Zgodba kavne skodelice v obliki kozjega roga Goat Mug, ki je zagonska sredstva za proizvodnjo zbirala na Kickstarterju, je znana. Od zastavljenih 25.000 dolarjev je skodelico s 458.071 dolarji podprlo 10.617 podpornikov z vsega sveta. In čeprav je izdelek s svojo nenavadno obliko ali pa zgodbo o kozi in pastirju, ki je odkril kavo, navdušila ljubitelje estetike, se je razprava v Sloveniji odvijala predvsem v smeri, da je to hipsterski proizvod oziroma nateg, katerega pomen prepozna le določeno ciljno občinstvo.
O drugem najuspešnejšem slovenskem izdelku na omenjeni platformi za množično financiranje je v radijski oddaji Spetek razmišljal tudi Miha Šalehar. Vodji projekta Anžetu Miklavcu (čigar podjetje Zkotz pod blagovno znamko Equa izdeluje dizajnerske stekleničke za vodo), je dejal, da "populacije ne moreš prinesti okrog … v rokah pa držim plastičen kozji rog".
Drzno in drugačno
Kavna skodelica v obliki kozjega roga Goat Mug je premišljen izdelek, nastal nekje v desni polovici možganov kreativne trojice dveh industrijskih oblikovalcev Dejana Kosa in Klemna Smrtnika ter arhitekta Damirja Islamovića, ki delujejo pod imenom Design Studio - Desnahemisfera.
Njihove ideje so "drzne in drugačne od drugih", pravijo, zaradi česar imajo včasih težave pri prepričevanju naročnika. In zdi se, kot da so bile ravno te bridke izkušnje vodilo za uspešen projekt. "Goat Mug je pokazal, kaj lahko neki izdelek prinese podjetju. Če nekaj premisliš in narediš dobro, ljudje to razumejo," pravi Dejan, ki trdi, da se v Sloveniji vse konča pri marketingu. "Ni denarja za fotografiranje, za kataloge in ustrezno predstavitev, ki je nujna za trženje proizvoda na neki višji ravni. V Sloveniji je največja težava, da smo odraščali v socializmu in vsa velika podjetja so iz socializma, kjer je bil trg dan. Kar si dal ven, si prodal. Na svetovnem trgu pa veliko pomeni reklama, ki je ta podjetja ne znajo izkoristiti, zato so ostala tam, kjer so."
Medijska strategija
Vsi se soglasno strinjajo, da morajo poleg oblikovanja veliko truda in energije vložiti v promocijo izdelka, ki jo poskušajo zasnovati že v sami ideji proizvoda. Za boljšo prepoznavnost v tujini PR-sporočila na oblikovalske spletne strani, kot sta Design Milk ali pa designboom, pošiljajo sami. "Ko jih objavi en tako velik forum, se zadeva razširi," razkrije Dejan.
Kljub rosni mladosti, vsi so stari 27 let, so Dejan, Klemen in Damir oblikovali kar nekaj kosov, ki so pritegnili pozornost javnosti. Tu sta tehnološko napredna pisarniška miza Katedra (za Donar) ter kopalna kad z zvočniki in vgrajenim umivalnikom Symbiosis (Kolpa), pa steklenički za vodo Squeez in Drop Bottle (kolekcija CMYK za Equa) ter pisarniški stol Keep it Simple (Donar). Tega je na pohištvenem sejmu Ambient Ljubljana mednarodna komisija nagradila z uvrstitvijo med pet najboljših proizvodov sejma.
Stol, ki mu lahko menjate naslanjalo
Prepričala jih je inovativna rešitev nastavitve višine stola in pritrjevanja blazin z magneti, ki omogočajo menjavo barv in materiala. "Matej Feguš iz Donarja je eden tistih, ki razume oblikovanje in kako se kaj razvija," pravi Dejan in doda, da že razmišljajo o možnost nadaljnjega razvoja stola z nastavitvijo trdnosti konstrukcij in zračnosti blazin.
"Na pohištvenem sejmu Orgatec v Kölnu, kjer je razstavljal Donar, so bili nad stolom navdušeni. Od stroke smo dobili komentar, da na področju razvoja stolov že dolgo ni bilo nič novega. Ta stol pa ima dve inovaciji: magnet za pritrjevanje in ročko za nastavitev višine," razlaga Klemen. Pri oblikovanju stola so izhajali iz personalizacije. "Včasih ti gre na živce, da lahko višino stola nastaviš le na enko ali dvojko, vmes pa ne gre in ti zato ena rama visi dol. Ta ročka je zasnova tako, da lahko stol premikaš po štiri milimetre," nadaljuje Klemen, ki je v času šolanja na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje (Aluo) za Sveo oblikoval raztegljivo kuhinjo Cresco, ki je na Mesecu oblikovanja prejela nagrado Perspektivni (2011).
Raztegljiva kuhinja
Kuhinja se lahko z osnovnih 2,40 metra raztegne na nekaj več kot šest metrov odlagalne površine z mizo vred, kar jih omogoča polno funkcionalnost. "Vedno se mi je zdelo neumno, da imamo doma pet metrov pulta, ki ga nikoli ne uporabljamo. Prav tako pa v majhnih stanovanjih s sanjskim tlorisom čez teden manj kuhamo, konce tedna, ko se družimo, pa potrebujemo kakšno površino več. Z vidika zlaganja je bila kuhinja dobra, tu pa se zgodba koča. Največja težava v Sloveniji je, da se vse ustavi pri prototipih in marketingu. Če je neki prototip še tako dober in je na pohištvenem sejmu razstavljen pod oddelkom faksa, tega nihče ne jemlje resno. Prav tako Svea kuhinje ni dala na svojo stojnico in rekla, da je to njihova nova minilinija za stanovanja, zato je bil to spet le eden izmed konceptov," razočarano razlaga Klemen.
Podobno je bilo z minimalističnimi kopalniškimi elementi FlatForm (Kolpa), ki so bili leta 2011 na sejmu Ambient nagrajen med Top 10 izdelkov in prejeli nagrado Perspektivni na Mesecu oblikovanj. Z dinamično obliko so kopalni kadi, omaricam, umivalniku in podstavkom poudariti občutek gibanja, "kot da se odpirajo narazen". Elementi so izdelani iz keroka, materiala "neomejenih možnosti uporabe", ki so mu fantje zelo naklonjeni. "Lijak FlatForm smo razvili, zdaj pa tam stoji, saj ga ne znajo prodajati naprej. Podjetje neki izdelek uporabi le za promocijo, da pokaže, kaj zanimivega se da narediti, sicer pa služijo na materialu, ki ga prodajajo," pravi Damir.
Nekoliko drugačna zgodba je bila pri nastanku modularne sofe Prime (na Ambientu 2013 uvrščena med Top 10), ki se lahko razstavi na dva fotelja in tabure. "Prime smo oblikovali za 100 % Design, ki poteka znotraj oblikovalskega festivala London Design Festival. Zelo se nam je mudilo z izdelavo in poklicali smo deset tapetnikov po Sloveniji, ki pa ga niso hoteli izdelati, saj se jim je zdela neumna ideja, da imaš kavč pod kavčem. Zato smo kontaktirali z M Tom, ki se je takrat nekoliko dvignil in nam izdelal prototip, tako da smo se sploh lahko predstavili v Londonu," se spominja Klemen. Izdelava prototipa za podjetje pomeni čas in denar, zagotovila, da bo projekt uspešen, ni. Dejan doda, da je "klasični stavek: Ko se bo to prodalo, bomo naredili novega, zato se stvari počasi premikajo naprej."
Steklenice s konceptom
Za Desnohemisfero prepočasi. Prvi večji skupni projekt, ki je dokončno zakoličil sodelovanje otroških prijateljev (Damir in Klemen sta z Vrhnike) in srednješolskega sošolca (Dejan in Klemen) je bila linija stekleničk CMYK Squeeze (silikonske gumice dajejo občutek, kot da bi steklenico stisnil) in Drop (steklenica ima obliko kaplje). Oblikovali so jo za blagovno znamko Equa, podjetja Zkotz, ki med drugim izdeluje tudi tisti plastični kozji rog. "Vedno poskušamo narediti nekaj drugače in dati proizvodu dodano vrednost. Nikoli ne bomo naredili le en nov stol, vedno bo imel neko tehnološko rešitev, veliko zgodbo, ki bo vzbudila neko čustvo, tako kot jo miza Katedra," pripoveduje Klemen.
Proizvod, ki se oglašuje sam
A dejstvo je, da je na Kickstarterju toliko neuporabnih storitev in izdelkov, ki imajo veliko zgodbo, kot jih lahko najdemo v televizijskih oglasih 'izvirnih izumov', ki pač niso zaviti v veliko zgodbo, ampak v obročno odplačevanje. "Seveda nikoli ni pomembna le zgodba," trdi Klemen. "V banji moraš ležati ergonomično, zvočniki morajo biti kakovostni in pravilno nameščeni. To so čisto tehnične stvari, ki so del industrijskega oblikovanja. Res pa je, da je bila pri Goat Mugu zgodba bolj poudarjena, saj želimo dati svojim proizvodom značaj."
Zbranih 458.071 dolarjev za Goat Mug na Kickstarterju je številka, po kateri se kolca marsikateremu slovenskemu podjetniku, zato se vprašanje, ali jim je kaj zrasla cena, ponuja samo zase. "Nič, samo svojo ceno zdaj lažje utemeljimo," dodajo v smehu. Pa jih kaj moti, da jih je kozja skodelica kot oblikovalce tako zaznamovala? Pravijo, da ne, saj z izdelkom, ki se oglašuje sam, lažje dobijo nove naročnike.
Brands of Friends
Kot mladi podjetniki se spopadajo s klasičnimi poporodnimi krči, ki bi jih po njihovem mnenju država lahko malce ublažila. "S projektom na Kickstarterju je seveda težko narediti izdelek, ki bo v roku desetih let zaposlil pet tisoč ljudi. Je pa dobro to, da se z njim lahko v Sloveniji letno pokrije toliko in toliko ljudi, ki se ne odloči za socialno podporo. A če imaš uspešen projekt, bi ti država na začetku lahko omogočila brezplačno odprtje d. o. o.-ja ali pa bi bil pet let lahko oproščen plačevanja davka. Že to bi bilo veliko," meni Klemen. Damir vidi rešitev v boljši urediti co-working prostorov, ki bi jih lahko namestili tudi v knjižnicah, ki se zapirajo ali so neuporabne. "Knjižnice imajo veliko virov, pa medmrežje, zato so idealen prostor za zbiranje mladih ljudi."
Ravno zato skupaj z ekipo iz Slovenskih Konjic, ki izdeluje lesena očala Woodstock, v središču Ljubljane odpirajo prostor Brands of Friends. Poleg studia za razvijanje idej bodo imeli tudi prodajni prostor izbranih slovenskih izdelkov. Kot pravi Klemen, bodo pomagali vsem, ki bodo potrebovali prototip ali ne bodo znali česa narediti. "Je že res, da bo storitev plačljiva, a po drugačni ceni kot za druge, saj jim bomo nudili pomoč, ki je mi nismo imeli, ko smo jo potrebovali."
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje