Dr. D. Binder je zapisal v knjigi, ki jo je izdala Celjska Mohorjeva družba, da "od 18. stoletja pa do danes gotovo ni bilo o nobenem združenju objavljenih toliko informacij kot o prostozidarstvu." Regijevi manuskripti opisujejo že leta 1390 navade angleških prostozidarjev. Uradni začetek Velike lože pa sega v leto 1717.
Na praznik svetega Janeza sta pastorja prezbiterijanec Anderson in anglikanec Desagulier pod vplivom fizika Isaaca Newtona in razsvetljenih filozofov ustanovila prvo Veliko ložo Anglije. Čez pet let so napisali konstitucije in članstvo se je zelo hitro razširilo po vsej Evropi. Struktura je do danes ostala demokratična in združuje delavnice ali lože.
Prostozidarstvo pomeni skupek zgodovinskih in socialnih fenomenov, različnih oblik družabnosti. Člani se zbirajo pri obedih, ki so vezani na prostozidarske skrivnosti in umetnost gradnje „katedrale". Kaj je prostozidarstvo, je nemogoče povedati. Sami pravijo, da je toliko definicij prostozidarstva, koliko je lož.
V svojih začetkih je bilo prostozidarstvo stanovsko združenje, ceh, ki je povezoval graditelje katedral. Svoje veščine in znanje so skrbno skrivali. Kaj pa se je zgodilo, da si je prostozidarstvo za končni cilj postavilo zgraditev družbe, ki bi bila idealni tempelj humanosti, kakor se imenuje v prostozidarskem jeziku? Morda je bila to razširitev članstva na pomembneže tistega časa, na elitno izobraženstvo. Vsekakor so tudi razširili svoje vedenje, ki sega v čas pred starimi Egipčani in Kaldejci, kakor zatrjujejo. Še vedno pa ga skrbno varujejo. Tudi obredi, na katerih igrajo pomembno vlogo miti, se odvijajo med člani lože, iste stopnje in potekajo v templjih.
Najpomembnejši mit je o Hiramu, graditelju Salamonovega templja, ki so ga umorili trije hudobni pomočniki. Vsi obredi niso za javno dostopni. Za uvajanje v članstvo so pomembne tri stopnje, vajenec, pomočnik in mojster, razširile pa se do danes na 33. stopenj. Imajo piramidno ureditev. Velikemu zboru predseduje veliki poveljnik, ki je dosmrten.
Prostozidarji na podlagi svobode, pravičnosti, bratstva, strpnosti, humanosti gradijo boljši svet. Kamen, ki ga obdelujejo, so oni sami. Vezivo med kamni pa izhaja iz njihove humanistične filozofije in iskanja resnice. Pomembno vlogo imajo za prostozidarje tudi simboli: trikotnik z očesom, šestilo, kotnik, navpičnica, številka tri ... Vse te pomene prostozidarji, ki so uvedeni v skrivnosti vedenja, dobro razumejo. Odklanjajo dogme in zagovarjajo relativizem. Na osnovi dogovorov in družbenih soglasij razvijajo moralo, ki ni univerzalna in stalna.
Med prostozidarji najdemo tudi častitljive osebnosti, tudi iz Slovenije: Žiga Zoisa, Jurija Vego, Tobija Gruberja, Valentina Vodnika ... Ne manjkajo niti cerkveni dostojanstveniki. V 18. stoletju so bili med njimi 4 odstotki cerkvenih mož. Izstopa ljubljanski nadškof in metropolit Brigido. V vodenju metropolije je uredil škofijske meje, obnovil bogoslovje in poskrbel za dobro izobrazbo duhovnikov. Rodovitno je bilo prostozidarstvo pri nas v času cesarja Jožefa II.
Toda prostozidarstvo je že 20 let po začetku prišlo v spor s Katoliško cerkvijo. Tako je papež Klemen VII. leta 1738 z bulo prepovedal prostozidarstvo: "Združuje ljudi vseh ver in ločin, člani se skrivajo pred javnostjo in škodujejo družbenemu miru in dušnemu blagru." Čez 14 let je to ponovno storil papež Benedikt XIV. z okrožnico Providas in Leon XIII. z okrožnico Humanum Genus. Odnos med prostozidarji in vodstvom Katoliške cerkve se je močno zaostril po letu 1814. Ali je k temu pripomogla tudi francoska revolucija konec 18. stoletja, ki je vnesla namesto Boga ateizem, svobodo, bratstvo in enakost?
Leta 1917 pa je papež Pij XII. z zakonskim pravom dovolil, da je prostozidar avtomatsko izobčen. Italijanski prostozidarji so svojo dvestoletnico ustanovitve praznovali na Trgu sv. Petra v Vatikanu. Pri tem so peli "In že drhtijo mitre in krone. Živel o satan, o upornik, o maščevalna moč razuma!" Na satanovi zastavi, ki so jo nosili, so zapisali „Satan mora kraljevati v Vatikanu, papež bo njegov suženj." Mučenec Maksimilijan Kolbe, ki je vse to opazoval, se je ob tem odločil za ustanovitev vojske Brezmadežne, Cerkev pa je vpeljala redno molitev k nadangelu Mihaelu, ki jo molijo verniki še danes. Kongregacija za Nauk vere je leta 1983 s podpisom svetega Janeza Pavla II. potrdila, da so načela prostozidarstva za nauk Cerkve nesprejemljiva. Biti katoličan in prostozidar je veliki greh.
Tudi muslimani so s fatvo leta 1978, ki jo je izdal Islamski kolegij univerze al Azhar v Kairu zapisali, da je muslimanu prepovedano uvajanje v prostozidarstvo.
Zakaj je pri nas totalitarni sistem videl prostozidarstvo kot nevarno, čeprav je večina njegovih članov sodelovala v narodnoosvobodilnem boju? Novo obdobje se odpre prostozidarjem pri nas leta 1999. Takrat je Velika loža Avstrije predala kladivo prvemu velikemu mojstru. Z vnosom luči je ustanovila Veliko ložo Slovenije, ki ostaja zvesta Združeni veliki loži Anglije.
In kdo so prostozidarji pri nas, ki gradijo z bratstvom idealni humani slovenski tempelj? Sami pravijo, da v "pravno-formalnem smislu delujejo kot društvo, ki je registrirano, ima člane, statut, transakcijski račun in organe društva. Že stoletja čuva prostozidarstvo skrivnosti starodavnih graditeljev in mislecev, ki jih razkrije le svojim članom."
Prostozidarstvo kot gibanje nima določenega stalnega načrta, ampak prilagaja način delovanja trenutnim razmeram v svetu. Na svetu jih je okrog 6 milijonov članov. V Sloveniji pripada društvu Velika loža Slovenije 200 članov. Pravijo, da razumejo prostozidarstvo kot nekaj zasebnega, zato člani niso znani. "V demokratični državi bi bila objava takih podatkov vdor v zasebnost, kar preprečuje tudi Zakon o varstvu osebnih podatkov. Vsak prostozidar pa lahko zase javno pove, da je prostozidar. Kar nekaj naših bratov se je že odločilo za tak korak."
Ja, med njimi je tudi Francoz Maurice Caillet. Napisal je knjigo Bil sem prostozidar, ki je pred kratkim izšla pri nas. 15 let je bil član lože Francoskega velikega Orienta. Hitro je napredoval v vrhove hierarhije in se uveljavil v francoski socialistični stranki. Kot zdravnik je vodil Center za zdravstvene raziskave v Rennesu, opravil na stotine splavov in širil kontracepcijo. Pri 50 letih pa je sprejel pravoslavni krst. Čudežni preobrat je v njem naredila nekdaj neozdravljiva ženina bolezen, zaradi katere sta z ženo romala v Lurd. Caillet je postal katoličan. V knjigi razloži svojo pot. Prostozidarstvo ima različne lože in klube. Velika loža ohranja elitnost moških.
Obstajajo pa tudi mešane lože, v katerih so tudi ženske, in mnoštvo različnih lož, tudi za istospolne ljudi. Prav tako se prostozidarstvo razlikuje med posameznimi državami, npr. Italijo, Avstrijo, in njihov odnos do kristjanov.
Kaj pomeni za njih graditev boljšega sveta na družbeno-političnem področju? V imenu koga gradijo svobodo? Zakaj delujejo prek dobrodelnosti? Na čem temelji njihovo bratstvo, dolžnosti do človeka in družbe, pa bodo lahko odgovorili le prostozidarji sami. Vsi drugi lahko le razmišljamo, ugibamo in pripisujemo morda nekaj, ker čisto nič ni njihovo. Tisto nekaj pa boste vendarle izvedeli tudi v oddaji Obzorja duha.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje