počeno sprednjo levo gumo. Foto: Reuters

Hamilton po treh gumah do zmage
Tudi lanska dirka v Silverstonu je postregla z veliko drame, zlasti v zaključku. Ko je že kazalo, da bo mercedes brez večjih težav slavil novo dvojno zmago, je Hamiltonu v zadnjem krogu počila sprednja leva guma. Britanec, ki je vendarle kot prvi prečkal ciljno črto, je imel srečo, da se je Verstappen malo pred tem odpravil v bokse po svež komplet gum zaradi želje po najhitrejšem krogu in dodatni točki, v nasprotnem primeru bi rekordni sedmi zmagi na rodni grudi pomahal v slovo. Tretje mesto je s ferrarijem osvojil Charles Leclerc. "Do zadnjega kroga je vse potekalo relativno gladko. Stanje gum se mi je zdelo kar dobro. Ko se je preluknjala njegova guma, sem mislil, da je pri meni vse v redu, potem pa se je isto pripetilo meni. Ko sem videl, kako guma opleta okoli platišča, se mi je skoraj ustavilo srce. Nato sem samo vozil, zadnjih dveh zavojev mi skorajda ni uspelo speljati. Iz boksa so mi odštevali razliko. Najprej je padla z 19 sekund na deset. V zadnjem zavoju sem slišal odštevanje devet, osem, sedem ...," je zaključek drame opisal Hamilton in dodal: "V karieri nisem doživel česa podobnega. Hvala vsem, da se je vse dobro izteklo. Danes sem res imel srečo."

Začetek dirke v nedeljo ob 16.00
Britanski dirkaški konec tedna se začenja s petkovim prvim prostim treningom ob 15.30, ob 19. uri se bodo začele kvalifikacije za sobotno šprintersko kvalifikacijsko dirko. V soboto ob 13. uri je na sporedu drugi prosti trening, ob 17.30 šprinterska dirka, ki bo določila štartna mesta za nedeljsko dirko za VN Velike Britanije, ki se bo začela ob 16.00.


Zmagovalci vseh dirk za VN Velike Britanije:

LetoDirkačMoštvoPrizorišče
2020Lewis HamiltonMercedesSilverstone
2019Lewis HamiltonMercedes
2018Sebastian VettelFerrari
2017Lewis HamiltonMercedes
2016Lewis HamiltonMercedes
2015Lewis HamiltonMercedes
2014Lewis HamiltonMercedes
2013Nico RosbergMercedes
2012Mark WebberRed Bull
2011Fernando AlonsoFerrari
2010Mark WebberRed Bull
2009Sebastian VettelRed Bull
2008Lewis HamiltonMcLaren
2007Kimi RäikkönenFerrari
2006Fernando AlonsoRenault
2005Juan Pablo MontoyaMcLaren
2004Michael SchumacherFerrari
2003Rubens BarrichelloFerrari
2002Michael SchumacherFerrari
2001Mika HäkkinenMcLaren
2000David CoulthardMcLaren
1999David CoulthardMcLaren
1998Michael SchumacherFerrari
1997Jacques VilleneuveWilliams
1996Jacques VilleneuveWilliams
1995Johnny HerbertBenetton
1994Damon HillWilliams
1993Alain ProstWilliams
1992Nigel MansellWilliams
1991Nigel MansellWilliams
1990Alain ProstFerrari
1989Alain ProstMcLaren
1988Ayrton SennaMcLaren
1987Nigel MansellWilliams
1986Nigel MansellWilliamsBrands Hatch
1985Alain ProstMcLarenSilverstone
1984Niki LaudaMcLarenBrands Hatch
1983Alain ProstRenaultSilverstone
1982Niki LaudaMcLarenBrands Hatch
1981John WatsonMcLarenSilverstone
1980Alan JonesWilliamsBrands Hatch
1979Clay RegazzoniWilliamsSilverstone
1978Carlos ReutemannFerrariBrands Hatch
1977James HuntMcLarenSilverstone
1976Niki LaudaFerrariBrands Hatch
1975Emerson FittipaldiMcLarenSilverstone
1974Jody ScheckterTyrrellBrands Hatch
1973Peter RevsonMcLarenSilverstone
1972Emerson FittipaldiLotusBrands Hatch
1971Jackie StewartTyrrellSilverstone
1970Jochen RindtLotusBrands Hatch
1969Jackie StewartMatraSilverstone
1968Jo SiffertLotusBrands Hatch
1967Jim ClarkLotusSilverstone
1966Jack BrabhamBrabhamBrands Hatch
1965Jim ClarkLotusSilverstone
1964Jim ClarkLotusBrands Hatch
1963Jim ClarkLotusSilverstone
1962Jim ClarkLotusAintree
1961Wolfgang von TripsFerrari
1960Jack BrabhamCooperSilverstone
1959Jack BrabhamCooperAintree
1958Peter CollinsFerrariSilverstone
1957Stirling Moss
Tony Brooks
VanwallAintree
1956Juan Manuel FangioLanciaSilverstone
1955Stirling MossMercedesAintree
1954Jose Froilan GonzalezFerrariSilverstone
1953Alberto AscariFerrari
1952Alberto AscariFerrari
1951Jose Froilan GonzalezFerrari
1950Giuseppe FarinaAlfa Romeo