Iz saksofona Russa Liquida je ob polnoči prišel uvodni del Careless Whisper (v izvirniku skladba Wham!), ki je naznanil konec. Denis Jašarević alias Gramatik je stal za saksofonistom in izza mešalne mize po dveh urah "razbitih beatov" svoja doživetja strnil v dve besedi: "Najlepša hvala!"
Po ogrevanju z mladim Gramatikovim varovancem (16-letnik deluje pod producentovo založbo Lowtemp) Emilijom A.C., Gibbzom in Jimmy Barko Experience je generacijsko in tudi filozofsko zelo razgibano občinstvo pozdravilo nekdanjega raperja, danes producenta v Križankah - tokrat odete v opojne dime. Nepredvidljivost, s katero je osvojil oboževalce v tujini, je bila na meniju tudi doma - torej 'beati' od techna do tech housa, skladb gypsy brass bendov do Jamesa Browna.
Za boljšo ilustracijo: z lahkoto je prehajal iz 'samplov' funkovsko usmerjenega Superstition (Stevie Wonder) do dubstepovskih 'underground' ritmov. Nazaj v disko 80. let prejšnjega stoletja in nepričakovane raztrgane klasične hiphoperske strukture. Vmes pa se znajdejo še občasni vokalni vložki, ki jih Gramatik uporablja le še kot en del instrumentala in jih za nobeno ceno ne potiska v ospredje.
Na odru ni stal sam. Že na posebnem pogovoru v Kinu Šiška večer prej (ki je bil uvod v konferenco Ment februarja prihodnje leto) je razkril, da se mu bo na odru pridružil eden izmed petih slovenskih izvajalcev, ki jih zelo ceni. Udaril je 'beat', ki je bil pravzaprav remiks, kar so obiskovalci spoznali takoj, ko je na oder prišel N'toko ter začel rapati: "Slovenec sm, Slovenec sm ..."
"Bilo je kratko," je po dopolnitvi Gramatikovega nastopa za MMC dejal v avli Križank N'toko in nadaljeval: "Do sodelovanja je prišlo čisto slučajno, z Gramatikom sva se že nekaj časa nazaj pogovarjala, da bi kaj sodelovala. Predlagal je, da bi naredila nekaj skupnega za njegov ljubljanski 'špil' in na koncu sem dobil v 'inbox' njegov remiks pesmi Slovenec Sm, ki sem ga seveda z veseljem odrepal v živo z njim."
N'toko ni bil edini gost na odru, saj je Gramatik - že od otroštva velik ljubitelj džeza, soula in fanka - na odru gostil že omenjenega Russa Liquida (multiinštrumentalista, ki igra kar devet inštrumentov). Po uri nastopa se mu je pridružil Gibbz za piko na i funkovsko-soulovskim vložkom z lovljenjem visokih not (tudi z njuno najbolj prepoznavno skladbo Get a Grip).
Slovenska zastava v prvih vrstah je bila vedno višje. Padci oz. dvigi tempa so prevzeli Križanke, kar je najbolje utelešal eden izmed obiskovalcev, ki so ga kolegi dvigovali v zrak ob menjavah. Izraz "face down" v skladbi 23 Flavors je zaokrožil po Križankah, za katero se je zdelo, da je na koncu nastopa še vitalnejša kot na začetku. Z videospotom za Brave Men (ki jih je posnel v sodelovanju s primorskimi kolegi Eskobars) v ozadju pa je Gramatik zadajal še zadnje udarce štiri leta po zadnjem nastopu v Sloveniji.
Še pred štirimi leti skoraj neznanka
Ljubljanski klub K4, s kapaciteto okoli 550 ljudi, je 17. septembra 2010 vabil obiskovalce, da z njimi stopijo v novo sezono, ki so jo tisti petek zvečer začeli s serijo didžejev in producentov, med katere so uvrstili tudi Gramatika. To je bil tudi večer, ko se je na slovenskih odrih začela brisati sled za primorskim producentom. Hkrati pa je začela čez lužo nastajati v sodelovanju z Američani nova zgodba o uspehu.
"Fant je maksimalno uspešen. Ko sem v ZDA, vidim, da je zelo dejaven po odrih in da ga imajo ljudje radi. Zastavil je zelo uspešen koncept z založbo, ki deli glasbo zastonj, in za to odločitvijo stoji. Kar je 'mega'. Samo še več takšnih Slovencev potrebujemo," je pred njegovim nastopom za MMC poudaril didžej Umek, ki je pretekli vikend napolnil park Tivoli. In medtem ko so Fotra prišli poslušati predvsem mladi, ki jih je nagovarjal drugi največji slovenski telekomunikacijski operater, se je pri Gramatiku še toliko bolj poznal razkorak med radovedneži in privrženci, ki jih ne zadovolji prav vsaka elektronska podlaga.
Valentino Kanzyani je pred Gramatikovo vrnitvijo na slovenske odre poudaril, da za slovenskega izvajalca ni nujno, da mora nase najprej opozoriti v tujini, da ga pozneje vidijo doma. "Je pa - kot je videti - neko nepisano pravilo za veliko izvajalcev, sploh pa na področju elektronske glasbe oziroma novih trendov, ki v Slovenijo množično pridejo precej pozneje, ko so avtorji zaradi pomanjkanja zanimanja in odrov v Sloveniji primorani - da se izselijo in iščejo poti do sodelovanja in prostora -, da ustvarjajo v tujini," je za MMC dejal Kanzyani.
Ko so v prostoru urbane kulture Kino Šiška julija napovedali, da prihaja na njihov oder, so bile vstopnice razprodane v nekaj dneh. Koncert so preselili v Križanke, ki so bile pred dvema tednoma razprodane.
"Gramatik je svoj ustvarjalni talent uspel ponesti v svet in zmagoslavno nazaj domov zaradi tega, ker mu je popolnoma jasno, kaj hoče, ker ve, kako to doseči, in ker ima dovolj volje, moči in poguma, da je presegel oz. ignoriral slovensko majhnost. Gramatik je kreativnost povezal s strateško organizacijo, komunikacijsko spretnostjo in drznim delovanjem. Zato ni muha enodnevnica, ampak je projekt, ki se bo progresivno razvijal še lep čas," je za MMC dejal programski vodja Kino Šiška Matjaž Manček.
Zgodba o uspehu
Gramatikova zgodba se ni razvila čez noč. Rapal je od sedmega razreda osnovne šole, ampak ker s prijatelji niso več želeli rapati na tuje 'beate', je spoznal, da se jih bo moral naučiti delati. Po izidu albuma Problem je u meni s kolektivom 5. Element je ugotovil, da raje dela produkcijo, kot da se samo ukvarja z rapom: "In rekel sem si, da, če bom v življenju glasbenik, ki bo živel od glasbe, tega ne bom mogel uresničiti kot slovenski raper."
Začel se je posvečati produkciji in manj slovenskemu rapu: "Načrt je bil, da se naučim delati prave 'beate', kot je treba, in da poskusim kakšnega prodati Nasu ali kateremu drugemu znanemu raperju." Takrat še ni bil v ospredju novi val elektronske plesne glasbe (EDM). Priložnost je videl v izdelavi 'beatov' za raperje - hiphopa zmešanega z elektroniko in razvejanimi aranžmaji, ker je opazil pomanjkanje na tem področju. Istočasno pa je poskušal izdelovati tudi 'elektro house', 'tech house' in druge evropske EDM-zvrsti.
Našel je vmesno različico (začetek je predstavljala skladba Virtual Insight, ki je bila njegov prvi poskus mešanja elektronike s hiphopom) in ker je bila njegova glasba drugačna, kar je Beatport takrat ponujal, je postal vidnejši od ostalih. "Na začetku sem imel s***, ker sem bil prvi izvajalec, ki je izdal hiphop 'beate' pod 'chill out' zvrstjo. Slučajno sem imel srečo, da ni bilo podobnih izvajalcev na lestvici. Istočasno, ko sem bil na lestvici, je bilo vsaj 50 producentov, ki so izdajali podobne 'beate' na svojih straneh, in so bili boljši."
Težava z Gramatikom in Beatportom je nastala, ko se je založba, ki je izdajala njegove 'beate', odločila, da mu ne bo več plačevala za glasbo. "Rekel sem, ja nič ... Dal jo bom za 'džabe'. Celo svojo kolekcijo sem zapakiral in naložil na Pirate Bay, da njemu zje*** prodajo. Ker so hoteli prodajati moje 'beate', dokler se ne iztečejo pogodbe, ne da bi mi plačeval."
Kariera, ki sloni na prosti izmenjavi glasbe
"Robinhoodovski" trenutek je sprožil dvig prodaje Gramatikove glasbe, čeprav tega ni pričakoval. "Začel sem promovirati brezplačno glasbo in ugotovil, da je prodaja glasbe prek založbe zgrešena misel. Nastal je psihološki protiučinek. S tem, ko svoje oboževalce prisiliš v kiberkriminal, da piratizirajo tvojo glasbo, jih na neki način osvobodiš, kar izkažejo s tem, da prihajajo na tvoje koncerte v velikem številu in donirajo, ko lahko."
Gramatika so v ZDA opazili, ko še ni imel v Evropi zgrajenega občinstva. "V Evropi večinoma čakajo, da nekaj dosežeš sam in potem si jim zanimiv za podpis. Določeni Američani pa vidijo neki potencial. V meni so videli eksotika - neki model, ki prihaja iz Slovenije, za katerega niso še nikoli slišali, in ustvarja 'beate'. Potem pa je njihova logika, da spremenijo eksota v zvezdo. To delajo Američani. V Evropi pa je stanje bolj zadržano: 'Si nihče, naredi nekaj in se bomo pogovarjali prek e-pošte.' Toda to je generaliziranje. So izjeme."
Pogum, drznost in uspeh
Ko je odšel v ZDA na prvo manjšo turnejo, ni imel nobene garancije, da mu bo uspelo. "Agent mi je rekel, da bom šel na prvo turnejo in če bo dobra, bom šel še na drugo." Prvi dve turneji si je financiral sam. "Če ne bi imel denarja od Beatporta, ki sem jo takrat še dobival od založbe, mi ne bi uspelo." Na prvi turneji je porabil 6.000 ameriških dolarjev in na naslednji 8.000 ameriških dolarjev. S tretjo turnejo pa je končno prišel na ničlo oz. s tisoč ameriškimi dolarji v žepu. In to v času, ko ga še nihče ni poznal v Evropi: "Razen v 4ki. Kar je mega!"
Danes z novim albumom Age of Reason poudarja moč razuma po svetu. "Bistvo glasbe je, da navdušuje ljudi h kreativnosti v svojem življenju. Mi nismo znanstveniki, ki bodo ozdravili raka," poudarja Gramatik. In prav v ta namen je pripravil kampanjo Leave Your Mark (pusti svoj pečat), s katerim bo iskal izjemne dosežke posameznikov. In jih s pomočjo spletnih platform tudi promoviral.
Spodaj lahko prisluhnete celotnemu pogovoru Gramatika v Kinu Šiška in si pogledate fotografije s koncerta v Križankah.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje