
Po propadu nacionalnega letalskega prevoznika Adrie Airways skuša država izboljšati letalsko povezljivost s subvencijami za letalske povezave. Ko ministrstvo za infrastrukturo objavi besedilo razpisa, je prijaviteljem na voljo 30-dnevni rok. Na sedmi razpis, odprt med 24. januarjem in 24. februarjem, se ni prijavil nihče, zato je bilo v Uradnem listu Republike Slovenije in Evropske unije besedilo Javnega razpisa za večjo letalsko povezljivost Slovenije ponovno objavljeno 14. marca 2025. Osmi rok za vložitev vlog za dodelitev pomoči je začel teči dan po objavi in se bo iztekel 14. aprila 2025 ob 24.00.
Na dva od sedmih razpisov se ni prijavil nihče
Sedmi rok javnega razpisa je bil sicer že drugi brez prijaviteljev, prav tako brez oddane vloge se je namreč iztekel peti prijavni rok. V 6. roku javnega razpisa je bil kot edini prijavljeni "za upravičenca izbran letalski prevoznik Eurowings za vzpostavitev nove neposredne letalske proge DUS (Düsseldorf)–LJU (Ljubljana)–DUS (Düsseldorf) v obdobju od 12. 4. do 25. 10. 2025", odgovarjajo z ministrstva, kjer sicer še ne morejo razkriti višine sredstev zanj, ker pogodba še ni sklenjena.
V 4. roku javnega razpisa so prejeli vlogo letalskega prevoznika "Charlie Airlines, ki posluje pod blagovno znamko Cyprus Airways", a prijavitelj kljub pozivom k formalni dopolnitvi vloge pomanjkljivosti pozneje ni odpravil in "formalno nepopolna vloga ne more biti predmet vsebinske obravnave in s tem presoje upravičenosti do pomoči".

V dveh letih dejansko porabljenih le 0,029 odstotka sredstev?
Na ministrstvu trdijo, da je od začetne vsote 16,8 milijona evrov trenutno na voljo še 14,4 milijona evrov, pri čemer torej še ni upoštevana vrednost pogodbe o sofinanciranju s prevoznikom Eurowings, ki jo še usklajujejo.
V nadaljevanju pa pojasnjujejo, da se skupna višina sredstev, ki so še na voljo, sicer izračuna glede na maksimalno vrednost pogodbe o sofinanciranju, ta pa "je izračunana za primer 100-odstotne izvedbe poletov z odstotkom zasedenosti potniške kabine, kot jo je v svojem poslovnem načrtu predvidel prevoznik". Višina izplačane denarne pomoči v posameznem obdobju poročanja pa je odvisna od dejansko opravljenih poletov in števila prepeljanih potnikov. In "na podlagi prejetih zahtevkov za izplačilo in poročil je bilo upravičencem do pomoči skupaj izplačanih 494.376,27 evra. Prevozniku Luxair je bilo do danes izplačanih 142.730,85 evra, prevozniku airBaltic 181.457,03 evra in prevozniku Norwegian 170.188,39 evra pomoči", navajajo. Pojasnjujejo še, da prevozniku Iberia Airlines državna pomoč sploh ni bila izplačana, "saj je bila nova proga MAD (Madrid)–LJU (Ljubljana) dobičkonosna od samega začetka obratovanja". Šlo je sicer za povezavo, vzpostavljeno v kratkem obdobju lanske poletne sezone, med 29. julijem in 5. septembrom 2024.
MAREC 2023–MAREC 2025: IZPLAČANIH 494.376,27 EUR
Riga // airBaltic // 25. 4. ’24 – 31. 10. '25 // 181.457,03 EUR
København // Norwegian // 29. 4. ’24 – 31. 10. ’25 //170.188,39 EUR
Madrid // Iberia // 29. 7. ’24 – 5. 9. ’24 // 0 EUR
Düsseldorf // Eurowings // 12. 4. ’25 – 25. 10. ’25 // ? EUR
Vir: podatki MZI-ja 21. 3. 2025
Kako učinkoviti so razpisi, če na dva od sedmih ni prispela nobena prijava, na enem se je oddana vloga nazadnje izkazala za neveljavno, dejansko izplačanega pa je bilo nekaj manj kot pol milijona od za triletno obdobje skupaj namenjenih 16,8 milijona evrov? Razpisni pogoji ostajajo nespremenjeni, če na primer primerjamo besedili zadnjega, 8., in predzadnjega, 7., razpisnega roka, je edina razlika med dokumentoma datum.
Na ministrstvu kljub temu ocenjujejo, da jim je z ukrepom subvencij že uspelo izboljšati povezljivost Slovenije, saj da "je bilo v letu 2022 skupaj 977.316 potnikov, v letu 2024 pa že 1,4 milijona, kar je 43 odstotkov več kot v letu 2022, ko so potniki lahko leteli na 20 destinacij, v letu 2024 pa na 26".
Primerjava: število potnikov skozi leta
Toda podatki, ki jih navajajo, se razlikujejo od podatkov, ki smo jih prejeli od upravljavca ljubljanskega letališča, družbe Fraport Slovenija, že kmalu po uradnem začetku omenjenega triletnega programa za večjo povezljivost Slovenije, natančneje 16. 3. 2023. V njih je namreč navedeno, da je bilo rednih destinacij leta 2020 sedem, leta 2022 pa 15. Medtem ko je bilo na primer rednih destinacij v letih 2018 in 2019, še pred pandemijo covida-19 in ko je Adria Airways še letela, leta 2018 kar 33 oziroma leta 2019 kar 28.
Za razumevanje daljšega časovnega obdobja pa je treba k podatku 1,4 milijona potnikov v letu 2024 dodati, da je to še vedno manj, kot jih je bilo leta 2018, ko jih je čez ljubljansko letališče potovalo 1,8 milijona, in tudi manj kot leta 2019, ko jih je bilo 1,7 milijona, 2019 je bilo sicer leto, v katerem je Adria Airways delovala le od januarja do septembra, zatem pa je šla po večletnem finančnem izčrpavanju nemškega sklada 4K Invest z jesenjo 2019 v stečaj.
Prav tako na ministrstvu v obrazložitev niso ponudili, denimo, pomembne primerjave o številu rednih poletov na dan in številu rednih poletov na teden v, denimo, daljšem obdobju, za vsako leto posebej.

Na Letališču Jožeta Pučnika Ljubljana sicer v mesecih januar in februar 2025 zaznavajo zmanjšanje števila potnikov. Letos jih je bilo v tem obdobju 153.794 ali 4,7 odstotka manj kot v istem obdobju lani. Upravljavec ljubljanskega letališča Fraport Slovenija za leto 2025 napoveduje rast števila potnikov na 1,5 milijona.
Kako bo še ukrepalo pristojno ministrstvo?
In kakšni bodo nadaljnji koraki ministrstva v smeri krepitve letalske povezljivosti Slovenije? "Zakon o pomoči za zagotovitev večje letalske povezljivosti, na podlagi katerega se izvaja sedanji javni razpis, se bo uporabljal do 5. 10. 2025, tj. do začetka uporabe novega Zakona o letalstvu (ZLet-1). Po tem datumu bo Evropski komisiji mogoče notificirati novo shemo denarne pomoči s trajanjem do treh let in izvesti nov javni razpis na podlagi ZLet-1, tako da ministrstvo za infrastrukturo razmišlja o mogočem nadaljevanju ukrepa. Poleg izvedbe javnega razpisa pa intenzivno preučuje tudi možnosti, ki bodo izboljšale letalsko povezljivost Slovenije na dolgi rok, saj se zavedamo kratkoročnosti učinkov časovno omejenega javnega razpisa. Odprti smo do različnih oblik sodelovanja z letalskimi družbami, ki bi dolgoročno pripomogle k dvigu letalske povezljivosti v Sloveniji in smo zainteresirani za pogovore o možnostih sodelovanja."
Bolj oprijemljivega odgovora nismo prejeli niti na vprašanje, kaj je novega v povezavi z morebitnim vnovičnim zagonom nacionalnega letalskega prevoznika. "Pogovori z družbami, ki predstavljajo svoje predloge za izboljšanje povezljivosti Slovenije, redno potekajo, a konkretnih predlogov za sodelovanje v tem trenutku še ni. Ali je prav ustanovitev nacionalnega prevoznika najustreznejša rešitev za dolgoročni dvig letalske povezljivosti, bo na koncu sprejela Vlada RS," so še zapisali.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje