Tri generacije malega japonskega športnega roadsterja MX-5. Foto: Mazda MX-5
Tri generacije malega japonskega športnega roadsterja MX-5. Foto: Mazda MX-5
Mazda MX-5
Posebna izdaja v počastitev dveh desetletij prodaje Foto: Mazda MX-5
Mazda MX-5
Sodobna podoba, a prvinska zasnova armature. Foto: Mazda MX-5

Letos se v Evropi vrstijo različne prireditve v počastitev dveh desetletij prodaje MX-5 ali v japonskem izvirniku mazde miate, in konec tedna je roadster tudi v Sloveniji uradno praznoval rojstni dan. Na slovenskem trgu so v dveh desetletjih prodali 206 primerkov roadsterja iz treh generacij, zdaj pa skomine starim in novim kupcem zbujajo s posebno jubilejno izdajo.

Različico MX-5 »20th anniversary« poganja 1,8-litrski motor z največjo močjo 93 kilovatov (126 KM), ki zmore 167 Nm navora. Osnovni ravni opreme emotion so dodali še kar nekaj dodatne opreme, ne manjka pa tudi jubilejni logotip. V Sloveniji je treba zanjo odšteti 20.289 evrov.

Dve desetletji prodaje in tri od prve ideje
Začetki razvoja japonskega dvosedežnika segajo v leto 1979, ko je ameriški novinar Bob Hall Mazdinemu tehničnemu direktorju Keničju Jamamotu predlagal, naj razvijejo majhen športni avtomobil, primeren predvsem za ameriški trg. Ideja je visela v zraku kar štiri leta in februarja 1983 so začeli v Mazdinem ameriškem raziskovalnem in razvojnem centru v Irvinu v Kaliforniji, ki so ga ustanovili dve leti poprej, z načrtovanjem lahkega roadsterja s klasičnim pogonskim sklopom.

V času razvoja so se namreč pri Mazdi šele odločali o tudi tako ključnih stvareh, kot so pogonski sklopi – v igri so bili kar trije, z motorjem spredaj in pogonom zadnjega ali prednjega para koles ali pa celo s sredinsko nameščenim motorjem. V razvoj so se postopoma vključili tudi drugi Mazdini razvojni centri in nastajati je začel pravi mali globalni roadster, ki naj bi ustrezal tako okusu japonskih kot tudi ameriških in evropskih kupcev.

Najprej druge celine, nato še Evropa
Po desetletju razvoja od ideje do serijske različice, ko so Mazdini inženirji preizkusili različne možnosti pogonov in oblikovalci zbirali vtise o prototipih, predstavljenih na avtomobilskih salonih, so februarja 1989 začeli proizvodnjo prvih primerkov, namenjenih trgom na Japonskem, v Avstraliji, Kanadi in ZDA. Odziv kupcev je bil presenetljivo dober in maja 1990 so svoje MX-5 dobili tudi prvi evropski kupci.

Do decembra 1993 so na Japonskem izdelali že 300 tisoč primerkov prve generacije, tri mesece pozneje se je mazda MX-5 predstavila z rahlo prenovljeno podobo, marca 1998 pa v podobi druge generacije, ki je bila po videzu zelo podobna prvi. Pri Mazdi namreč niso želeli bistveno spreminjati videza vozila, ker sta kupcem zasnova in podoba očitno ustrezali, ponudili pa so nove, zmogljivejše pogonske agregate.

Tretja generacija sledi prvima dvema
Do decembra 2000 so prodali že 600.000 primerkov mazde MX-5, od katerih je skoraj vsak četrti primerek zapeljal na evropske ceste. Januarja prihodnje leto je na trg pripeljala osvežena druga generacija, tretja generacija pa je s podobno filozofijo kot ob prehodu s prve na drugo sledila marca 2005.

Mazda MX-5 je v bistvu ostala prvinski športni roadster, ki se na lestvici uporabnosti ne uvršča prav visoko, vozniku in sopotniku pa brez dvoma zagotavlja dejanski občutek vožnje, z vsem »hruščem in truščem«, ki ga okoli ušes povzroča piš vetra. Kljub dobri legi na cesti (zaradi učinkovitega podvozja in optimalne razdelitve teže) ter elektronike, ki bdi nad varnostjo, vključno s sistemom ABS, elektronsko porazdelitvijo zavorne sile in sistemom za nadzor stabilnosti, MX-5 voznika pripravi k temu, da za volanom dejansko vozi in ne prepušča svojega osnovnega dela obilici sodobne elektronike, ki pogosto prevzame del užitka v vožnji.

Mazda MX-5 je v Sloveniji naprodaj že od leta 1990, trenutno pa je najcenejšo različico tretje generacije 1,8i emotion s 93 kW (126 KM) in petstopenjskim ročnim menjalnikom mogoče dobiti za 19.790 evrov. Najdražji v ponudbi pa je 2,0i roadster coupe revolution s 118 kW (160 KM), šeststopenjskim ročnim menjalnikom in trdo zložljivo streho, ki v serijski izvedbi stane 29.090 evrov.

Besedilo: M. Kr.
Foto: Mazda