Grafični prikaz, ki ga je javnosti posredovala brazilska vojska, prikazuje pa področje nad Atlantikom, kjer je brazilska kontrola zračnega prometa izgubila stik s francoskim letalom (klikni za povečavo). Foto: EPA
Grafični prikaz, ki ga je javnosti posredovala brazilska vojska, prikazuje pa področje nad Atlantikom, kjer je brazilska kontrola zračnega prometa izgubila stik s francoskim letalom (klikni za povečavo). Foto: EPA
Airbus 330-200
Airbus 330-200, enak model letala, kot je izginil na poti iz Ria de Janeira v Pariz. Foto: Reuters
Rio de Janeiro
Brazilska vlada je sporočila, da je letalo izginilo okoli tri ure po vzletu iz Ria de Janeira, kar pomeni, da bi moralo biti precej bližje brazilski obali kot Evropi. Foto: EPA
Pot letala
Letalo je bilo na poti iz Brazilije v Francijo. Foto: MMC RTV SLO
Nad Atlantikom izginilo letalo

Obvestilo o kratkem stiku so v francoski letalski družbi prejeli ob 3.14 po srednjeevropskem času, okoli 15 minut po tem, ko je letalo preletelo nevihtno območje z močno turbulenco. Vodja komunikacij pri Air Franceu Francois Brousse pa je dejal, da bi bila lahko za letalo usodna tudi strela. "To je ena izmed možnosti," je dejal, vse pogosteje pa francoske oblasti omenjajo najhujši scenarij. "Zelo verjetno se bomo morali spoprijeti z letalsko katastrofo," je dejal izvršni direktor družbe Pierre-Henri Gourgeon.

Skupaj je bilo na krovu 228 ljudi, od tega 216 potnikov in 12 članov posadke, tudi trije piloti. Po uradnih podatkih na krovu ni bilo Slovencev. Med potniki je bilo 126 moških, 82 žensk, sedem otrok in dojenček.

Med potniki je bilo na letalu 61 Francozov, 58 Brazilcev, 26 Nemcev, 9 Kitajcev in prav toliko Italijanov, 6 Švicarjev, po 5 Libanoncev in Britancev, 4 Madžari, 3 Norvežani in 3 Slovaki, po 2 Poljaka, Američana, Maročana in Španca ter po en Argentinec, Avstrijec, Belgijec, Hrvat, Kanadčan, Danec, Nizozemec, Estonec, Filipinec, Gambijec, Islandec, Romun, Rus, Južnoafričan, Šved in Turk.

Med potniki so bili tudi trije vodilni možje francoske družbe Michelin, vključno z vodjo družbe v Južni Ameriki Luizom Robertom Anastaciom. Z letalom pa je potoval tudi vodja podružnice nemškega železarskega koncerna ThyssenKrupp za Brazilijo Erich Heine.

Strela ne bi smela biti usodna
Na MMC-ju smo preverili, kaj se zgodi, če strela zadane letalo. To naj bi se dogajalo precej pogosto in tako rekoč vsako letalo, ki je nekaj let v uporabi, je že zadela strela. Potniki letala takrat lahko slišijo glasen pok, piloti pa včasih zaznajo utripanje kontrolnih lučk ali kratkotrajne motnje instrumentov. Novejša potniška letala, kot je tudi omenjeni Airbusov model, so po navadi zelo dobro zaščitena. Posebno zaščito morajo imeti pri rezervoarju za gorivo in napeljavi goriva do motorjev, saj lahko že najmanjša iskrica povzroči eksplozijo ali požar, proti udaru strele pa so zaščitena tudi vsa vrata. Zadnje nasreča civilnega letala, ki je doživelo nesrečo zaradi udara strele, se je zgodila v ZDA leta 1967, saj je zaradi omenjenega vzroka eksplodiral rezervoar za gorivo.

Pristati bi moralo v Parizu
Letalo vrste airbus 330-200 je v nedeljo ob 19.00 po tamkajšnjem času vzletelo iz Ria de Janeira v Braziliji, po besedah predstavnice letališča Charles de Gaulle pa bi moralo v Parizu pristati ob 11.10. Let ima oznako AF 447.

Pogrešano letalo je opravilo 18.870 ur poletov, zadnji večji remont na njem je bil opravljen 18. aprila 2005, zadnja vzdrževalna dela pa so po poročanju francoske družbe opravili 16. aprila letos.

Air France s pomočjo za svojce
Letalska družba je že izrazila sožalje vsem sorodnikom in prijateljem potnikov omenjenega letala. Sporočili so, da jim bodo nudili pomoč psihologov, zdravnikov in posebej izurjenih prostovoljcev družbe na letališčih v Parizu in v Riu de Janeiru. Za sorodnike potnikov so vzpostavili tudi posebno telefonsko številko, na kateri lahko preverijo, ali so bili člani njihovih družin na pogrešanem letalu.

Letalo iščejo Francozi in Brazilci
Brazilci so sporočili, da je za letalom izginila vsaka sled okoli tri ure in pol po vzletu in da so sprožili reševalno akcijo v bližini otoka Fernando de Noronha ob severovzhodni obali Brazilije. V iskalno akcijo so vključili tudi letala. Prav tako so se v iskalno akcijo vključila tri francoska letala.

Sarkozy izrazil globoko zaskrbljenost
Francoski predsednik Nicolas Sarkozy je o izginotju že obveščen. Izrazil je globoko zaskrbljenost in od pristojnih oblasti zahteval, da storijo vse, kar je v njihovi moči, da se čim prej razjasnijo okoliščine leta.

Če se bo izkazalo, da se je zgodila nesreča, bo to prva nesreča v brazilskem zračnem prostoru po juliju leta 2007, ko je v bližini Sao Paula padlo letalo. Takrat je umrlo 199 ljudi.

Veliko nesreč Air Franca
Air France na nesreče ni povsem imun. Strmoglavilo je že 10 letal te družbe, kar jo postavlja v sam svetovni vrh po številu nesreč. Toliko jih ima tudi indijska Indian Airlines, po devet se jih je zgodilo letalom družb Korean Air in China Airlines, po šest pa Thai Airlines, United Airlines ter VASP.

Letalo vrste airbus A330-200, kot je to, ki je izginilo, po navedbah mreže za letalsko varnost od testnega poleta 1994 sicer še ni doživelo smrtonosne nesreče. Za omenjeno nesrečo leta 1994 naj bi bila kriva vrsta testa in način, na katerega ga je izvedla posadka, sicer pa so tovrstna letala prvič začela komercialno leteti 1998, po svetu pa jih je trenutno 341.

A. P./M. R.

Nad Atlantikom izginilo letalo