Franšiza, ki je osvojila srca neke generacije, se počasi približuje koncu. Premiera zadnjega dela je oddaljena samo še nekaj dni. Končuje se saga, ki je zasvojila mlade s premišljenim oblikovanjem sveta, v katerem vladajo travme, nasilje, poškodbe in smrt.
Avtorica trilogije Suzanne Collins je v ospredje postavila mlado dekle Katniss Everdeen in jo prisilila, da se bori za preživetje v državi, kjer vlada strah. Ta strah se napaja iz gladiatorskih bojev, ki jih uokvirja televizijska kamera. Od leta 2008, ko je izšla trilogija v knjižni obliki, so jo bralci pograbili v več kot 65 milijonih izvodov samo v Združenih državah Amerike. Prvi del filmske adaptacije franšize je leta 2012 v kinematografe prinesel več kot dve milijardi evrov in iz glavne igralke Jennifer Lawrence ustvaril svetovno zvezdo.
Številke govorijo svojo zgodbo, drugo pa govori najbolj množična populacija, ki je vzela franšizo za svojo na zelo oseben način - generacija današnjih najstnikov. Ekonomistka Noreena Hertz, ki je skovala termin generacija K (ime izvira iz imena Katniss), pravi, da ta označuje generacijo, ki jo preveva strah in nezaupanje v tradicionalne institucije, kot sta vlada in poroka. "Tako kot njihova junakinja Katniss Everdeen, so prežeti z močnim čutom za presojanje, kaj je prav in kaj ne," je generacijo K opisala Hertzeva.
"Razlog, zakaj so tako navezani na Igre lakote, je zaradi Katniss oz. njenega boja v temačnem in težkem svetu," še pravi Hertzeva. Ekonomistka je intervjuvala 2.000 najstnikov v Veliki Britaniji in v ZDA in jih spraševala o njihovih strahovih, vrednotah in sklenila, da današnje najstnike izoblikujejo trije dejavniki: tehnologija, recesija in odraščanje v času velike negotovosti.
Življenje prek elektronskih naprav
New York Times je pred meseci objavil prispevek, v katerem je predstavil 19-letno Jen in njene vrednote. Ne tisoč dolarjev, ne fant ali dekle, ne obljuba, da lahko iz nje naredijo zvezdo ... Nič je ni prepričalo, da bi se odrekla uporabi pametnega telefona. "Tako sem povezana s svetom," je dejala in dodala, da je bila izkušnja, ko ji je telefon padel v straniščno školjko, najtežja v življenju.
"To je generacija, ki je odraščala ob dogodkih, ki so se zgodili okoli 11. septembra 2011, bombardiranja v Madridu in Londonu in terorju Islamske države. Nevarnost vidijo na svojih pametnih telefonih, obglavljanja na Facebooku," je pojasnila ekonomistka. Njeni podatki so pokazali, kako močno so najstniki danes zaskrbljeni, da ne padejo v dolgove oz. da ne dobijo službe. In še več: skrbi jih okolje, v katerem živijo.
"Prejšnja generacija najstnikov ni razmišljala o teh stvareh. V nasprotju s prejšnjo generacijo, ki je verjela, da je svet njihovo igrišče in da lahko dosežejo vse, nova generacija ve, da je svet neenakopraven in krut," je še sklenila ekonomistka.
Igre lakote - odsev nekega sveta, današnjega sveta
Eden izmed primarnih magnetov za priljubljenost Iger lakote je tako, da avtorica ni olepševala okoliščin, v katerih se znajde Everdeenova. V nasprotju s knjigami J. K. Rowling o Harryju Potterju v Igrah lakote ni odraslih, ki bi mladim delili nasvete, in ni avtoritete, kateri bi zaupali. Prav tako se ne more vedno zanesti na svoje prijatelje, da ji pomagajo. Na koncu dneva se lahko Katniss zanese le na eno osebo - nase.
"Na koncu je sporočilo Iger lakote, da vse ne bo v redu," je v razmišljanju za britanski Guardian dejala pisateljica Laurie Penny. "Eden izmed razlogov, zakaj Jennifer Lawrence blesti v franšizi, je, ker vam pokaže, da je Katniss - čeprav je junakinja - prestrašena ves čas. V celotni zgodbi je potisnjena v položaje, v katerih se ne želi znajti. Otroci se lahko povežejo z njo, ker si lahko predstavljajo, kako je, če si prestrašen, ampak veš, da moraš nadaljevati svojo pot," je še dejala pisateljica.
Generacija, nagnjena k pomanjkanju
Kljub političnim podtonom, ki jih ponudijo knjige, so strokovnjaki prepričani, da mlade generacije k zgodbi najbolj pritegne obvladovanje strahu in pritiska - notranjega in zunanjega. Gre za generacijo, ki ji v veliki meri ne bo uspelo ponoviti uspeha svojih staršev. Niso konkurenčni na trgu nepremičnin, še več, s težavo lahko sploh vstopijo nanj. Brezposelnost jim je skoraj dana v zibelko in na njihova pleča so padli dolgovi, za katere sploh niso krivi. "Jeza, ki se nabira v njih, skupaj s pristno skrbjo o socialni, politični in ekološki krizi, je ustvarila okolje, kjer prevladujeta strah in zaskrbljenost. Zato to generacijo tako privlači distopijska fikcija," je še za Guardian razmišljala pisateljica Louise O'Neill.
Franšiza kot ogledalo časa
Igre lakote so nehote postale spremljevalec velikih svetovnih sprememb. Ko je izšla prva knjiga, se je svetovna recesija šele začela. Od takrat so si sledile ekonomska kriza v Grčiji, arabska pomlad, civilna vojna v Siriji, begunska kriza v Evropi, smrti temnopoltih mož in žena, ki so jih v ZDA zakrivili policisti. Pravzaprav se Igre lakote z delom zgodbe, kjer se v Območju 13 travmatizirani državljani uprejo državi, da preneha ubijati civiliste, bolj kot fikciji približa ogledalu našega časa.
Igre lakote so izoblikovale nov način nagovarjanja najzvestejšega občinstva množičnih medijev - torej mlade. Po uspehu franšize so se pojavile še druge temačne zgodbe o pustih svetovih. Med njimi je treba omeniti film Razcepljeni in uspešnico letošnjega poletja, serijo Mr. Robot. Vse tri povezujejo iste teme: preganjavica, travma in izdaja.
"Včasih pridejo knjige v času, ko jih res potrebuješ. Igre lakote so prave knjige za pravi čas - kar je strah vzbujajoče," je sklenila Pennyjeva.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje