To je le ena od stvari, ki jih je mogoče izvedeti na razstavi z naslovom Slovenci in cesarska cenzura od Jožefa II. do prve svetovne vojne, ki prikazuje eno od najbolj zanimivih in dinamičnih cenzurnih obdobij pri nas. Na ogled je v prostorih Narodne in univerzitetne knjižnice (NUK).
Slovenske dežele, kar zadeva literaturo v slovenskem jeziku do obdobja Antona Tomaža Linharta, praktično niso imele veliko težav s cenzuro, ker tovrstne literature ni bilo, a že Linhart prvi od velikih slovenskih literatov, ki je imel "kar intenzivna soočenja s cenzuro". Podobno velja tudi za Valentina Vodnika, opisuje avtor razstave Marijan Dović z Inštituta za slovensko literaturo in literarne vede ZRC SAZU.
Mejnik obdobja, ki ga osvetljuje razstava, in je bilo po ustroju cenzurne prakse precej različno, je bilo revolucionarno leto 1848. Eden od primerkov prevladujoče predmarčne cenzure je na razstavi na ogled tudi cenzurirani rokopis Zdravljice Franceta Prešerna, ki po besedah Dovića lepo pokaže delovanje predhodne cenzure, ki je bila značilna za ta čas.
Prikazani so Prešernovi mnogoplastni pesniški odzivi na cenzuro
Nasproti temu je na razstavi prikazana ikonična podoba novinarja, urednika in nacionalista Vilharja iz 60. let 19. stoletja in kaže, kako je bilo mogoče v tem obdobju določene stvari že izdati in so sankcije sledile šele pozneje, ko je represivni aparat ugotovil, da je zadeva prestopila meje.
Na razstavi so predstavljeni tudi Prešernovi mnogoplastni pesniški odzivi na cenzuro, tako da je, kot je povedal Dović, moč reči, da je cenzura tudi spodbudila nekaj zelo zanimivih del.
Kot še pravi Dović, danes pravzaprav kljub vsemu nimamo čisto prave slike, kaj vse bi se lahko zgodilo v predmarčni dobi, če cenzure, zaradi katere na primer nekateri časopisi nikoli niso izšli, ne bi bilo. Tak primer je časopis Slavinja, a so ob razstavi zasnovali njegovo zamišljeno izdajo, ki je priloga razstavnega kataloga.
Med primerke cenzure sodi tudi znameniti Zemljevid slovenske dežele Petra Kozlerja, saj je cenzura njegov izid zavrla kar za devet let, ter podobno kot drugje v Evropi tudi satirični časopis Brencelj Jakoba Alešovca, ki je bil zelo pogosto na udaru.
Še strožja je bila gledališka cenzura
Kot zanimivost je Dović med drugim poudaril, da cenzura ni preganjala samo idej, ki jih je ovrednotila za preveč napredne, ampak tudi tiste, ki jih je razumela kot preveč nazadnjaške.
Eno od velikih in pomembnih poglavij je tudi gledališka cenzura, ki je bila vse do konca monarhije še strožja od tiste za časopise in knjige. V resnici so bile vse predstave, ki so se pojavile na odru v Ljubljani, predhodno cenzurirane, čeprav je bilo zavrnitev celotne predstave relativno malo, saj je bila večina predstav dovoljena, a so bile mnoge dovoljene samo ob pogoju črtanja določenega dela besedila.
"Eno manj znanih poglavij cenzure je zatiranje socialističnega tiska; prvi slovenski socialistični časopis Novi čas je bil tako v kali zatrt. Eden bolj znanih primerov pa je cenzura Cankarjevega uvodnika v tržaškem socialističnem časopisu Rdeči prapor, ki ga je napisal po zloglasnih demonstracijah v Ljubljani leta 1908, v katerih sta bila ubita Adamič in Lunder," še opiše Dović
Razstava se zaključi s poglavjem prve svetovne vojne, ko se pravila igre radikalno spremenijo in oblast vzpostavi izredno strog nadzor nad vsemi področji javnega in kulturnega življenja.
Dović je razstavo pripravil skupaj z enajstimi sodelavci iz Znanstveno raziskovalnega centra Slovenske akademije znanosti in umetnosti, Filozofske fakultete iz Ljubljane ter novogoriške Fakultete za humanistiko. Strokovni sodelavec razstave je skrbnik rokopisne zbirke NUK-a Marjan Rupert.
Razstava je na ogled do 25. novembra.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje