Že od junija se vrstijo številne pritožbe potnikov na račun letalskega prevoznika Adria Airways. Poleti zamujajo, prevoznik jih odpoveduje, združuje, neposredni poleti dobivajo vmesne postanke. Adria, denimo, združuje polete v Pariz oziroma Bruselj in Amsterdam, München in Prago, pogosti naj bi bili tudi vmesni postanki v Podgorici pri poletih iz Prištine v Ljubljano.
"Že en teden pred odhodom sem dobila sporočilo, da je polet odpovedan in da imamo namesto neposrednega poleta v Prago polet čez Dunaj, kar takoj pomeni poznejši prihod," nam je povedala Tanja Španić, ki je na srečo sicer ujela začetek prvega sestanka. "To je zelo neprijetna zadeva, ker pričakuješ, da boš na cilju v eni uri, na koncu pa pot traja štiri ure."
Brez zapletov ni šlo niti ob vrnitvi, ki naj bi potekala prek Berlina in Frankfurta, a se je letalo zaradi tehničnih težav po vzletu vrnilo na frankfurtsko letališče; vzleteli naj bi še isti večer, nato pa so odhod prestavili na naslednji dan. "Ko sem na okencu povedala, da mi polet naslednji dan ne ustreza, ker spet potujem v Nemčijo, sem predlagala zamenjavo poleta na drugo lokacijo v Nemčiji, česar niso sprejeli." Sogovornica je nato na stroške prevoznika prenočila v hotelu in naslednji dan sama kupila vozovnico za vlak ter tako odpotovala na drugo lokacijo, za katero je sicer imela kupljeno vozovnico.
SMG na gostovanje potoval 13 ur
20. septembra je Slovensko mladinsko gledališče s predstavo Idioti potovalo na gledališki festival v Skopje. Zaradi okvare Adrijinega letala so jih z avtobusom najprej odpeljali na letališče v Zagreb, v Makedonijo pa so prispeli na dan nastopa ob treh ponoči po kar 13 urah potovanja. Primerov je še mnogo: Renata Bele, ki je bila na potovanju v Parizu, je za neposredno povratno letalsko vozovnico odštela 417 evrov. Ker je prevoznik pobral še potnike v Amsterdamu, o čemer so bili potniki obveščeni na letališču, so namesto ob 21.40 v Ljubljano prispeli 10 minut čez polnoč. "Adrii seveda vse te svoje peripetije nekako uspe "skriti" v te tri ure zamude, zaradi katere potniki še niso upravičeni do nobenih povračil," jeze ne skriva Beletova. "Adria je netransparentna do kupcev, ker jim ob nakupu karte ne pove, da obstaja velika možnost združevanja poletov in s tem podaljšanja potovanja. Če je potnik kupil vozovnico za neposreden polet, bi morali ali zagotoviti tak polet ali pa ponuditi nekaj v zameno. Mimogrede, kot zanimivost, dobili smo en izredno skromen sendvič z rezino sira in brezalkoholno pijačo, kdor bi želel, recimo, kozarec piva ali vina, bi moral za to plačati."
"Zaradi Adrie sem tri dni smrdela v Bogoti"
Še ena od potnikov, ki so bili zaradi Adrijinega ravnanja oškodovani in upravičeno jezni, je Marina Mijič. Iz Ljubljane je s prevoznikom Adria Airways z zamudo poletela proti Parizu, ki je bil izhodišče za polet v Kolumbijo. "Iz Ljubljane je Adria zamujala in s tem povzročila učinek domin, da sem jaz zamudila naprej polet do Bogote." Letalska družba Air France ji je nato ponudila naslednji polet prek Londona v Bogoto, kamor je prispela brez prtljage. "Nisem se pritožila, ker se je na koncu vse izšlo, resda sem najprej tri dni malo smrdela tam, ampak to je bilo vse, nisem taka, da bi komplicirala." A vprašanje, kdaj, če sploh, bi odgovor Adrie Airways dobila. To je eden od mnogih zapisov na družbenem omrežju Facebook: "Let odpovedan, zdaj nas "poberejo" tisti iz Frankfurta. Adria pa tudi komunicira … Ne morem reči, da zanič, ker nič." Tudi Tanja Španić, ki je od Adrie zahtevala vračilo stroškov za nakup vozovnice za vlak, je vlogo na prevoznika naslovila že 3. julija. "Zdaj je že tri mesece mimo, kot so mi zagotovili, naj bi mi v treh mesecih odgovorili, ampak do danes še nimam odgovora." Španićeva, sicer redna potnica Adrie Airways, razočaranja ne skriva. "Do junija letos ni bilo nobenih zapletov, vedno smo bili točni, vse smo uredili, tudi prtljago, če je zamujala, so mi dostavili. Od junija, ko so se prvič pojavili zapleti, pa se težave na enem potovanju kar vrstijo in vrstijo."
"4K Invest je najhujša oblika kapitalizma"
Da je bila Adria Airways pred prodajo luknja brez dna, pravi hrvaški strokovnjak za letalstvo Alen Ščuric. Pred stečajem so jo po njegovih besedah rešili s prodajo nemškemu skladu 4K Invest. "To je mlad sklad, govorimo o najhujši obliki kapitalizma; oni v dveh do treh letih podjetje očistijo in prodajo ali pa ga pošljejo v bankrot." Ščuric meni, da sklad to počne za nemško Lufthanso, ki bi morda imela interes kupiti očiščeno podjetje. "Verjemite, veliko večja podjetja so odšla v bankrot, 10-krat večja od Adrie, na primer Spanair, Airberlin, Monarch. Ta podjetja so čez noč odšla v stečaj, nihče se ni pretirano obremenjeval." Skladu 4K, ki se pred nakupom Adrie ni ukvarjal z letalstvom, Ščuric očita nekatere napake pri vodenju podjetja, težav pa bo po njegovih besedah še veliko več tudi potem, ko je v Adrijino floto prišlo šest letal znamke Saab, ki, tako Ščuric, lahko prinašajo le izgubo. Lanska izguba šest milijonov evrov se bo, napoveduje, letos za nekajkrat povečala. "S toliko odpovedmi, s kratkoročnimi najemi prevelikih letal – leteti v Podgorico z jetom s 100 sedeži namesto s propelerjem s 50 mesti – je, kot da bi si pognali naboj v glavo." Sogovornik Adrio Airways ob tem sprašuje, koliko časa jim bo ob takem načinu dela uspelo zadržati stranke, te pa poziva, naj svoje pravice uveljavijo, saj odpovedi, združevanja poletov in zamude praviloma niso posledica višje sile. "Podjetje bi moralo potnikom ponuditi kompenzacije, obvestiti potnike o pravicah in to zgledno urejati. To gre, če imate denar. Kaj pa, če ga nimate?"
Adria: zamude, združevanja in odpovedi niso stalna praksa
"Kakršne koli nepravilnosti, najsi bodo to zamude, združitve posameznih poletov ali v najslabšem primeru odpovedi poletov, nikakor niso naša stalna praksa. Delež nepravilnosti vztrajno zmanjšujemo, žal pa do njih vseeno prihaja," nam je povedala predstavnica za stike z javnostmi pri Adrii Airways Pia Gorjanc. "Če vnaprej vemo, da bomo morali urnik letenja prilagoditi danim okoliščinam, potnika individualno obveščamo o spremembi, če do spremembe pride tik pred zdajci oz. pred samim poletom, obveščanje potnikov poteka prek letaliških razglasov." Pri Adrii pojasnjujejo, da se za združitev posameznih poletov odločijo takrat, ko bi nepredvidene okoliščine terjale njihovo odpoved. "Raje kot da polet odpovemo, iščemo vse primerne in sprejemljive rešitve ter kombinacije, da polet izvedemo, saj smo prepričani, da potnikom tako povzročimo manj nevšečnosti." Do bistveno daljšega časa potovanja je pred kratkim po njihovih navedbah prišlo zaradi spleta okoliščin in akumulacije več različnih razlogov, kar naj bi bile izjemne in zelo redke situacije. "Čeprav smo prav letos uvedli številne novosti, ki so potnikom omogočile priročnejša potovanja z domačega letališča, vemo, da ponekod nismo izpolnili pričakovanj potnikov. Ker je prednostna naloga prav njihovo zadovoljstvo, intenzivno vpeljujemo rešitve, s katerimi bomo izboljšali kakovost storitev in produktov in si tako povrnili zaupanje potnikov," je še povedala Pia Gorjanc. "Zaradi eksponentne rasti potnikov in števila poletov izvedbe urnikov letenja trpijo pri vseh letalskih prevoznikih. Gre za povsem svetovni problem, ki ga vsaka letalska družba rešuje v skladu s svojimi zmožnostmi. In glede na napovedi, trende razvoja potniškega prometa in zahtev s tržišča, bo v naslednjih letih nepravilnosti še več."
Ryanairova pomoč potnikom: "Počakajte 58 minut"
Mlad par je odštel na oddih v Valencio. Pot iz Italije v Španijo je potekala brez težav, zataknilo se je pri povratnem letu, ki ga je Ryanair odpovedal 24 ur pred poletom. "Ti dajo možnosti, vse je tako lepo napisano, razumljivo, ampak potem koga dobiti, da vprašaš, to pa ne gre. Imajo telefonske številke, imajo neki "live chat", na katerem mi je pisalo, da moram čakati 58 minut, da pridem na vrsto," pripoveduje Abra Nikitenko. Na koncu sta se odpravila kar na letališče. Po treh urah in pol čakanja so jima ponudili povratni let iz 600 kilometrov oddaljene Malage in to dva dni kasneje od načrtovanega povratka. "Morala sva si plačat avtobus, 10 ali 11 ur sva bila na avtobusu, nato sva morala poiskati še prenočišče." Nepričakovan izlet ju je stal okoli 400 evrov. Ryanair naj bi jima sicer povrnil stroške, ki sta jih imela zaradi zamude, a naša sogovornica ni preveč optimistična. Obrazci za odškodnino so namreč vse prej kot uporabniku prijazni. Potnikov, ki imajo podobne težave, je tudi v tujini na tisoče. Zaradi pogostih stavk Ryanairovih pilotov, denimo. Ali bodo potniki dobili odškodnino ali ne, je odvisno tudi od vsake posamezne države in njene interpretacije izrednih razmer. "Nekatere države presojajo izredne okoliščine po tem, kaj je bil razlog za stavko. Če je stavka osebja letalskega prevoznika, se šteje, da to ni neka okoliščina, na katero prevoznik ni imel vpliva, zato se ne obravnava kot izredna okoliščina in v tem primeru bi moral prevoznik izplačati odškodnino," pravi Romana Javornik z Evropskega potrošniškega centra.
Kaj se dogaja z letalskim potniškim prometom? In kako lahko letalski potniki uveljavljajo svoje pravice? Kljub zakonsko določenim pravicam se namreč njihovo uveljavljanje v praksi nemalokrat izkaže za zelo težavno. V katerih primerih torej lahko zahtevate odškodnino? Kaj lahko ob spremembi poleta zahtevate, če niste upravičeni do odškodnine? Kako lahko zahtevate vračilo denarja ali odškodnino in koliko ta znaša? Odgovore si poglejte v oddaji Koda.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje