Jaka je s svojim DLS-Vertigom premagal vso evropsko konkurenco. Foto: Jaka Seles
Jaka je s svojim DLS-Vertigom premagal vso evropsko konkurenco. Foto: Jaka Seles
Jaka Seles, VW beetle DLS-Vertigo
Predelava beetle je bila v največji meri podrejena potrebam avtoakustičnosti. Foto: Jaka Seles
Jaka Seles, VW beetle DLS-Vertigo
V povsem novo armaturo sovgrajeni tristezni zvočniki in "subwoofer". Foto: Jaka Seles
Jaka Seles, VW beetle DLS-Vertigo
Avtomobil odlikujejo tudi atraktivne poslikave. Foto: Jaka Seles
Jaka Seles, VW beetle DLS-Vertigo
V ospredju ni jakost, ampak predvsem kvaliteta zvoka, ki prihaja iz zvočnikov. Foto: Jaka Seles
Jaka Seles, VW beetle DLS-Vertigo
Pri zunanjem izgledu imajo kolesa pomembno vlogo. DLS-Vertigo se laho pohvali z 22-palčnimi. Foto: Jaka Seles
Jaka Seles, VW beetle DLS-Vertigo
Ojačevalci in akumulatorja sta vgrajeni v zadek. Foto: Jaka Seles

Seles se je na začetku oktobra odpravil v Rotterdam na Nizozemsko, kjer je pod pokroviteljstvom EMMA Europe (European Mobile Media Association) potekalo evropsko prvenstvo v avtoakustiki, s svojim volkswagnom beetlom DLS-Vertigo pa je v konkurenci 242 avtomobilov iz 25 evropskih držav odsvojil prvo mesto v najprestižnejši odprti kategoriji. Zmagoslavje je bilo popolno, saj je med okrog 500 tudi vozili prejel nagrado za najboljši avtomobil salona ("best of show car").


Veljate za pravega mojstra zvoka, nekoč so Vas celo poimenovali "profesor zvoka". Kako dolgo se že ukvarjate z avtoakustiko?
11 let.

Doslej ste osvojili že številne nagrade tako doma kot tudi v tujini, nazadnje pa ste v Rotterdamu postali spet tudi evropski prvak?
Res je, že četrtič sem postal evropski prvak. Bil sem 2001, potem 2003, 2006 in sedaj 2009.

V kateri kategoriji ste zmagali?
To je bila kategorija "master unlimited", ki je v bistvu najvišja kategorija brez omejitev.

Poleg tega si dobil tudi nagrado za najboljši avtomobil celotnega tekmovanja …
Ja, dobil sem nagrado "best of show". V tej kategoriji niso tekmovali le avtomobili z avtoakustiko, ampak tudi tisti s sejma predelanih avtomobilov. Izmed cca. 500 avtomobilov je bil moj najboljši glede na videz avtomobila.

DLS Vertigo, s katerim tekmujete - kakšen je ta avtomobil? Baje ima tudi posebnosti, kot sta daljinsko odpiranje vrat in daljinsko premikanje volanskega obroča?
Vse na avtu je podrejeno avtoakustiki. Avtoakustika je primarna. Na strehi ima npr. sončne celice, to pa zato, da se v sončnem vremenu še dodatno napaja. Tako imamo akumulatorje vedno pripravljene, da dobimo najboljši zvok. Drugače je predelano vse – pri zunanjosti so zamenjani vsi štirje blatniki, odbijači, avtomobil je druge barve, "airbrush" je na avtomobilu. Nameščeni so kovinski napisi DLS Vertigo, 22-palčna kolesa, "air ride" (zračno) podvozje, kar pomeni, da lahko avto dvigujemo in spuščamo … Praktično je samo školjka ostala originalna. Kar pa se notranjosti tiče – popolnoma nova je armatura, v katero so vgrajeni "threeway" zvočniki, kar pomeni tristezni (sistem aktiven, uporabljamo visokotonce, srednjetonce, "midbase", spodaj pa je še "subwoofer"). Vse skupaj je vodeno prek štirih ojačevalnikov, ki so vgrajeni v prtljažnik, vse skupaj pa poganja aktivni avtoradio, ki je ločen s CD-enoto, ki je vgrajena spredaj, procesor pa je vgrajen zadaj. Procesor in radio sta sicer povezana z optiko, potem pa analogno iz procesorja v ojačevalnike. Imamo dva akumulatorja, ki sta tudi vgrajena zadaj (noben akumulator ni več vgrajen spredaj), da je pot do ojačevalnikov krajša. Razdelilci za varovalke so vsi narejeni doma.

Kolika je končna izhodna moč sistema?
Avtomobil je povsem "soundquality". Nima povezave s tem, koliko avto igra "na glas", ampak v bistvu ojačevalci so dvakrat 100 wattov po štirikrat.

Kam sodi Slovenija oziroma slovenski predstavniki na teh tekmovanjih?
Sam se teh tekmovanj udeležujem vsako leto. Imam tudi DLS Team Slovenija, bil sem v najvišjih kategorijah trikrat evropski prvak, eden izmed naših članov je bil z golfom v razredu amaterjev dvakrat evropski prvak, enkrat pa smo imeli tudi avto, ki je bil narejen "za naglas" - smo bili tudi evropski prvaki. Skoraj vsako leto, ko gremo smo zagotovo med prvimi tremi.

Če se obrneva še na samo predelavo avtomobilov – že večkrat ste ponovili, da je pomembnejša kakovost zvoka, kot so druge stvari, npr. moč. Kateri so tisti avtomobili, ki so najbolj primerni za predelavo?
Zelo dobro je, da je vetrobransko steklo, kar najbolj oddaljeno od poslušalca. To pomeni, da je armatura precej stran od poslušalca – takrat namreč dosežemo, da so zvočniki postavljeni stran od nas. Kot to dosežemo, je zvok boljši. Zvočnik, ki je oddaljen več kot meter od poslušalca, igra povsem drugače kot tisti, ki ga poslušamo v oddaljenosti 30 centimetrov. To je neka osnova, zelo pomembno pa je, da je avto že v osnovi kompakten. Če avto ni kompakten, je toliko več dela z izolacijo. Mi namreč avto za tovrstna tekmovanja popolnoma razdremo in najprej celega izoliramo. To vključuje poden, boke, vrata, šele na to se začnejo meritve avtomobila in samo vgrajevanje sistema.

Kakšne so danes cene v avtoakustiki in kakšne so zadnje smernice – predvsem za tiste običajne "smrtnike", ki dajo predelati svoj avto?
Nadgradnja nekega sistema pri normalnem avtomobilu za normalnega uporabnika stane pri nas približno 1.000 evrov. Pripeljete avto, mi ga predelamo, vgradimo druge ojačevalce, zvočnike, in to je to.

Danes so stvari verjetno drugačne kot nekoč, ko se je vgradilo štiri zvočnike, v prtljažnik namestilo "woofer" …
Danes je drugače. "Wooferji" so predvsem manjši. Veliko se je spremenilo.

Ukvarjate se tudi z zvočno opremo notranjih prostorov. Kakšne so značilnosti, kakšne so tvoje izkušnje s tem?
Zadnji večji projekt, ki smo ga delali, je bila diskoteka Vertigo v Ajdovščini – gre za trenutno največjo diskoteko, ki obratuje v Sloveniji. Sistem je povsem drugačen kot pri vseh ostalih diskotekah. Recimo za "subwoofer" smo uporabili 44 15-palčnih basov, ki so pod različnimi koti zloženi v steno – s tem smo zbili valovno dolžino basa. Cela diskoteka deluje preko 44 ojačevalcev.

V priloženem videoposnetku si oglejte utrinke iz letošnjega evropskega prvenstva v avtoakustiki, ki je potekalo v Rotterdamu.