Prednost Slovenije pred Avstrijo in Italijo pri privabljanju morebitnih tujih vlagateljev je tudi cenejša delovna sila, je dejal Plestenjak. Foto: Japti
Prednost Slovenije pred Avstrijo in Italijo pri privabljanju morebitnih tujih vlagateljev je tudi cenejša delovna sila, je dejal Plestenjak. Foto: Japti
Luka Koper
Plestenjak vidi izhod na morje kot eno od konkurenčnih prednosti Slovenije. Foto: BoBo

Na razpisih JAPTI razdeli 80 odstotkov razpisanih sredstev

Največja težava za tuja tehnološka podjetja pri nas je čas za pridobitev nekaterih potrebnih dovoljenj. Pri preboju podjetij na tuje trge gre v prvi vrsti za pomanjkanje znanj in informacij o tujih trgih ter pomanjkanje kapitala za investicije na te trge.

Igor Plestenjak
laboratorij
Majhno zanimanje za naravoslovni študij je eden ključnih vzrokov za počasen tehnološki premik Slovenije. Foto: MMC RTV SLO
Preven Global
Obstoječa in že nekaj časa prisotna svetovna gospodarska kriza je zagotovo upočasnila prestrukturiranje slovenskega gospodarstva, je Plestenjak odgovoril na vprašanje, kje vidi ključne težave, ki jih ima Slovenija, da še vedno nimamo gospodarstva, ki ne bi temeljilo predvsem na predelovalnih dejavnostih in gradbeništvu. Foto: MMC RTV SLO

Slovenija se pri izvedbi vseh večjih investicijskih projektov srečuje z dvema omejitvama, in sicer s pomanjkanjem velikih industrijskih parcel, nad 50 hektarov, in omejenim številom tehničnega kadra, kot je zdaj vsesplošno stanje v razvitih državah.

Igor Plestenjak

Z Igorjem Plestenjakom smo se pogovarjali o težavah, s katerimi se tuji vlagatelji srečujejo pri vlaganju v Slovenijo, in o konkurenčih prednostih, ki jih ima naša država pred državami v soseščini, ter kako Javna agencija za podjetništvo in tuje investicije (JAPTI) pomaga slovenskemu gospodarstvu.
Če bi bil jaz tuji investitor, kako bi mi predstavili Slovenijo kot potencialno destinacijo za naložbo greenfield v visokotehnološki sektor?
Poleg štirih osnovnih kvalitet, ki jih Slovenija ponuja potencialnim tujim investitorjem, kvalitetne delovne sile, kvalitetne infrastrukture, kvalitetne povezave z regionalnimi trgi in kvalitete življenja, ima Slovenija dobro razvit sistem visokošolskega izobraževanja (štiri univerze) s posebnim poudarkom na izobraževanju na področju visokih tehnologij. Slovenska podjetja so že tradicionalno usmerjena k tehnološkemu napredku in inovacijam. Primeri uspešnih visokotehnoloških podjetij dokazujejo, da je delovna sila primerno usposobljena in inovativna. Poleg tega ima Slovenija tudi odlično razvito infrastrukturo na IKT-področju.
Glede na to, da imamo v bližini veliko bolj razvit sever Italije in Avstrijo, kje vidite prednosti Slovenije, ki bi k nam lahko privabile tuje vlagatelje?
Prednost Slovenije v primerjavi s tema dvema regijama je predvsem cenejša delovna sila, dobro znanje tujih jezikov, računalniška pismenost, 16 odstotkov univerzitetno izobražene delovne sile in tradicionalne regionalne povezave tako s področjem JV Evrope kot z državami srednje in zahodne Evrope. Prav tako pa ima Slovenija dobre poslovne kontakte z državami nekdanje vzhodne Evrope in z evropskim delom bivše Sovjetske zveze ter trgi bivših neuvrščenih držav. Slovenija je v primerjavi s tema regijama veliko bolj privlačna za logistične projekte, ker se na področju Slovenije sekata dva pomembna panevropska koridorja (5. in 10.), v primerjavi z Avstrijo pa imamo prek Luke Koper tudi direktni dostop do morja.
Kakšno je zanimanje tujih vlagateljev za Slovenijo na področju tehnologij z višjo dodano vrednostjo?
Zanimanje se v zadnjem obdobju povečuje. K temu prispevajo pozitivne izkušnje obstoječih tujih vlagateljev in novi primeri, ko se priznana mednarodna podjetja odločajo za vlaganja v ta segment. Vsako leto beležimo nekaj tovrstnih projektov tudi v okviru Javnega razpisa za spodbujanje TNI, letos lahko tako izpostavimo nove raziskovalno-razvojne projekte v podjetjih Danfoss in Telsima.
Ali imamo v Sloveniji sploh dovolj kakovostnega kadrovskega potenciala, ki bi lahko izpolnil potrebe večje tehnološke naložbe greenfield (če upoštevamo, da so inženirji pri nas nasploh deficitaren poklic in da precej kritik leti tudi na upadanje kakovosti izobraževanja takšnih kadrov)?
Slovenija se pri izvedbi vseh večjih investicijskih projektov srečuje z dvema omejitvama, in sicer s pomanjkanjem velikih industrijskih parcel, nad 50 hektarov, in omejenim številom tehničnega kadra, kot je zdaj vsesplošno stanje v razvitih državah.

Ali imamo tudi ustrezno infrastrukturo?

Infrastruktura na obstoječih lokacijah je primerljiva s konkurenčno.
Kakšne spodbude nudite tujim vlagateljem in kakšen je bil odziv iz tujine, pa tudi pri naših podjetjih, na dozdajšnje razpise JAPTI-ja?
V okviru javnega razpisa za spodbujanje TNI so v skladu z zakonodajo EU-ja predvidena sredstva za pokritje maksimalno med 30 in 50 odstotkov upravičenih stroškov investicije. Dosedanji prejemniki teh spodbud višino sredstev ocenjujejo kot veliko pomoč pri izvedbi investicije in v primeru, da Slovenija teh sredstev ne bi nudila, bi investitor zagotovo kar nekaj projektov izvedel drugje oziroma v drugih državah.

Kako učinkoviti so takšni razpisi oziroma ali razdelite vsa sredstva?

Dogaja se, da so ta sredstva dostikrat zadnji jeziček na tehtnici pri odločitvah o izbiri lokacije za investicijo. Na omenjenem razpisu razdelimo v povprečju 80 odstotkov načrtovanih sredstev, vzrok, da ne razdelimo vseh, pa je največkrat v tem, da podjetja ne uspejo zagotoviti preostanka sredstev.

Kakšna je strategija Slovenije na področju ustvarjanja dodane vrednosti s pomočjo novih tehnologij, kakšni so cilji in ali se jih uresničuje (študij in analiz je bilo narejenih precej, kako je s prakso)?
Slovenija v svojih strateških aktih opredeljuje pridobivanje tujih neposrednih investicij kot prioritetno dejavnost v naslednjih letih in temu namenja tudi več sredstev. Prav tako predvideva večji obseg investicij na področju novih tehnologij in izdelkov z višjo dodano vrednostjo. JAPTI kot izvajalska institucija se strateškim načrtom prilagaja z implementacijo teh usmeritev v svoj letni program dela in finančni načrt.

Ali pri privabljanju novih vlagateljev sodelujete tudi s TIO ?
Tuja podjetja se pri vstopu na slovenski trg ne morejo prijavljati na razpise v okviru TIA (Slovenska tehnološka agencija), saj so slednji predvsem namenjeni podjetjem, ki v Sloveniji že določeno obdobje uspešno poslujejo, kar v primeru novih vlagateljev ne velja.

Kje vidite ključne težave, ki jih ima Slovenija, da še vedno nimamo gospodarstva, ki ne bi temeljilo predvsem na predelovalnih dejavnostih in gradbeništvu?
Obstoječa in že nekaj časa prisotna svetovna gospodarska kriza je zagotovo upočasnila prestrukturiranje slovenskega gospodarstva. Kljub temu visokotehnološki sektorji v zadnjem obdobju pridobivajo na pomenu, kar se kaže tudi v tem, da smo v zadnjih letih odobrili spodbude kar nekaj podjetjem s tega področja. Največja težava je pomanjkanje zanimanja za tehnične poklice. Gospodarska strategija Slovenije nikakor ne temelji več na klasičnih predelovalnih dejavnostih in gradbeništvu. Vendar pa vpeljava novih gospodarskih sektorjev zahteva velike zlasti finančne vložke.

Ali je nizko vrednotenje tehničnih profesij težava?

Ti vsekakor niso nizko vrednoteni in njihova prednost je v tem, da jim je po zaključku šolanja zaposlitev praktično zagotovljena. Vendar pa nove tehnologije ne prinašajo velikega števila novih zaposlitev.

Kako je pri nas z javno-zasebnim partnerstvom pri tujih investicijah, se pravi, kakšne so zahteve (očitki letijo predvsem na težave, ki jih imajo javni inštituti z ustanavljanjem "spin-off" podjetij) - ali za javno zasebna partnerstva veljajo drugačna pravila? Ali se bo zakonodaja tu sprostila oziroma ali pritiskate na vlado v tej smeri?
JAPTI (Javna agencija za podjetništvo in tuje investicije) pri svojem dosedanjem delu ni naletel na projekte javno-zasebnega partnerstva (PPP – public private partnership). Glede na to, da se pomen javno-zasebnega partnerstva povečuje, pa v prihodnje pričakujemo več tovrstnih projektov. Sistem PPP je v Sloveniji prepoznan kot ustrezen model sofinanciranja pomembnejših velikih projektov.

Določene težave so najverjetneje posledica pomanjkljivega dogovarjanja med vpletenimi partnerji. Zakonodaja na področju PPP je urejena, prav tako zanjo ne veljajo neka posebna pravila, znane pa so določen omejitve, ki veljajo tudi pri ostalih klasičnih oblikah neposrednih tujih vlaganj.

Iz vaše prakse, s kakšnimi težavami se tehnološka podjetja soočajo pri nas in s kakšnimi težavi se slovenska podjetja soočajo pri preboju na tuje trge?
Največja težava za tuja tehnološka podjetja pri nas je čas za pridobitev nekaterih potrebnih dovoljenj. Pri preboju podjetij na tuje trge gre v prvi vrsti za pomanjkanje znanj in informacij o tujih trgih ter pomanjkanje kapitala za investicije na te trge. Seveda pa so tukaj tudi še številne nevidne ovire pri poslovanju v tujini, kot so procedure, prevajanje, zapletenost postopkov itd.

Kako jim pomagate?

Na JAPTI-ju poskušamo na področju internacionalizacije ponuditi storitve, ki bi te težave v čim večji meri odpravile ali zmanjšale. Zato izvajamo različne podporne storitve, namenjene za podjetja v začetni fazi internacionalizacije, ko ta potrebujejo predvsem osnovne informacije, svetovanje in izobraževanje, kako se lotiti izvoza.

Za podjetja v fazi rasti organiziramo nastope in predstavitve na sejmih v tujini ter gospodarske delegacije, kjer jim uredimo tudi konkretna srečanja s tujimi podjetji. Za tista podjetja, ki so že močno vpeta v tuje tokove in potrebujejo le določene mehke informacije o konkretnem tujem trgu, pa nudimo pomoč prek naših in MZZ-jevih predstavništev v tujini in mreže poslovnih klubov. Vse navedene storitve so nazorno opisane na osrednjem izvoznem portalu www.IzvoznoOkno.si.

Na razpisih JAPTI razdeli 80 odstotkov razpisanih sredstev

Največja težava za tuja tehnološka podjetja pri nas je čas za pridobitev nekaterih potrebnih dovoljenj. Pri preboju podjetij na tuje trge gre v prvi vrsti za pomanjkanje znanj in informacij o tujih trgih ter pomanjkanje kapitala za investicije na te trge.

Igor Plestenjak

Slovenija se pri izvedbi vseh večjih investicijskih projektov srečuje z dvema omejitvama, in sicer s pomanjkanjem velikih industrijskih parcel, nad 50 hektarov, in omejenim številom tehničnega kadra, kot je zdaj vsesplošno stanje v razvitih državah.

Igor Plestenjak