Komisija, ki jo je vodil Boštjan Miha Jambrek, je presodila, da si program festivala Kino Otok ne zasluži finančne podpore slovenske države. Foto: MMC RTV SLO
Komisija, ki jo je vodil Boštjan Miha Jambrek, je presodila, da si program festivala Kino Otok ne zasluži finančne podpore slovenske države. Foto: MMC RTV SLO
Kino Otok
Festival Kino Otok se je dobro prijel. Vsako leto ga je obiskalo več ljubiteljev filmske umetnosti. Foto: MMC RTV SLO
Ko gre za postopke sofinanciranja nekaterim posameznikom všečnih projektov, se po mnenju ministrstva za kulturo čez medije vnaprej opozarja ministrstvo, naj se v postopke ne vpleta in naj prepusti odločitve strokovni javnosti. ko pa strokovna komisija sprejme predlog, da se podpore kakšnemu projektu ne dodeli, pa bi vsi najraje videli, da posreduje za sofinanciranje kar minister osebno.

Še januarja je festival, katerega direktor je Koen van Daele, strokovna komisija Sklada Kino Otok ocenila z 99 od 100 možnih točk in dogodku prisodila 10.000 evrov. To je pomenilo skoraj 50 odstotkov manj kot lani, zaradi česar se je Kino Otok pritožil. Nova komisija, katero je vodil Boštjan Miha Jambrek, pa je festival ocenila s samo 74,34 točke in sklenila, da je Kino Otok "kljub relativni medijski prepoznavnosti vsebinsko neprimeren za sofinanciranje". Glede na podporo, ki jo je festival Kino Otok užival v prejšnjih letih, je sodba komisije pod vodstvom vodje programskega oddelka Slovenske kinoteke precej nenavadna, skoraj nerazumljiva.

Slovenska kinoteka - rabelj slovenske filmske scene
Tako je bil v dveh tednih odpravljen že drugi pomemben nekomercialni filmski program v Sloveniji in pri odpravi obeh je sodelovala oseba iz Slovenske kinoteke. Kinodvor je namreč zaprl ravno direktor Slovenske kinoteke Staš Ravter, saj je Kinodvor spadal pod okrilje kinoteke. Če je v primeru Kinodvora še bilo utemeljeno govoriti o slabem obisku umetniškega kina v središču Ljubljane, pa to v zadevi Kino Otok ni tako. Kot je tudi presodila prvotna komisija v sestavi Martina Vovk (predsednica), Igor Palčič in Robert Čermelč, je Kino Otok "kakovostno zasnovan festivalski dogodek, ki predstavlja enega pomembnejših filmskih dogodkov na Slovenskem" in ki je obenem izredno priljubljen pri strokovnem občinstvu kot tudi pri domačih in vedno številnejših tujih gostih.

Igor Prodnik o 'diverzantskem' festivalu Kino Otok
Direktor festivala Van Daele je sporočil, da bo Kino Otok vložil tudi pritožbo na drugi sklep, vendar da glede na odnos, ki ga filmski sklad trenutno izkazuje do izolskega festivala, ni pričakovati, da se bo odločitev zlahka revidiralo. Na to namiguje tudi izjava v. d. direktorja filmskega sklada Igorja Prodnika, ki je za Delo povedal, da uprava sklada ne bo podlegla pritiskom iz tujine in domovine, ki jih po njegovem izvajajo na festivalu. Pripomnil je še, da je nova komisija potrdila financiranje spremljevalnih dogodkov festivala.

Kdo v Sloveniji onemogoča filmsko kulturo?
Na odločitev filmskega sklada so se med drugim odzvali v poslanskem klubu LDS-a. Nekdanji minister za kulturo Jožef Školč je tako dogodek komentiral kot še enega v vrsti dokazov, da zdajšnja oblast sistematično spodkopava filmsko dejavnost v Sloveniji. O nenavadnem dogajanju v ustanovi, ki naj bi skrbela za filmsko kulturo v Sloveniji, je spregovorila tudi Martina Vovk. Dejala je, da je bila priča čudni razpravi in da so jo med drugim kot članico komisije, ki je podprla festival Kino Otok, obtožili, da s podpiranjem festivalov s programom tujih filmov prispeva k onemogočanju slovenske filmske kulture. Kakor koli že, razprava o tem, kdo v Sloveniji ta čas onemogoča filmsko kulturo, bi se verjetno vlekla dolge ure. Verjetno celo več dni.

Odgovor ministrstva za kulturo
Ministrstvo za kulturo ob odločitvi FS poudarja, da je sklad samostojen in da v svojih odločitvah, ki jih pripravljajo neodvisne strokovne komisije, ministrstvo ni vključeno na nikakršen način. O mnenju Jožefa Školča pa na ministrstvu menijo, da gre verjetno za vnovičen prispevek k ustvarjanju nenehnega obsednega stanja na filmskem področju in s tem onemogočanje nadaljnjih pozitivnih dosežkov na tem področju v tem mandatu.

Ministrstvo za kulturo prav tako pravi, da je FS samostojna institucija, ki kljub številnim očitkom preteklega leta posluje zgledno, na kar kaže število finančno saniranih projektov iz preteklosti in izvajanje rednih programov. Kaj pa naj bi bilo sistemtično spodkopavanje slovenske filmske dejavnosti, kot navaja poslanec Školč, pa bo po mnenju ministrstva lahko pojasnil le on sam. Poleg tega na ministrstvu tudi menijo, da gre za vnovično ustvarjanje neupravičenega pritiska politike, posameznih poslancev in drugih posameznikov, da bi se na neki način v odnosu do konkurence neenakopravno favoriziral eden od projektov.

P. B.