Za potnike in tudi za varnostno kontrolo je ločevanje tekočin zamudno opravilo. Foto: EPA
Za potnike in tudi za varnostno kontrolo je ločevanje tekočin zamudno opravilo. Foto: EPA

Za letalske potnike je varnostna kontrola vedno nadležen in zamuden del potovanja, a je, zahvaljujoč namestitvi novih in naprednih optičnih bralnikov, nekaterim evropskim letališčem uspelo postopek pospešiti, saj potnikom ni treba več ločevati prenosnikov in tekočine od preostale prtljage. A kljub vsesplošno pozitivnemu sprejemu nove ureditve je Bruselj pozval k vrnitvi prejšnjega modela omejitve tekočin na 100 mililitrov, poroča Euronews.

Tehnologija C3 EDSCB, kot se ti napredni optični bralniki imenujejo, z računalniško tomografijo prikazuje vsebino prtljage v 3D-slikah visoke resolucije ter lahko zlahka zazna eksplozivne komponente v vseh vrstah kozmetike, tekočin ali elektronskih napravah. Potnikom zato ni treba odpirati prtljage ali jemati določenih predmetov iz nje, kar lahko povzroča zamude, in morajo zgolj čez detektor kovin.

Njegovo učinkovitost pa je zdaj postavilo pod vprašaj tehnično poročilo, ki ga je Komisija poslala maja na Evropsko konferenco za civilno letalstvo (ECAC). V poročilu je navedeno, da programska oprema teh naprav ne more zagotavljati njihove zanesljivosti za vsebnike z vsebino več kot 330 mililitrov. Potem pa je 31. julija Bruselj sporočil, da "začasno" uvaja omejitve za te optične bralnike kot "preventivni ukrep, dokler se ne razrešijo določene tehnične težave".

A uradno "Evropska komisija ni spremenila svojega mnenja glede kakovosti te nove generacije optičnih bralnikov, njihove učinkovitosti pa nismo postavili pod vprašaj", je povedal predstavnik Evropske komisije.

Novi optični bralniki so osemkrat dražji od običajnih rentgenov. Foto: TSA
Novi optični bralniki so osemkrat dražji od običajnih rentgenov. Foto: TSA

Letališča, ki že uporabljajo model C3, se bodo morala vrniti na običajni rentgen, njegova tehnologija pa ni dovolj napredna, da bi zaznala eksplozivni material v tekočinah.

Novi optični bralniki so osemkrat dražji od klasičnih, stroški vzdrževanja pa štirikrat višji, zato bodo letališča, ki so že kupila v nove naprave, da bi tako izboljšala potovalno izkušnjo, zdaj v veliki izgubi, saj se vse prednosti, povezane z uporabo te najsodobnejše tehnologije, praktično ne bodo udejanjile, so v izjavi zapisali v Združenju evropskih letališč ACI Europe.

"O varnosti se ne pogajamo, to je ena glavnih prednostnih nalog evropskih letališč, zato bodo vsa letališča dosledno upoštevala nove omejitve. Dejstvo pa je, da bodo največji udarec utrpela letališča, ki so bila med prvimi, ki so posvojila to novo tehnologijo, tako operativno kot finančno," je povedal generalni direktor ACI-ja Olivier Jankovec. “Odločitev, da se zdaj uvedejo občutne omejitve glede uporabe teh bralnikov postavlja pod vprašaj zaupanje, da lahko industrija umešča varnostno opremo v aktualni sistem uradnega potrjevanja EU-ja."

Večina potnikov na letališču Zaventem v Belgiji, s katerimi se je pogovarjal Euronews, pravijo, da so bili že vajeni, da ne potujejo s tekočinami in da puščajo elektronske naprave doma, zato jih ta sprememba ne bo kaj dosti prizadela. Tisti, ki so se prvič srečali z napravami C3 na letališču, so priznali, da je razlika, kako hitro in enostavno opraviš s kontrolo, občutna.