Je za 'zavožene' razmere v Grčiji kriva tudi trojka s svojimi ukrepi? Foto: Reuters
Je za 'zavožene' razmere v Grčiji kriva tudi trojka s svojimi ukrepi? Foto: Reuters
Olli Rehn
Rehn je dejal, da programi pomoči Grčiji, Irski, Portugalski in Cipru niso pomenili začetka krize, ampak začetek njenega reševanja. Foto: Reuters

V Strasbourgu od torka potekajo zaslišanja najvišjih predstavnikov Evropske komisije, Evropske centralne banke (ECB) in Mednarodnega denarnega sklada (IMF), ki se morajo braniti pred kritikami o nepremišljenem in neprimernem ukrepanju v državah Evropske unije, ki jih je gospodarska kriza najbolj prizadela.

Rehn: Politične turbulence so reševanje krize otežile
Prvi je bil na vrsti evropski komisar za gospodarske in denarne zadeve Olli Rehn, ki je v bran trojki opozoril, da so politične turbulence, predvsem v Grčiji in Italiji v letih 2011 in 2012, precej otežile premagovanje krize. "Programi pomoči Grčiji, Irski, Portugalski in Cipru niso pomenili začetka krize, ampak začetek njenega reševanja," je izpostavil Rehn in dodal, da je trojka zaživela v dramatičnih okoliščinah ter pod skrajnimi političnimi in časovnimi pritiski.

"V okviru programov pomoči so bile sprejete težke in boleče odločitve, a več solidarnosti gre lahko le z roko v roki z več odgovornosti. Pogojevanja nihče ne diktira, o njem se je trojka dogovorila z državo, ki je lastnica programa," je komisar pojasnil temeljno načelo reševanja. Kako pomembno je odgovorno izvajanje reform, je Rehn ponazoril tudi s primerom Španije in Slovenije, ki sta po njegovih navedbah dokaz, da se je z odločno zavezanostjo reformam mogoče izogniti programu pomoči.

Eurostat ni vedel, kakšno je stanje grških javnih financ
"Ko govorimo o zgodovini premagovanja krize v evrskem območju, je treba upoštevati tudi nesrečne politične turbulence, predvsem v Grčiji in Italiji v letih 2011 in 2012, ki so močno otežile točnost gospodarskih napovedi," je poudaril komisar. Ob tem je Rehn tudi opozoril, da evropski statistični urad Eurostat na začetku ni vedel, kakšno je dejansko stanje grških javnih financ, ker članice leta 2005 niso podprle predloga komisije o tem, da bi dobil revizorske pristojnosti. To so nato sicer storile.

Na očitek o prvotnem zavračanju potrebe po odpisu grškega dolga, ki se je po dolgotrajnem obotavljanju nato zgodil, pa je Rehn med drugim odvrnil, da je prestrukturiranje dolga kot devalvacija - o njej javno ne govoriš, temveč to preprosto storiš.

Zaslišali so tudi Jean-Clauda Tricheta, nekdanjega predsednika ECB-ja, ki mu očitajo prekoračitev pooblastil, ko je irski, italijanski in španski vladi poslal tajna pisma z zahtevami po reformah, v sredo pa bo pričal tudi šef evropskega reševalnega mehanizma ESM Klaus Regling.

Poslance zanima več stvari
Poročevalca o delu trojke sta Othmar Karas, Avstrijec iz vrst desnosredinske Evropske ljudske stranke (EPP), in Liem Hoang Ngoc, Francoz iz vrst evropskih socialistov, ki sta vsem trem institucijam trojke poslala tudi pisni vprašalnik. Veliko evropskih poslancev, v glavnem članov odbora za gospodarske in denarne zadeve, je komisarju očitalo netočne gospodarske napovedi v primeru Grčije, na kar je Rehn odgovoril, da ima ekonometrija pač svoje omejitve, ki so močno odvisne tudi od političnih dejavnikov.

V četrtek bo parlamentarni odbor prvič razpravljal o prvih sklepih v okviru preiskave dela trojke, nato pa bo parlamentarna delegacija obiskala Irsko in Grčijo, medtem ko je na obisku na Cipru in Portugalskem že bila.