Za odstranjevanje snega uporabljajo sol, mokro soljenje (mešanico soli in raztopine klorida) in mokri posip. Tako porabijo manj soli, hkrati pa je namočena sol, ki pade na tla, vlažna in se prilepi na suh asfalt. Če bi posipali brez raztopine, bi se sol razsula po cestišču, vozila bi jo razvozila na rob cestišča in v naravo. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost
Za odstranjevanje snega uporabljajo sol, mokro soljenje (mešanico soli in raztopine klorida) in mokri posip. Tako porabijo manj soli, hkrati pa je namočena sol, ki pade na tla, vlažna in se prilepi na suh asfalt. Če bi posipali brez raztopine, bi se sol razsula po cestišču, vozila bi jo razvozila na rob cestišča in v naravo. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost

Pogosto rečemo, da smo Slovenijo v zadnjega pol stoletja zgradili po meri avtomobilov. To pomeni, da smo jim pot v svet tlakovali od vsake hiše in bloka.

Kar se avtocestnega križa tiče, to pomeni, da smo imeli lani 625 kilometrov avtocestnih površin, na katerih razdalje premagujemo najudobneje in pri največjih potovalnih hitrostih. Tudi v zimskih razmerah, ko sneg dolge kilometre avtocest prav tako hitro zasuje kot naše dvorišče pred hišo, le da je te treba očistiti čim prej, kar ni majhno delo.

Darsovi vozniki vzdrževalnih vozil, posipalnikov soli in plugov dobro poznajo ceste. Vedeti morajo, kje na cesti so pasti, da ne poškodujejo pluga. Morajo vedeti, kje je pločnik, ko je pol metra snega in sredi noči. To je lahko zelo naporno delo, tudi zato morajo vozniki upoštevati pravila pri vožnji v snegu in opozorilne napise na Darsovih vozilih. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost
Darsovi vozniki vzdrževalnih vozil, posipalnikov soli in plugov dobro poznajo ceste. Vedeti morajo, kje na cesti so pasti, da ne poškodujejo pluga. Morajo vedeti, kje je pločnik, ko je pol metra snega in sredi noči. To je lahko zelo naporno delo, tudi zato morajo vozniki upoštevati pravila pri vožnji v snegu in opozorilne napise na Darsovih vozilih. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost

Jasna Gabrič, direktorica področja vzdrževanja Darsa, je za Avtomobilnost pojasnila: "Vzdržujemo kar 625 kilometrov avtocest in hitrih cest. Če k temu dodamo še priključke, razcepe in nekatere druge ceste, za katere smo pristojni, moramo vzdrževati več kot 700 kilometrov cest. Zato potrebujemo številčno ekipo vzdrževalcev, velike količine soli, skladišč, le tako vzdrževanje poteka nemoteno."

Posipalci na cesti, še preden pade prvi sneg

Spremljajte stanje na cestah

Vozniki so o stanju in prevoznosti avtocest in hitrih cest tako v zimskem kot tudi v preostalem obdobju obveščeni s pomočjo:

Prometnoinformacijskega centra za državne ceste (PIC):
operater PIC na 1970;
avtomatski telefonski odzivnik PIC na 080 22 44;
spletna stran: www.promet.si;
twitter: @promet_si in @DARS_si;
facebook: https://www.facebook.com/Vozimo.pametno;
mobilna aplikacija DarsPromet+

Vzdrževalci so na cesti že, ko vedo, da so temperature zelo nizke, da se pripravlja na sneg. Takrat začnejo z mokrim posipavanjem. Takrat boste že videli Darsova vozila na cesti. "To je naša preventiva. Če zapade zakonsko določena plast snega, v praksi pa pridemo na cesto že prej, začnemo tudi s pluženjem," pravi Gabrič. Na Darsu sodelujejo tudi z agencijo za okolje, imajo nadzorni center v Dragomlju. Ob najhujšem sneženju se tam zbere ožja ekipa strokovnjakov, ki nadzira in v skrajnih primerih tudi odloči o izločanju tovornega prometa.

Na portalih v realnem času prikazujejo opozorila in napotke voznikom, kot so omejitve hitrosti, izločanja tovornih vozil, pluženje, opozorila na sneg in spremenjene vozne pogoje. Prav tako vsako zimsko sezono poskrbijo za stalna in označena mesta za izločanje na avtocestah in hitrih cestah v upravljanju Darsa, d. d. Pri tem sodelujejo tudi s policijo.

Janez Zupančič, delovodja Darsa, je pojasnil, da preventivni posip izvajajo z mokrim posipanjem. "Imamo dve vozili, v bazi Ljubljana pa pričakujemo vsaj še dve. S tem bi bili pokriti 100-odstotno in bi bil naš odzivni čas ena ura. To pomeni, da pri normalni potovalni hitrosti med 80 in 90 km/h raztopina, ki vsebuje z 10 ton soli, omogoča, da polijemo celotno območje avtocestne baze Ljubljana. Za primerjavo, če bi ceste posipali klasično s soljo, bi porabili 40 ton soli. Če sneži 24 ur, lahko porabimo od 300 do 400 ton soli."

Ste se kdaj vprašali, koliko lesenih kolov ima Dars za postavitev ob cestah v zimskem času? Več kot 20 tisoč. Kaj pa, koliko plugov? Odgovor je 178. Zimskih označevalnih tabel? Število je 670. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost
Ste se kdaj vprašali, koliko lesenih kolov ima Dars za postavitev ob cestah v zimskem času? Več kot 20 tisoč. Kaj pa, koliko plugov? Odgovor je 178. Zimskih označevalnih tabel? Število je 670. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost

Tovornjaki meljejo sol in grejejo ceste

Delovodja ponazori, da so tovornjaki med posipanjem "zlati". "Sam bi tovornjake izločal zadnji trenutek, ko je že res kritično, da bi obstali na cesti. Tovornjaki so težki in s svojimi 40 tonami pod kolesi meljejo sol in grejejo tla. Ko posuješ sol po tleh, to ni dovolj. Zato je odličen mokri posip, z njim lahko polivamo cesto pri temperaturah do minus šest stopinj Celzija. Večja težava so prehodi sneženja iz dežja v sneg. Takrat je treba ujeti pravi trenutek za posipavanje. Treba je posoliti z grobo morsko soljo, da je ne odplakne voda. Mora se stopiti, kar zahteva čas."

Gabrič nam je pojasnila, da imajo sklenjene pogodbe z dobavitelji soli. Izvajalci dobavijo toliko soli, kot jo potrebujejo. Skladišča polnimo sproti. Po Sloveniji je 14 skladišč. Poleg tega imajo še 42 silosov. Trenutno imajo na zalogi 19 tisoč kubičnih metrov soli. "Upamo, da ne bo tako huda zima, kot v letih 2012 in 2013. Če bi se zima ponovila, količina soli ne bi zadoščala in bi morali že med zimsko sezono skladišča večkrat polniti. Želimo si milejših zim, saj je s tem težav v prometu manj. Če pa je sneg, pa smo tu mi, da plužimo ceste," pravi sogovornica.

Prevoznost je zagotovljena, če višina snega na avtocestah in hitrih cestah ne presega 10 centimetrov, promet pa je mogoč z uporabo zimske opreme vozil. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost
Prevoznost je zagotovljena, če višina snega na avtocestah in hitrih cestah ne presega 10 centimetrov, promet pa je mogoč z uporabo zimske opreme vozil. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost

Pazite se mostov in viaduktov

Najbolj problematični deli cest so mostovi in viadukti, ki jih največkrat preventivno posujejo. Tam imajo nameščene senzorje in vremenske postaje. Ti zaznajo, kdaj so tla podhlajena. Cesta na neki trasi ne bo tako hitro zmrznila, saj so tla še topla, pravi sogovornik in dodaja, da lahko most in viadukt ob megli in vlagi hitro postaneta ledena. "Sneg sam ne predstavlja težave, saj ga odmečemo in ceste očistimo, tako da promet poteka naprej. Zelo pomembno je preventivno posipanje. Območje Ljubljane je zelo zahtevno, saj lahko megla in mejne temperature vztrajajo tudi 24 ur na dan. Lahko se zgodi, da tudi stran vržemo sol, sproti sprejemamo odločitve," pravi Zupančič.

Ne prehitevajte plužnih vozil

Plužne skupine in obhodni časi pluženja

Plužne skupine v primeru snežnih padavin dela izvajajo neprekinjeno, obhodni čas plužne skupine je do dve uri. Na kritičnih odsekih, kjer so daljši in strmejši klanci, je predvideni obhodni čas plužne skupine krajši, po potrebi tudi do ene ure. Postojnsko območje in vrhniški klanec sta glede na prometne obremenitve in neugodne vremenske vplive še posebej občutljiva. Opravljanje zimske službe je v takih razmerah zahtevnejše. Na omenjenih odsekih bo v času močnejšega sneženja imel Dars, d. d., prisotno vsaj eno vozilo za potrebe sprotnega izvlečenja zaustavljenih oz. zdrsnjenih vozil. Za celoten avtocestni sistem imamo pripravljenih 54 plužnih skupin (v vsaki sta vsaj dve vozili) in 20 plužnih enot (po eno vozilo).

V Avtomobilnosti dodajamo, da je promet ekipna igra. Na Darsu so dobro uigrani in imajo veliko ekipo. Vozniki pa se lahko odločimo, ali bomo del ekipe in bomo sodelovali ali bomo delali po svoje in bomo del težave. Darsova posipna in plužna vozila so označena z znaki izredni prevoz, pluženje, posipanje, prepovedano prehitevanje. Če se vozniki ne držijo pravil, to strojnika, ki pluži, zelo ovira. "Dogaja se tudi, da mu nekdo vozi tik za vozilom. Zgodi se celo, da se vožnja konča z naletom, ko mora voznik pluga hipoma zavirati. Tako nam poškodujejo plug ali posipalnik, kar pomeni, da imamo vozilo manj v tistem trenutku za vzdrževanje cest. Prednje vozilo pluži sneg v desno. Najdejo se tudi junaki, ki skušajo priti čez kup napluženega snega. Veliko se jih potem znajde v jarku," končuje Zupančič.

"Želimo si, da bodo v zimskih razmerah vsa vozila opremljena tako, kot se za zimo spodobi. Najboljša primerjava je, da v kopalkah ne gremo na smučanje. Letne gume ne sodijo v zimskih razmerah na cesto. Bodite pravilno opremljeni, tako bomo vsi veliko varnejši," pa pravi direktorica področja vzdrževanja na Darsu.

Kratki napotki za vožnjo v snegu:

  • Ob sneženju ne odhajajte na pot brez potrebne zimske opreme, vzemite si več časa za potovanje.
  • Vozniki tovornih vozil: ob obilnem sneženju lahko vaše vozilo izločijo iz prometa.
  • Ob sneženju pričakujte na cesti večje število vzdrževalnih vozil in plužne skupine ter zmanjšanje potovalnih hitrosti.
  • Plužne skupine ne morejo biti na več mestih hkrati. Na posameznih odsekih lahko ob zelo obilnem sneženju pričakujete tudi do 10 centimetrov snega.
  • Pripravite se na zimo. Naj se promet ustavi le zaradi zelo slabega vremena, ne pa zaradi vašega slabo opremljenega vozila.
  • Ob obilnem sneženju preložite pot. Razmere se po koncu sneženja hitro uredijo.
  • Pripravite se na najhujše – v avtomobil shranite topla oblačila ali odejo, pijačo in zdravila. Imejte vedno dovolj goriva.
  • Pravočasno se pozanimajte o stanju na cestah.