Telemetrične naprave ne upoštevajo gledalcev na prostem. V Berlinu se je med tekmo Nemčija - Avstralija zbrala ogromna množica gledalcev, ki so pospremili najbolj enostransko tekmo na SP-ju. Foto: EPA
Telemetrične naprave ne upoštevajo gledalcev na prostem. V Berlinu se je med tekmo Nemčija - Avstralija zbrala ogromna množica gledalcev, ki so pospremili najbolj enostransko tekmo na SP-ju. Foto: EPA
Ljubljana
Nič kaj drugače ni bilo v Sloveniji, kjer je bil v več mestih organiziran skupinski ogled tekme proti Alžiriji. Foto: MMC RTV SLO
Slovenska reprezentanca
Trenutek, ki je navdušil Slovenijo - fantje slavijo svoj prvi zadetek v Južni Afriki in prvo zmago na tretjem velikem tekmovanju, na katerem igrajo. Foto: Reuters
Matjaž Kek in Samir Handanovič
Slavje po zmagi je bilo nepopisno. Foto: Reuters
Gregor Schlierenzauer, Simon Ammann in Adam Malysz
Na olimpijskih igrah v Vancouvru je blestel Simon Ammann. Švicar je svoji olimpijski zbirki dodal še tretjo in četrto zlato medaljo. Foto: Reuters
Zlatko Dedič
Se še spomnite tega trenutka? Zlatko Dedič je lani novembra zadel proti Rusiji in omogočil vso evforijo, ki te dni preveva Slovenijo. Foto: EPA
Miroslav Klose
Nemci so edini, ki so na prvih 11 tekmah zabili več kot dva zadetka. Foto: Reuters
Jonathan Toews
Zmago Chicaga v Ligi NHL je videlo manj ljudi kot remi ZDA proti Angliji. Foto: Reuters

Že v prvih dneh tega svetovnega prvenstva iz različnih držav poročajo o rekordnih gledanostih nekaterih televizijskih prenosov. To priča o odmevnosti prvenstva, pa tudi o tem, da razvejana ponudba prenosov in dodatnih nogometnih vsebin v drugih medijih (poleg klasičnih, tradicionalnih – časopisov in radia –, tudi prek spleta in prenosnih telefonov) v ničemer ne vpliva na upad mikavnosti televizije.

Kaj pa gledalci na prostem?
Res pa je, da se različne televizije, predvsem v razvitih deželah Evrope, pritožujejo, da raziskave ne upoštevajo številnih gledalcev, ki prenose spremljajo prek velikih platen oziroma zaslonov na prostem ali v gostinskih lokalih, zato so dejanske ocene številke gledalcev najbrž nižje od dejanskih.

Podatki s pomočjo telemetrije
Da boste lažje razumeli, naj razložim, kaj sploh predstavljajo podatki: število gledalcev je približna ocena, ki jo zato pooblaščena in opremljena podjetja pridobijo s postopkom tako imenovale telemetrije (ali mediametrije). V primeru televizijskega programa to nekoliko poenostavljeno poteka takole: ponudnik podatka (v slovenskem primeru mednarodno podjetje AGB Nielsen) je v določenem številu gospodinjstev s privoljenjem ob televizijski sprejemnik namestil napravo, ki ves čas beleži program, ki ga v gospodinjstvu spremljajo.

V Sloveniji 650 naprav
Pomembno je, da ta vzorec gospodinjstev odraža demografsko sliko Slovenije (se pravi starostno, socialno in regionalno porazdelitev). V Sloveniji je takšnih naprav 650, vzorec pa predstavlja 450 gospodinjstev oziroma med 1.300 in 1.450 gledalcev nad 4. letom starosti. Osnova za slovenske izračune je sicer 1.934.310 prebivalcev v 678.295 gospodinjstvih. Se pravi: omenjeni vzorec predstavlja celotno državo. Če bi vsi člani v vseh gospodinjstvih spremljali neki prenos, bi torej sklepali, da so ga gledali vsi prebivalci Slovenije stari več kot 4 leta.

Prva kategorija je gledanost ...
Za razumevanje sta pomembna še dva podatka: gledanost (rating) je ocena deleža gledalcev neke televizijske vsebine glede na skupno število vseh gledalcev, tržni delež (market share) pa izraža delež med vsemi gledalci, ki so v tem času gledali televizijo. Za dodatno ponazoritev: če govorimo o 10-odstotni gledanosti neke oddaje, to pomeni, da so telemetrične meritve tak rezultat zaznale na napravah izbranih gospodinjstev. Ker pa 10 odstotkov od 1.934.310 prebivalcev pomeni 193.431 gledalcev, je to ocena skupnega števila tistih, ki so prek malih zaslonov spremljali neko oddajo.

... druga pa tržni delež
Pri tržnem deležu pa je pomembno število tistih, ki so v tistem času imeli prižgan televizor. Če je bilo takih 386.862 (na temelju telemetrije in "prevedbe" v absolutne številke), bi to pomenilo, da je bil tržni delež oddaje z 10-odstotno gledanostjo 50 odstotkov. Jasno? A ponavljam – tisti člani gospodinjstev s telemetrično napravo, ki so televizijo tedaj gledali drugje (ali pa na kakšnem javnem kraju ali prek računalnika), v raziskavo praviloma niso zajeti.

Tržni delež prve zmage 70-odstoten
Zdaj pa k tekmi Slovenija - Alžirija. To je (prevedeno iz telemetričnih podatkov v absolutne) v neposrednem prenosu naše televizije v povprečju spremljalo 450.692 gledalcev, kar je 23,3 odstotka vseh gledalcev v Sloveniji. Med vsemi, ki so imeli tedaj prižgan televizor, pa je tekmo na SLO 2 spremljalo natančno 70 odstotkov gledalcev. Skratka: prvo zmago naše reprezentance na svetovnih prvenstvih je videl vsak četrti Slovenec oz. sedem izmed desetih, ki so tedaj gledali televizijo.

Več od olimpijskih skokov
To je (seveda) rekordna gledanost športnih prenosov letos in je za približno dva odstotka (ali dobrih 40 tisoč gledalcev) presegla dotlej prvouvrščenega: olimpijsko skakalno tekmo na srednji skakalnici v Vancouvru. Za primerjavo: povratna nogometna kvalifikacijska tekma za SP med Slovenijo in Rusijo je bila s 534.600 gledalci in 29-odstotno gledanostjo bolj gledana, a je imela manjši tržni delež (61 odstotkov). To je tudi razumljivo in zlahka razložljivo: število gledalcev televizije je ob nedeljah opoldne pač veliko manjše kot ob večerih (tako imenovani prime-time), ko je tudi konkurenca programov veliko večja (zato so manjši tudi tržni deleži). A rezultat slovensko-alžirske tekme je bil kljub temu izjemen, saj je v najbolj gledanem trenutku število (oziroma ocena števila) gledalcev preseglo pol milijona (510.655).

5,8 milijona ljudi videlo Slovence
Kaj mislite, v kateri državi pa je našo prvo tekmo videlo največ gledalcev v aboslutnem številu? Bilo jih je 5 milijonov in še 810.000 zraven? Kaj mislite? V Nemčiji, kjer je bila gledanost te tekme sicer osemodstotna, tržni delež pa 39 %.

Visoke številke v Nemčiji
Nemci so se, mimogrede, očitno hitro navdušili nad SP-jem v Južni Afriki, saj je bil prenos njihove tekme z Avstralijo najbolj gledan v zgodovini med vsemi srečanji nemške reprezentance v skupinskem delu SP-jev. Srečanje je spremljalo skoraj 28 milijonov gledalcev ali 38,7 % vseh gledalcev, medtem ko je bil tržni delež 74,4 odstotka. Razlika v primerjavi s številkami v Sloveniji je očitna, pa čeprav je bila nemška tekma večerna. Najbolj gledana nogometna tekma v nemški televizijski zgodovini je bil polfinale zadnjega SP-ja med Nemčijo in Italijo, ki ga je videlo 29,7 milijona Nemcev.

Vse večja gledanost v ZDA
Tudi iz drugih držav poročajo o rekordih. Tudi v Združenih državah Amerike so se bolj kot kdaj koli prej tako hitro po začetku SP-ja ogreli za nogomet. Tekmo z Anglijo je prek mreže ABC spremljalo 12,9 milijonov gledalcev (delež 7,3 odstotka). K temu je treba dodati še 3,8 milijona tistih, ki so prenos spremljali na špansko govorečem kanalu Univision. Gledanost nogometnih prenosov na ABC-ju je približno za 100 odstotkov večja, kot je bila pred štirimi leti v Nemčiji.

Višje številke kot pri NBA-ju in NHL-u
Posebej presentljivo pa je to, da je skupna gledanost nogometne tekme Anglija-ZDA na ABC-ju in Univisionu presegla televizijsko gledanost finalnih tekem v Ligah NBA in NHL. Odločilno zmago Blackhawksov je tako prek televizije spremljalo pol manj gledalcev kot remi nogometašev v Rustenburgu. A do najbolj gledanih nogometnih prenosov je še nekaj prostora: leta 1999 je kar 18 milijonov gledalcev gledalo finale SP-ja med ZDA in Kitajsko. V ženskem nogometu, se razume. Najbolj gledana moška tekma pa je še vedno domači finale SP-ja leta 1994 med Brazilijo in Italijo (14,5 milijona).

Tudi na Otoku 70-odstotni tržni delež
Kaj pa zadnji tekmec Slovenije, torej Anglija? V Veliki Britaniji je tekmo z ZDA v neposrednem prenosu na ITV-u v povprečju gledalo 17,6 milijona gledalcev, tržni delež pa je bil enak slovenskemu na slovenski tekmi: 70 odstotkov. In še slovenska tekma v Angliji: na BBC One jo je videlo 3,6 milijona gledalcev (nekaj več kot šest odstotkov), pri čemer je bil tržni delež nekaj več kot tretjinski, kar je odlično (34,4 %), pa čeprav so v Angliji bolj navajeni na tekme ob kosilu.

Napovedi so optimistične ...
Torej: nogomet je res igra milijonov in tudi naše reprezentance na velikih tekmovanjih do zdaj še nikoli ni gledalo toliko gledalcev kot prav proti Alžiriji. In, če sodimo po prvem kolu, jih bo v naslednjih dneh še veliko več.

Igor E. Bergant