Zgodbo o Lotusu je začel inženir Anthony Colin Bruce Chapman, ki je leta 1948 izdelal svoj prvi avtomobil - poimenoval ga je lotus mark 1. V naslednjih letih je izdelal še marka 2 in marka 3, ki je bil prvi avtomobil, namenjen za dirkanje po dirkalni stezi. Lahek avtomobil iz aluminijevega ogrodja je do 50 milj na uro pospešil v 6,6 sekunde, njegova končna hitrost pa je znašala 155 km/h.
Podjetje Lotus, ki se je sprva imenovalo Lotus Engineering Ltd., je Chapman uradno ustanovil leta 1952. Na noge je postavil prvo tovarno, ki so jo zgradili za hotelom Railway v Hornseyju na severu Londona. V njej so izdelovali lahke in močne avtomobile mark 4 in mark 6. Ta je postal prvi serijski lotus, v dveh letih pa so jih izdelali 200.
Leta 1955 so marka 6 prenehali izdelovati, odločili pa so se, da bodo nadgradili model mark 8, zato so na trg poslali nekoliko agilnejšega marka 9 in večjega marka 10. Naslednje leto je bil na vrsti mark 11, ki so ga izdelovali v treh različicah.
Lotus elite - prvi z zaprto streho
Leta 1957 so pri Lotusu predstavili model type 14 lotus elite, ki je prvi lotus z zaprto streho in v svetu avtomobilizma velja za enega najlepših in oblikovno najbolj zanimivih avtomobilov vseh časov.
Leta 1966 se je podjetje preselilo v Hethel v Norfolku, kjer je bilo predtem oporišče angleških letalskih sil. Postavili so moderno tovarno, skupaj s testno stezo, dolgo štiri kilometre, ki poteka na delih stare vzletne steze. Istega leta je bila tudi premiera znanega modela europa (type 46).
Model elan s hvalevredno šasijo
Leta 1962 so začeli proizvodnjo typa 26 lotusa elana, ki so ga izdelovali kar 11 let, njegovo lahko šasijo pa so v modificirani različici uporabljali za model esprit vse do leta 2004.
Leta 1974 so predstavili type 75 elite, ki je bil prvi avtomobil s štirimi sedeži. Vanj so vgradili motor 907 s 120 kW (160 KM). Ta športnik velja za najbolj luksuzen model, kar so jih do takrat izdelali pri Lotusu.
Lotus je lahko tudi podmornica
Leta 1975 so na avtomobilskem salonu v Parizu predstavili esprita. Za volanom slednjega se je v filmu "The spy who loved me" znašel tudi slavni britanski vohun 007, James Bond. Njegov esprit je lahko izstrelil rakete, z njim pa se je bilo mogoče peljati celo pod vodno gladino. Čez pet let je sledil esprit turbo z vgrajenim 2,2-litrskim turbopolnilnikom, zaradi česar je Lotus pristal v ligi superšportnikov, kjer hitrosti presežejo 240 km/h, do 100 km/h pa potrebujejo manj kot pet sekund. Esprit turbo je nastopil tudi v filmu "For Your Eyes Only", kjer je zopet združil moči z James Bondom.
Poleg avtomobilov so se pri Lotusu lotili tudi izdelovanja koles. Leta 1992 je na olimpijskih igrah v Barceloni Chris Boardman na zasledovanju s kolesom type 108 osvojil zlato medaljo.
Ime modela na čast vnukinje
Marca leta 1995 so pri Lotusu praznovali 50.000 izdelanih vozil. V ta namen so začeli z izdelavo omejene serije modela elan S2. Istega leta so na frankfurtskem avtosalonu predstavili lotusa elise type 111. Ime elise so izbrali na čast vnukinje lastnika Lotusa, Romana Artiolija, v letu in pol pa so jih prodali 1.000.
Leta 1999 so avtosalonu v Ženevi predstavili lotusa elise 111S z 1,8-litrskim VVC motorjem, ki je sposoben proizvesti 106 kW (143 KM) in lotus elise 340R. Naslednje leto so na sejmu prvič predstavili opla speedster/vauxhall VX220, ki so ga naredili pri Lotusu, leta 2005 pa lotusa sport exige 240R. Motor je sposoben razviti 180 kW (243 KM) moči, do 100 km/h pa potrebuje 3,9 sekunde. Izdelanih je bilo samo 50 vozil.
Letošnje leto je bilo zaznamovano s predstavitvijo trojčka – najhitrejšega serijskega lotusa exige S, europe S in koncepta APX.
Lotus in dirkalni športi
Lotus že vse od svojih začetkov znan tudi po svoji vlogi v bencinskih športih. Že leta 1954 so ustanovili dirkalno moštvo Lutus. Njihov prvi dirkalnik – aerodinamični lotus mark 8 je takoj posegel po najvišjih mestih. Od leta 1958 naprej (do 1994) so nastopali tudi v prvenstvu Formule ena. Leta 1960 je Lotusu s typom 18 prvič uspelo zmagati, in to prav na eni izmed najuglednejših dirk - v Monaku. Za moštvo so vozili takšni mojstri, kot so Nelson Piquet, Emerson Fittipaldi in Nigel Mensell. Slednjega je leta 1985 za volanom dirkalnika zamenjal legendarni Ayrton Senna, ki je s svojim typom 97T že prvo leto osvojil dve zmagi. Leta 1968 je Lotus osvojil oba naslova v prvenstvu Formule ena, a to leto velja za eno bolj tragičnih, saj se je na dirkališču v Hockenheimu med dirko formule dve smrtno ponesrečil Lotusov mladi in obetavni voznik Jim Clark. Prvenstvo formule ena jim je sicer uspelo osvojiti sedemkrat.
Trenutni lastniki so Malezijci
Leta 1982 je zaradi srčne kapi umrl ustanovitelj podjetja Anthony Chapman. Za seboj je pustil uspešno podjetje, ki je izdelalo več deset tisoč avtomobilov. Po njegovi smrti je podjetje hitro menjavalo lastnike. Leta 1986 je podjetje kupil General Motors, ki ga je nato leta 1993 prodal luksemburškemu podjetju A.C.B.N. Holdings S.A. To podjetje je sicer v rokah italijanskega poslovneža Romana Artiolija, ki je med drugim lastnik ugledne znamke Bugatti. Že čez tri leta je Lotus spet zamenjal lastnika, saj je večino njegovih delnic pokupil malezijski izdelovalec avtomobilov Perusahaan Otomobil Nasional Bhd (Proton).
Lotus danes
Poleg izdelovanja avtomobilov je Lotus danes znan tudi po tehničnemu svetovanju in razvijanju avtomobilskih delov – to še posebej velja za vzmetenje – tudi za druga avtomobilska podjetja. Manj znano je to, da ima Lotus poseben oddelek, ki skrbi za izdelovanje in razvoj motorjev. Njihove pogonske agregate s štirimi cilindri lahko najdete v številnih avtomobilih GM od vauxhallov, oplov, sabbov do saturnov, obenem pa je treba povedati tudi, da trenutna Lotusova modela elise in exige uporabljata 1,8-litrski VVTL-i I4 motor, ki so si ga sposodili iz Toyotine celice GT-S in matrixa XRS.
Trenutno se podetje imenuje Skupina Lotus (ang. Lotus Group), ki združuje Lotus Cars in Lotus Engineering. Navkljub nekaterim govoricam, da se želi Lotus vrniti v dirkaški cirkus formule ena, pa je težko verjeti, da se bo to res zgodilo, saj podjetje po vsej verjetnosti ni sposobno zagotoviti tolikšnih finančnih sredstev.
Jure Rejec
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje