V Avtomobilnosti ostajajo pri optimizaciji rabe avtomobila, ko en avto uporablja več uporabnikov.
To smo pred kratkim spoznali v turističnem okolju v Tolminu, zdaj pa smo se z ekipo podali v mesto v Kranj, kjer so se odločili svojo občinsko floto, kamor sodijo vozila za knjižnico, patronažne sestre, glasbeno šolo, optimizirati. Imajo namreč kar 130 vozil, s souporabo vozil pa si nadejajo, da bodo njihovo število zmanjšali vsaj za tretjino.
Električni pogon je v avtomobilih najbolj učinkovit ravno pri mestni vožnji. Zakonitosti delovanja električnega pogona narekujejo, da lahko njegove prednosti pridejo najbolj do izraza prav v urbanem okolju.
V Kranju zagrizli v novo e-mobilnost
Za nameček električna vozila prinašajo ugodnosti tudi za samo življenje v mestih. Najprej je tu odsotnost lokalnega onesnaževanja, predvsem pa električna vozila ustvarjajo manj hrupa.
Tisti zadnji, najbolj odločen korak je brezemisijsko mestno središče oziroma, kot kažejo trendi, mestno središče, v katerega je dovoljen vstop le električnim avtomobilom. To ne more predstavljati zgolj odločitve odgovornih iz danes na jutri, pač pa je proces daljši in precej zapleten. Kako so se preobrazbe voznega parka lotili v Kranju?
Matjaž Rakovec, župan mestne občine Kranj, je za Avtomobilnost pojasnil: "Občina, tudi zaposleni na občini, tudi jaz sam, uporabljamo električne avtomobile. Z izkušnjami, ki jih imamo, predvsem na dolgih poteh, lahko vse izkušnje prenašamo na občino. Vsa vozila na mestni občini Kranj, tudi v vseh zavodih, vrtcih in domu za upokojence, vozila na klasičen pogon zamenjujemo z električnimi vozili. Drugi cilj je, da ima vsak tak avtomobil svojo polnilno postajo, da naredimo tudi javne polnilnice. Tretji cilj pa je proizvodnja lastne energije, sončne energije. Želimo biti zgled."
Večina uporabnikov naredi malo kilometrov
Prve zglede torej pokaže “mama” občina. V Kranju so tako želeli za začetek optimizirati vozni park in vožnje svojih ustanov.
To ne pomeni le menjave bencinskih in dizelskih vozil za električne. Ne pomeni, da menjamo vozilo eno za eno, ampak električni kilometri eden za enega nadomeščajo fosilni kilometri. Kako to deluje?
Damjan Mulej, solastnik družbe Vizije mobilnosti, pojasnjuje: "Skupni imenovalec obstoječega voznega parka je bil, da velika večina vozil naredi relativno malo kilometrov na leto. Pokazal se je potencial, da bi z rezervacijskim sistemom, z organizacijo naročilo vozila, z manj vozili opravili enako, ali celo večje število prevozov."
Izstopajo specifične potrebe tistih, ki potrebujejo več prostora. Tu zanimivo rešitev predstavljajo Citroënovi električni kombiji. Gre za model e-jumpy, ki je na voljo v različnih velikostnih izvedbah in tem je namenjena vloga, ki je za vozila z električnim pogonom najbolj zahtevna. Največ jih uporabljajo osnovne šole, vrtci in glasbena šola. Zaradi široke uporabnosti pa jih seveda uporabljajo tudi ostale ustanove.
Postavili so že tri sončne elektrarne
Da zagotovimo dolgoročni uspeh, morajo sončne elektrarne torej proizvesti vso energijo, ki jo ta vozila porabijo. V Kranju pa za vsak električni avto postavijo še eno električno polnilnico. Pravijo, da se bo tudi to razmerje v prihodnje še optimiziralo.
Mulej pojasnjuje: "Postavljene imamo tri elektrarne s skupno močjo 240 kWh, s tem pokrivamo celotne potrebe trenutnega električnega parka."
Do zdaj so v Kranju zamenjali več kot 40 vozil, vozni park pa je v resnici zelo raznolik.
Največ je manjših električnih vozil, ki jih je tudi najlažje zamenjati. Pravi izzivi pa se pokažejo pri večjih vozilih, kombijih.
Potrebujejo tudi električne kombije
Ponudba tovornih in potniških vozil z električnim pogonom je danes še precej siromašna, zato smo v Avtomobilnosti z velikim zanimanjem preverili, kako učinkovito lahko e-jumpy zagotovi prevoz otrok in druge prevoze, ki so običajno naloga takšnih vozil. Pred kranjsko glasbeno šolo smo v tovorni prostor naložili tudi velika glasbila.
"Glasbena šola je bila ena od izjem, kjer potrebujejo večji tovorni prostor za prevoz inštrumentov na koncerte. Oni imajo edini večje tovorno vozilo, zato poskušamo doseči, da so z novim načinom prevoza zadovoljni in da čim manj spreminja obstoječe navade," pravi Mulej.
Aleš Žitnik, ravnatelj OŠ Franceta Prešerna Kranj, pa dodaja: "Po nekaj mesecih uporabe razumemo, da je način vožnje drugačen. Če želiš doseči ogljično vzdržnost, se je treba prilagajati in stvari v življenju tudi spreminjati."
Svoje vtise so nam zaupali tudi v redarski službi, kjer na dan z električnimi vozili prevozijo v povprečju 200 kilometrov in tudi pri komunali Kranj. Kako so zadovoljni z električnim voznim parkom, izveste v video reportaži iz oddaje Avtomobilnost.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje