Brie Larson in Jacob Tremblay. Foto: Kolosej
Brie Larson in Jacob Tremblay. Foto: Kolosej
Soba
Joy poskuša za sina Jacka ustvariti nekoliko strukturirano življenje. Pripoveduje mu zgodbe (Grof Monte Cristo, klasika bega in maščevanja, je priljubljen), telovadi, slavi njegov rojstni dan. Foto: Kolosej
Soba
3. Brie Larson kot Joy izraža hkrati pasivnost in opreznost osebe, v kateri sta poslušnost in ponižanje po letih zlorabe postali nekaj naravnega. Ko je na svobodi, čutimo, koliko napora vloži v to, da bi se obnašala mirno, in kako težko ji je, ko nima več ritualov suženjstva, zaradi katerih ne bi razmišljala o psihološki in fizični mori, ki jo je prestala. Foto: Promocijsko gradivo
Soba
Njeni prizori s sinom odkrijejo nesentimentalno toplino in duhovitost. Obujajo mešanico tovarištva in nejevoljnosti, ki je značilna za odnos med mamo in sinom v otroštvu. Foto: Kolosej

V Sobi (Room, 2015) scenaristke Emme Donoghue, ki je priredila lastni roman, in režiserja Lennyja Abrahamsona, gre za žensko, ki je ugrabljena in sedem let zaprta v lopi. Vsako noč jo ugrabitelj posili in zahteva hvaležnost od svoje žrtve za hrano, ki ji jo prinaša. »Nimaš pojma o današnjem svetu,« ji ogorčeno pove. V lopi je rodila sina, ki, ko se film začne, proslavlja svoj peti rojstni dan. Zunanjega sveta nikoli ni videl, razen neba skozi strešno okno in na televiziji. Joy poskuša ustvariti za sina Jacka nekoliko strukturirano življenje. Pripoveduje mu zgodbe (Grof Monte Cristo, klasika bega in maščevanja, je priljubljen), telovadi, slavi njegov rojstni dan. Ko se njuno ujetništvo na dramatičen način konča, se film začne ukvarjati s ponovnim prilagajanjem zunanjemu svetu.

Največji argument proti temu filmu je prav njegova ganljivost: moral bi biti manj ganljiv in bolj grozljiv. Najhujšega v glavnem ne vidimo. Si lahko le predstavljamo, kakšni so bili sama ugrabitev, prva posilstva, prva leta ujetništva, nosečnost in rojstvo otroka. Izključi tiste podrobnosti, ki bi lahko gledalca preveč pretresle, pa morda tudi odbile, a bi naredile zgodbo o ljubezni in vztrajnosti toliko močnejšo. Tudi prilagajanje svobodi, čeprav ne brez travm in dramatičnih dogodkov, se zdi nekako bolj enostavno in hitro, kot bi si človek predpostavil, da bi bilo v stvarnosti. V tem delu filma so najbolj pronicljivi prizori tisti, v katerih Joyin oče, ki ga igra vedno neugoden William H. Macy, ni zmožen niti pogledati svojega vnuka, rojenega iz ugrabitve in posilstva. So tudi fine opazke, recimo, da se mora Jack naučiti hoditi po stopnicah, ali da je v prostoru fizično dezorientiran. Je tudi obvezno srečanje s simpatičnim kužkom.

Ampak, kar bi lahko postala predvidljiva in mlačna zadeva, to ne postane, v glavnem zaradi igre Brie Larson kot Joy in devetletnega Jacoba Tremblayja, kot njenega sina. Jack histerično besni, ko je postavljen pred koncepte, ki jih ne razume, recimo, da zunaj sobe obstaja svet, poln ljudi. Njegovo nezadovoljstvo se hitro spremeni v izbruh. Najbolj zanimivo je, kako interpretira svet, ki ga ne pozna. Kaj od tistega, kar vidi na televiziji, zares obstaja, in kaj ne: "Pošasti so prevelike, da bi bile stvarne; prav tako morje… Ljudje na televiziji so sploščeni in narejeni iz barv." To misli, medtem ko posluša ritmično škripanje postelje na drugi stran vrat od omarice, v katero ga da mati, ko jo stari Nick, kot mati in sin imenujeta ugrabitelja, obišče. V tem prizoru, ni več prvinske groze. Tisto, kar ustvarja, je strašni sivi gnus položaja, ko je že postal rutina. Fantkov pogled skozi vrata omare, v kateri se skriva, namiguje na nekaj, kar bo z njim ostalo do konca življenja, in ne vem, ali se režiser tega zaveda ali misli, da preteklost lahko zares pustimo za sabo.

Osrednja figura filma ni Jack, ampak njegova mati Joy, ki je prisiljena znebiti se vsega razen vloge matere. Gledano tako, je njen ugrabitelj skrajni, ultimativni patriarh, ki zreducira žensko v zgolj dve vlogi: ljubico in mater. Gnev junakinje, ko pride na svobodo, je usmerjen prav proti vzgoji, ki je iz nje naredila žrtev. Brie Larson kot Joy izraža hkrati pasivnost in opreznost osebe, v kateri sta poslušnost in ponižanje po letih zlorabe postali nekaj naravnega. Ko je na svobodi, čutimo, koliko napora vloži v to, da bi se obnašala mirno, in kako težko ji je, ko nima več ritualov suženjstva, zaradi katerih ne bi razmišljala o psihološki in fizični mori, ki jo je prestala.

Njeni prizori s sinom odkrijejo nesentimentalno toplino in duhovitost. Obujajo mešanico tovarištva in nejevoljnosti, ki je značilna za odnos med materjo in sinom v otroštvu. Morda je vse skupaj preveč blago, s preveč sentimentalno glasbeno spremljavo. Nekatere bo motilo, da je ženska prikazana le kot mati in zaščitnica svojega otroka. Tudi filmski jezik, s katerim režiser pokaže povezavo med materjo in sinom, je že obrabljen: gresta skupaj na drsanje, jesta hamburgerje, ležita v viseči mreži. Ampak film ima dušo in je končno hvalnica materi, ki tudi v nemogočih okoliščinah za svojega otroka ustvari nekakšno normalnost. To zgodbo pove na umirjen in (morda preveč) prikupen način.