Prvi del stalne razstave o času, Človek in čas: Prvih 100, je bil odprt lani, ko je Slovenski etnografski muzej (SEM) praznoval stoletnico delovanja. Kot popotnico v novo stoletje pa so z julijem odprli drugi del s podnaslovom Od ponedeljka do večnosti. Razstava z raznovrstnimi muzejskimi in simbolnimi predmeti je plod sodelovanja kustosov SEM – Ralf Čeplak Mencin, Gregor Ilaš, Katarina Nahtigal, Tanja Roženbergar, Polona Sketelj, Nadja Valentinčič Furlan, Blaž Verbič, Janja Žagar in Nena Židov, ki so po enotnem idejnem principu predstavili človekovo dojemanje časa, njegov delovni, prosti in praznični čas, pa tudi vplive časa na načine življenja v različnih življenjskih obdobjih in družbenokulturnih okoljih.
Popotovanje skozi razstavo spodbuja k razmisleku o času
Razstava se dotakne cikličnega dojemanja časa skozi prikaze naravnih pojavov, biološkega ritma, merjenja časa, delovnega in prostega časa, praznikov, ki določajo življenjske ritme. Spomni tudi, kako in s katerimi napravami so merili čas v preteklosti, kako ga merimo danes, kako delujejo sončne ure, kako je nastal koledar, kaj je svetovni čas in zakaj so uvedli časovne pasove.
Razmislek o času skozi predmete, zgodbe in umetnost
Razmislek o linearnosti časa ponujajo predmeti in zgodbe človekovega življenja od rojstva, prek življenjskih mejnikov do smrti. Na ogled so ure, oblačila, obutev, igrače, pohištvo, spominki, darila, digitalna oprema, gospodinjski pripomočki, orodje, umetniški in rokodelski izdelki itd., ki odsevajo čas z zapisanimi letnicami, sledmi obrabe, slogovnimi značilnostmi ali zgodbami posameznikov. Z opazovanjem stavb, spomenikov in predmetov ali s poslušanjem glasbe so glede na slog in simbolni pomen umeščeni v različna zgodovinska, časovna obdobja.
Razstava se dotakne tudi notranjih občutkov, ko se zdi, da se čas ustavi v posebnih življenjskih situacijah, ali gre za občutek večnosti v religijah, mitologijah in pravljicah. Poleg tega odpira vprašanja, kako se čas zaznamuje, denimo, v umetnosti, knjigah, filmih, kateri mediji se uporabljajo za dokumentiranje osebnega in skupnega časa, ter kdaj gre v umetnosti in medijskih podobah iskati predvsem odmik od dejanskega časa.
Polenec: V vsakdanjem življenju se časa včasih niti ne zavedamo
S predmeti in podobami iz intimne in kolektivne zavesti razstava spodbuja obiskovalce k povezovanju s spomini na določena življenjska obdobja in dogodke ter jih popelje v preteklost, sedanjost in prihodnost. Nanizane misli različnih posameznikov in vprašanja o aktualnih temah, povezanih s časom, obiskovalce vodijo v razmislek o njihovem osebnem doživljanju časa.
"V vsakdanjem življenju se včasih niti ne zavedamo, kako pogosto se naše misli, besede in dejanja navezujejo na čas. Med procesom nastajanja razstave sem se tega šele v resnici zavedela in verjamem, da bo razstava odpirala vedno nove možnosti za poglabljanje tem o času," je zapisala direktorica SEM-a Natalija Polenec.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje