Kanye West nikoli ni slovel po pretirani skromnosti, a treba je priznati, da je šel njegov album Graduation za med - pa čeprav se ga je že pred izdajo dalo dobiti zastonj. Foto: EPA
Kanye West nikoli ni slovel po pretirani skromnosti, a treba je priznati, da je šel njegov album Graduation za med - pa čeprav se ga je že pred izdajo dalo dobiti zastonj. Foto: EPA
Če veš, da se tvoji oboževalci v spletnih skupnostih zbirajo v gruče, jim je treba kdaj tudi kaj ponuditi - R.E.M. so recimo na iLike (in posledično Facebooku) predstavili album Accelerate. Foto: Facebook

"Leak" je Kanyu koristil, ker je v boju s 50 Centom lahko dokazal, da je njegova glasba boljša. Vse skupaj je nekakšna daj-dam situacija: če se album na spletu pojavi prej kot v trgovinah, ne škoduje prodaji, ker se ta še ni začela. To je tako, kot da imaš promocijsko zabavo za pol milijona ljudi, ki jih lahko prepričaš, da bodo šli nato album kupit.

Kyambo Joshu, vodja oddelka za urbano glasbo pri Columbii

Kjer je nadzor nad distribucijo vse manjši, je inteligentna analiza tržišča rešilna bilka.

Eric Garland

"Mislim, da to Nasu niti najmanj ne škoduje," je spričo najnovejšega v poplavi podobnih primerov izjavil raperjev poslovni partner Anthony Saleh. "Nezakonito pretakanje glasbe s spleta je celo pomagalo tistim, ki imajo res dobro glasbo ... ljudje, ki prepoznajo kakovost, gredo album vseeno kupit."
Industrija je ... obrnila ploščo
Salehova izjava je samo primer vse manj paničnega strahu pred spletnimi pirati, ki je zadnja leta v krempljih držal zabavno industrijo. "Leaki" posameznih pesmi pomagajo generirati pričakovanje pred izidom albuma - in če je ljudem všeč "pokušina", bodo kupili tudi cel album, predpostavlja nova teorija, ki se postavlja po robu dosedanji "mantri", da piratstvo počasi, a zanesljivo ubija glasbeno industrijo. Pravzaprav - čeprav uradne potrditve ne boste nikoli slišali - založbe menda včasih celo same poskrbijo, da se pesmi znajdejo v prostem obtoku.

Velikim piratstvo ne škodi
Vsi, ki verjamejo v oglaševalski potencial "leakov", se opirajo na trenutno stanje na lestvicah: v zadnjem letu so bili trije od šestih na Billboardovi lestvici najbolje prodajanih albumov v tednu izida iz skupine tistih, ki jih je "skazila" prezgodnja pojava na spletu: Graduation (Kanye West), Curtis (50 Cent) in Tha Carter III (Lil Wayne). (Če se spomnimo, sta Kanye in 50 Cent svoja albuma izdala na isti dan, 11. septembra, in se zaradi tega precej dajala v medijih. Zmagovalec spopada je bil s 957 tisoč prodanimi albumi v prvem tednu Kanye).

Seveda pa ima "nova šola" tudi nasprotnike. "Mislim, da je trditev, da piratstvo koristi izvajalcem, nezaslišana," vztraja predsednik konglomerata Universal Music Groupa Jim Urie. "Živcira me, da po pojavi albuma na spletu (tako se je zgodilo z Lil Wayneom, Fall Out Boy, Weezer) ne pohitimo z uradno izdajo, a založbe tega zaradi zmede z marketingom in vnaprej sestavljenimi urniki nočejo."

Neavtorizirano mešetarjenje z glasbo založbe sili tudi v iskanje novih načinov distribucije; večina se jih odzove tako, da album pred uradno izdajo predvajajo na svoji spletni strani, na MySpaceu (Hold Steady) ali Facebooku (R.E.M.) ali pa ga čim prej ponudijo v spletni trgovini iTunes.

Ne jadikovati, prilagoditi se je treba
Založbe p2p omrežja pozorno spremljajo - a ne le zato, da bi ugotovile, kdo jim krade. Začele so nekakšne tihe raziskave trga. Zanima jih, kakšna starostna skupina in spol se zanima za določen album, od kod ti ljudje prihajajo in katere pesmi so najbolje sprejete. "V zadnjih petih letih se je pretakanje glasbe s spleta iz varovane skrivnosti spremenilo v enega glavnih indikatorjev, na katerega se opirata trženje in promocija," pravi Eric Garland, direktor podjetja BigChampagne, ki se ukvarja prav s statistiko p2p omrežij. "Kjer je nadzor nad distribucijo vse manjši, je inteligentna analiza tržišča rešilna bilka."

A. J.

"Leak" je Kanyu koristil, ker je v boju s 50 Centom lahko dokazal, da je njegova glasba boljša. Vse skupaj je nekakšna daj-dam situacija: če se album na spletu pojavi prej kot v trgovinah, ne škoduje prodaji, ker se ta še ni začela. To je tako, kot da imaš promocijsko zabavo za pol milijona ljudi, ki jih lahko prepričaš, da bodo šli nato album kupit.

Kyambo Joshu, vodja oddelka za urbano glasbo pri Columbii

Kjer je nadzor nad distribucijo vse manjši, je inteligentna analiza tržišča rešilna bilka.

Eric Garland