Manekenke za ure, vložene v priprave, na koncu pogosto odnesejo domov 'le' razkošne obleke. Foto: EPA
Manekenke za ure, vložene v priprave, na koncu pogosto odnesejo domov 'le' razkošne obleke. Foto: EPA
Pred samo modno revijo manekenko čakajo ure preizkušanja oblek. Foto: EPA
Manekenka mora biti za nekaj minut na modni stezi popolna. Foto: EPA
Znano je, da velike modne hiše velikokrat plačajo velike oglase v revijah, kot je Vouge, nato pa plačajo svoj model z oblačili ali zelo nizkim honorarjem. Foto: EPA
Razveseljivo je, da vedno več oblikovalcev plačuje svoje modele z denarjem. Foto: EPA
Manekenke se pogosto zadolžijo za tisoče dolarjev, pa tega sploh ne vedo. Foto: EPA

Na vsakem tednu mode organizatorji vpokličejo kopico svežih in novih obrazov z vsega sveta, ki se po modnih stezah sprehajajo v oblačilih priznanih modnih oblikovalcev. Njihove zgodbe povzemajo glamur, toda v roku nekaj mesecev se pojavijo novi obrazi, ki se nenadoma znajdejo v družbi hollywoodskih zvezdnikov. Ob tem pa jih še založijo s kupi dragih oblačil.

Na prvi pogled - sanjska služba. Toda za bliščem brezplačnih razkošnih toalet se skriva kruta realnost. Oblačila, ki jih prejmejo modeli, so tudi edino plačilo, ki ga prejmejo za svoje profesionalne storitve. Poznavalci znotraj modnega sveta imenujejo tovrstno obliko plačevanja "menjava", ki modele pogosto pahne v spiralo dolgov. Nekatere celo prisili, da svoje glamurozne obleke prodajajo na spletu ali pa v zastavljalnicah.

Za modele je sprehod po modni stezi pogostokrat najlažji del njihove službe. V tednu pred revijo pogosto tekajo od enega oblikovalskega studia do drugega. V tem času pomerjajo številne obleke, ki so jim krojene po telesu. Na dan samega dogodka pa jih čaka še vsaj od dve do tri ure priprav na nekajminutni sprehod po modni stezi: od ličenja do urejanja pričeske.

"Delo in čas modela sta nato ovrednotena z lepim puloverjem ali obleko ... Vrednost menjave se zelo razlikuje, v nekaterih primerih pa se nikoli ne zgodi," je v pogovoru za spletni portal Daily Beast dejala aktivistka za pravice modelov Sarah Ziff. Modni svet se vedno bolj nagiba k ideji, da se modeli ne sprehajajo po modnih stezah samo zato, da bi zaslužili denar, ampak da se predstavijo občinstvu, v katerem sedijo modni uredniki, stilisti in fotografi, ki so vedno na preži za novimi talenti.

Delo za prestiž in delo za denar
"Logika za njihovim delom je dvoumna. Po eni strani velja, da delajo za prestiž, po drugi pa, da delajo za plačilo. Zato tradicionalno največji modni oblikovalci - med njimi tudi uveljavljene velike uveljavljene modne znamke - plačujejo modelom z oblačili," je dejala Ziff in dodala: "Te službe se potem zdijo kot dobra priložnost za predstavitev, ki jim pomaga pri pridobivanju služb, ki omogočajo plačilo za njihove storitve."

"Toda mislim, da je moralna dolžnost, da se plača ljudi za njihovo delo, tudi če morajo pokriti le osnovne stroške. Ko nisi plačan z denarjem, potem ti plačuješ za delo, kar ni prav," je bila ostra Ziffova.

Znano je, da velike modne hiše velikokrat plačajo velike oglase v revijah, kot je Vouge, nato pa plačajo svoj model z oblačili ali zelo nizkim honorarjem. "Recimo, da vas pokličejo iz hiše priznanega modnega oblikovalca in vam rečejo, da vam lahko plačajo samo z oblekami, čeprav veste, da imajo dovolj denarja. Težava nastane, ko model sprejema samo tovrstne ponudbe," je za Daily Beast dejala manekenka Crystal Reen.

"Blagovna menjava" pa se lahko hitro izjalovi za modele, ki sprejemajo le delo, kjer jim delodajalci obljubljajo prestiž. Pojavitev na modni reviji Alexandra Wanga pogosto odpre vrata do naslovnic najrazličnejših modnih revij. Toda tudi tu nastopi težava. "V 99 odstotkih primerov revije ne plačajo svojih modelov," je še pojasnila Reenova. "Toda če privoliš v takšno službo, pomeni, da te obkrožijo najboljši stilisti, frizerji, fotografi in dobiš neverjetne fotografije za svoj 'book'," je še pripomnila Reenova.

Finančni vložki, ki vodijo v dolgove
Tako lahko modeli posnamejo neverjetne fotografije, kar jim lahko prinese pravi zaslužek: oglaševalske kampanje za luksuzno blagovno znamko ali spodnje perilo priznanih znamk. A kljub temu tovrstni uspeh pride po letih dela. Med čakanjem pa lahko model zapade v resne dolgove. "Ko si novinec in prideš prvič v New York - recimo da za nameček prihajate še iz Vzhodne Evrope ali Brazilije -, porabite več, kot zaslužite," je razložila Ziffova in dodala: "Agencije zaračunajo za vse. Denar založijo, če verjamejo, da bo lahko model poplačal njihov vložek. Vse je strošek: od stanovanja do plačila taksija, ki vas pelje do letališča."

Pogosto ti stroški niso omenjeni na glas, pojasnjuje Ziffova: "Modeli se lahko zadolžijo za tisoče ameriških dolarjev, pa tega niti ne vedo." A stvari se počasi spreminjajo. Preteklo sezono - v kateri so oblikovalci predstavljali kolekcijo za pomlad/poletje 2013 - je vedno več oblikovalcev začelo modele plačevati v denarju. "Izvedeli smo, da so oblikovalci, kot je Alexander Wang, začeli plačevati svojim modelom v denarju, kar je velik napredek," je za Daily Beast izjavil Chris Gay, predsednik agencije Marilyn (pod okriljem katere sta tudi Naomi Campbell in Adriana Lima).

Luč na koncu predora?
Med oblikovalskimi hišami, ki so začele plačevati svojim modelom v denarju, so po poročanju BuzzFeeda pretekli mesec končali tudi Rag & Bone, Marc Jacobs, Donna Karan, Oscar de la Renta, Calvin Klein in Michael Kors.

Modeli na večjih tednih mode tako prejmejo od 1.000 do 2.500 ameriških dolarjev "za večje revije", je zatrdila Ziffova. A znesek se drastično zmanjša, ko agencije odtrgajo 20 odstotkov deleža, ki jim pripada, je še zatrdila aktivistka za pravice modelov.