Pri modernih žarometih ne gre le zato, da ne zaslepimo soudeležencev v prometu, gre tudi za zabavne funkcije, ko ti na primer avto na atraktiven način zaželi dobro jutro in lahko noč, še bolj pomembne pa so varnostne funkcije. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost
Pri modernih žarometih ne gre le zato, da ne zaslepimo soudeležencev v prometu, gre tudi za zabavne funkcije, ko ti na primer avto na atraktiven način zaželi dobro jutro in lahko noč, še bolj pomembne pa so varnostne funkcije. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost

Žarometi so v zadnjih letih eksponentno napredovali v smeri, da vozniku osvetlijo kar največ ceste in njene okolice, hkrati pa nikogar ne zaslepijo. Toda tehnik žarometov je več.

Začelo se je z mehanskimi žarometi, ki so snop samo odmikali od nasproti vozečih avtov. Nato smo dobili matrične žaromete, ki sploh še niso postali standard, pa je že na vidiku boljša tehnologija. Veselimo se, da bodo v prihodnje visoko funkcionalne luči tudi v cenejših avtomobilih.

Avto lahko točkovno osvetli divjad ob cesti, pešca, kolesarja, opozori lahko na delo na cesti, na bližajoče se križišče, tudi na možnost poledice ali akvaplaninga. Na cesto pa lahko projicira tudi našo širino avtomobila. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost
Avto lahko točkovno osvetli divjad ob cesti, pešca, kolesarja, opozori lahko na delo na cesti, na bližajoče se križišče, tudi na možnost poledice ali akvaplaninga. Na cesto pa lahko projicira tudi našo širino avtomobila. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost

Kamera je ključna

Kako delujejo najbolj moderni žarometi, je za Avtomobilnost pojasnil vodja za inovacije pri Helli Christian Schmidt: "Potem ko kamera zazna predmet, z dolgih luči preklopimo v način, v katerem ustvarimo predor. Predel z nasproti vozečim avtomobilom izločimo iz osvetlitve. Če se avto premika proti nam in moramo preusmeriti luč, je to mogoče. Če kamera to zmore, lahko svetlobo omejimo samo za položaj nasproti vozečega avtomobila. Če to primerjamo s tistim, kar omogočajo standardni moduli, lahko izklapljamo kar velike kocke. Ko spet uporabimo visokoločljivo osvetlitev, imamo zelo enakomeren, zelo natančen predor."

V katerem dostopnem avtomobilu bodo projekcijski žarometi s tisočerimi mikrodiodami prvič na voljo, nam pri Helli niso želeli izdati. Vemo pa, da od tovrstnih žarometov nismo več oddaljeni pet let. Na voljo bodo kmalu in ne, porsche je bil zgolj testni avto. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost
V katerem dostopnem avtomobilu bodo projekcijski žarometi s tisočerimi mikrodiodami prvič na voljo, nam pri Helli niso želeli izdati. Vemo pa, da od tovrstnih žarometov nismo več oddaljeni pet let. Na voljo bodo kmalu in ne, porsche je bil zgolj testni avto. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost

Velik napredek v le šestih letih

Hella je leta 2016 smo predstavila vir svetlobe, ki vsebuje 84 LED-diod. Že takrat je omogočal dolge luči brez bleščanja in prilagodljive funkcije, kot so premični snopi, luči za avtoceste, podeželske ceste itn. Zdaj je v luči za malim rumenim predelom 16.000 posameznih LED-diod.

"Vsaka meri 40-krat 40 mikrometrov. Vsako posebej lahko prižgemo, ugasnemo ali zatemnimo. In zanimivo, tehnologija postaja vse bolj dostopna tudi v množičnih avtomobilih," še pojasnjuje strokovnjak.

Podrobno smo tehnološko napredne žaromete predstavili v video prispevku iz oddaje Avtomobilnost.