Evropska komisija je v sklopu preiskave preliminarno ugotovila, da avtomobilski izdelovalci na Kitajskem uživajo koristi nepoštenih subvencij v okviru dobavne verige in s tem ogrožajo interese podjetij, ki ta vozila izdelujejo v Evropski uniji. Zato je zagrozila z dodatnimi carinami.
Če v pogovorih s kitajskimi oblastmi ne bodo dosegli preboja, bo EU te carine začasno obračunsko uvedel s 4. julijem, dejansko pa bi jih lahko carinske oblasti v Uniji začele pobirati šele ob dokončni odločitvi za uvedbo kazenskih carin. To bi se lahko zgodilo najpozneje v štirih mesecih po uvedbi začasnih ukrepov, torej novembra, v veljavi pa naj bi bile pet let.
Različne carine za različne proizvajalce
Za avtomobile največjega kitajskega izdelovalca električnih avtomobilov BYD naj bi uvedli dodatno 17,4-odstotno carino, za avtomobile podjetja Geely 20-odstotno in za avtomobile izdelovalca SAIC 38,1-odstotno carino.
Za preostale izdelovalce – pri tem ne gre le za kitajska podjetja, ampak tudi za globalne multinacionalke, ki električne avtomobile izdelujejo v največjem azijskem gospodarstvu – naj bi veljala povprečna 21-odstotna dodatna carina, če bodo v preiskavi Bruslja sodelovali, in 38,1-odstotna, če ne bodo.
Trenutno je carina na uvoz električnih avtomobilov iz Kitajske v EU-ju 10 odstotkov. Tesla, ki ima eno od svojih velikanskih tovarn v bližini Šanghaja, bi lahko dobila posebno individualno izračunano dodatno carino, če bodo te res dokončno uvedene.
Podjetja, ki so jih v Bruslju vključili v nabor za omenjene protiukrepe zaradi nepoštenih subvencij, so sicer prejela informacije s podrobnostmi izračuna dodatnih carin. Vsako lahko na te izračune poda pripombe. Če bodo te upravičene, lahko v Bruslju višino dodatnih carin prilagodijo.
Podpredsednik Komisije Margaritis Schinas je ob predstavitvi ukrepov dejal, da so kitajski avtomobili deležni nepravičnih subvencij, kar ogroža proizvajalce v EU-ju. "Na podlagi tega se je Komisija obrnila na kitajske oblasti, da bi razpravljala o teh ugotovitvah in preučila možne načine za rešitev teh težav," je dejal.
Peking: Zaščitili bomo svoje proizvajalce
Kitajsko gospodarsko ministrstvo se je na napoved Bruslja že odzvalo. Sporočili so, da bodo sprejeli "vse potrebne ukrepe", da zaščitijo pravice kitajskih proizvajalcev avtomobilov, in da bodo dogajanje podrobno spremljali. Dodali so, da odločitev Bruslja krši svetovna trgovinska pravila.
Evropski izdelovalci električnih avtomobilov, ki imajo proizvodne obrate v EU-ju, že dalj časa tožijo zaradi nelojalne konkurence, ki jim jo predstavljajo električni avtomobili, izdelani na Kitajskem. Argument je, da tam proizvajalci uživajo bistveno ugodnejše pogoje v dobavnih verigah in tako lahko ponujajo precej cenejša vozila.
Washington kar za štirikrat zvišal carine
Po drugi strani je tudi iz vrst avtomobilske industrije zdaj slišati glasove proti uvedbi dodatnih carin, ki bi lahko vodila v trgovinsko vojno. Številni evropski izdelovalci, predvsem nemški, so namreč močno odvisni od kitajskega avtomobilskega trga, ki je največji na svetu. Zvišane carine so sicer pred slabim mesecem že uvedle tudi ZDA, ki so carine kar početverile in zdaj znašajo sto odstotkov. Kitajska je Washingtonu takoj zagrozila s protiukrepi.
Nemčija kritična do uvedbe dodatnih carin
Nemški politični vrh je posvaril pred stopnjevanjem trgovinske vojne med EU-jem in Kitajsko.
"Ključnega pomena je, da se med Kitajsko in EU-jem začnejo pogovori. Carine so vedno zadnji možen politični ukrep in pogosto najslabša popotnica za naprej," je v Berlinu po poročanju nemške tiskovne agencije DPA ocenil gospodarski minister in podpredsednik nemške vlade Robert Habeck.
Minister za promet Volker Wissing pa je poudaril, da EU z grožnjo glede uvedbe višjih uvoznih carin na kitajske avtomobile tvega začetek trgovinske vojne s Pekingom. "Kazenske carine Evropske komisije so prizadele nemška podjetja in njihove vrhunske izdelke. Avtomobili morajo postati cenejši na račun večje konkurence, odprtih trgov in boljših poslovnih pogojev, ne pa zaradi trgovinske vojne in izoliranosti trga," je zapisal na omrežju X.
Do uvedbe dodatnih uvoznih carin za električne avtomobile iz Kitajske so kritični tudi v nemškem združenju avtomobilske industrije VDA. Po njihovi oceni bi ta poteza predstavljala oviro v globalnem sodelovanju in povečala tveganje za nastanek trgovinskih konfliktov. Kitajska za številne nemške proizvajalce namreč predstavlja pomemben trg. "Izravnalne dajatve na uvoz električnih vozil iz Kitajske prav tako niso primerne za krepitev konkurenčnosti evropske avtomobilske industrije," je poudarila predsednica združenja Hildegard Müller. Konstruktivne predloge za preprečitev nameravanih potez Evropske komisije mora po njenih besedah ponuditi tudi Kitajska.
Da bi lahko višje carine vodile v krepitev trgovinskih konfliktov, so danes po poročanju DPA posvarili tudi v Združenju nemških gospodarskih in industrijskih zbornic (DIHK).
Zvišanje carin podpira Francija
Uvedbi višjih carin so na drugi strani naklonjene francoske oblasti. Francoski predsednik Emmanuel Macron je v majskem intervjuju za časnik The Economist dejal, da je nesprejemljivo, da so zaradi pravil EU o državni pomoči in različnih carinah evropski proizvajalci avtomobilov v primerjavi s kitajskimi podjetji v slabšem položaju.
Kot je ob tem spomnila AFP, imajo francoske avtomobilske znamke na Kitajskem v primerjavi z nemškimi precej manjši tržni delež, zato gre Macronovo stališče razumeti predvsem kot poskus zaščite francoskih proizvajalcev avtomobilov, kot sta Peugeot in Renault.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje