Kljub uspehu na Zahodu je Ivan Fischer ostal zvest Madžarski. Foto:
Kljub uspehu na Zahodu je Ivan Fischer ostal zvest Madžarski. Foto:
Operna hiša v Glyndebournu
Ivan Fischer je blestel na opernem festivalu v Glyndebournu.
Ana Netrebko
Ruska sopranistka Ana Netrebko je že nekaj let ena največjih opernih zvezd. Foto: EPA

Na to opozarja madžarski dirigent Ivan Fischer, ki je z nastopom na opernem festivalu Glyndebourne nedavno prevzel britanske ljubitelje klasike. Fischer pravi, da so novi zvezdniki na Zahodu posledica predvsem slabe kulturne politike vzhodnoevropskih držav. Zaradi pomanjkanja denarja ustanove ne morejo zadržati velikih talentov, ta "beg" na Zahod pa lahko spodkoplje temelje domače glasbene scene.



Denar le peščici ustanov
Med najbolj zgrešenimi potezami madžarske kulturne politike je Ivan Fischer izpostavil zgostitev finančnih sredstev v zgolj nekaj kulturnih ustanovah. Madžarska filharmonija in opera se tako ne moreta pritoževati nad podhranjenostjo, organizatorji budimpeštanskega orkestrskega festivala pa se morajo boriti za skopa sredstva. Politikom namreč ni jasno, da ravno festivalski dogodki številnim ljudem približajo kulturo, saj številnim obisk opere in podobnih 'svetišč visoke kulture' vzbuja celo strah. Organizatorji omenjenega festivala - med njimi je tudi Ivan Fischer - se zato kljub potrojitvi števila obiskovalcev v zadnjih dvajsetih letih počutijo kot drugorazredni državljani.

Duhovnih pregrad še niso podrli
Ivan Fischer je izpostavil tudi težavo, ki se je države, ki so nekoč 'životarile' za zapahnjenimi vrati železne zavese, vse premalo zavedajo. Fischer pravi, da odprtje mej ni prineslo tudi 'odprtja duha'. Vse prepogosto se oblikovalci kulturne politike ukvarjajo le z lokalnimi vprašanji in kulturne politike ne zasnujejo z vizijo doseganja uspeha v mednarodnem prostoru. Enako velja tudi za tiste, ki vodijo kulturne ustanove državnega pomena. Fischer zato pravi: "Vse prepogosto podpirajo napačne programe. Ujeti so v majhne in nepomembne lokalne 'zgodbe' in sploh ne opazijo, da izgubljajo največje talente."

Glasbo razumejo le izbranci
Morda nekoliko presenetljivo pa Ivana Fischerja ne skrbijo nizke naklade zgoščenk s klasično glasbo. Po njegovem mnenju te ne morejo napovedovati 'konca posnetkov klasičnih koncertov in oper'. Klasična glasba namreč lahko navduši le 'izbrance'. "Povem vam nekaj, česar verjetno niste pričakovali. Mislim, da glasba 'govori' le ljudem z določeno ravnjo modrosti. Taki ljudje imajo nekaj več. In moram reči, da jih imam rad. To so duhovni elitisti."