Ena kuna bo izklicna cena tudi za ladjedelnico 3. maj na Reki. Foto: Reuters
Ena kuna bo izklicna cena tudi za ladjedelnico 3. maj na Reki. Foto: Reuters
Ladjedelnica
Za vsako ladjo, ki so jo izdelali na Hrvaškem, je vlada prispevala deset odstotkov njene vrednosti. Foto: Reuters

Prestrukturiranje ladjedelnic je eden izmed glavnih in najtežjih pogojev za našo južno sosedo v pogajanjih na poti v Evropsko unijo. Hrvaške ladjedelnice so za svoje preživetje odvisne od državne pomoči, kar pa je v nasprotju z zahtevami Bruslja, ki je zahteval njihovo prestrukturiranje ali pa zaprtje.

Ladjedelnice ustvarijo osmino vrednosti hrvaškega izvoza in skupaj zaposlujejo kar 11.500 delavcev, vendar od vseh šestih pozitivno posluje le ladjedelnica Uljanik v Pulju. Prestrukturiranju so vseskozi nasprotovali zaposleni v ladjedelnicah, ki se bojijo izgube svojih delovnih mest in ob tem opozarjajo, da je od njih posredno odvisnih 160.000 ljudi. Zaradi tega je bilo to zelo občutljivo socialno vprašanje za hrvaško politiko.

Četrtina Uljanika v roke zaposlenim
"Z zadovoljstvom lahko povem, da so naši pogovori z evropsko komisarko za konkurenco Neelie Kroes končani in kmalu bomo objavili ponudbo za prodajo vseh šestih ladjedelnic," je po pogovorih z Brusljem napovedal podpredsednik hrvaške vlade Damir Polančec, ki je vodil težka pogajanja z evropsko komisarko.

Štiri ladjedelnice (Brodosplit, Brodotrogir, 3. maj in Kraljevica) bodo ponudili po simbolični ceni za eno kuno (0,14 evra), medtem ko bodo ladjedelnico Uljanik prodali po posebnem modelu, v skladu s katerim bo 25 odstotkov delnic ponujenih zaposlenim, pri 59 odstotkih pa bo njihova začetna cena enaka nominalni vrednosti.

Z dogovorom lahko lažje zadihajo tudi zaposleni, saj je Zagreb v pogajanjih uspel doseči manjše zmanjševanje proizvodnih zmogljivosti hrvaških ldajedelnic. Po končanem procesu prestrukturiranja bo skupna zmogljivost 413 tisoč ton, medtem ko je bilo najprej predvideno 393 tisoč ton, poroča HRT.

G. V.