Pesnici, ki bo kmalu dopolnila 75 let, sta ob jubileju in izidu zbirke z recitacijo njenih pesmi čestitala tudi osnovnošolca Eva in Tevž. Foto: MMC RTV SLO
Pesnici, ki bo kmalu dopolnila 75 let, sta ob jubileju in izidu zbirke z recitacijo njenih pesmi čestitala tudi osnovnošolca Eva in Tevž. Foto: MMC RTV SLO

Otroke se dela lepo, počasi in po malem, ker so majčkeni. Otroke se dela s posluhom zato, da bi bili lepi, da bi bili srečni in da bi bili večni. PA SAJ SO OTROCI LEPI! In kako so šele pametni! Rečem vam: SAMI AJNŠTAJNI IN CVAJŠTAJNI. Le zakaj niso večni?

Pesem Kako se dela otroke

Mama pravi, da v očkovi glavi kolesa ne tečejo vedno v pravo smer. Kadar vsi ljudje zaspijo, v očkovi glavi kolesa smer spremenijo, začno se čisto po svoje v r t e t i.

Iz pesmi Mama pravi

Očka pravi, da v mamini glavi se vsaka beseda na glavo postavi. Zanjo so rokavi na srajci in na Dravi. Zanjo se jeza kuha kot juha. Zanjo se laž in rožo zaduha.

Iz pesmi Očka pravi

Bila sem topel veter svetlozelenih poljan in žrebe brez vajeti, ujeto v sončen dan. Na krilih neverjetnega v igri nekončani: mehko plavajoč metulj med zrelimi platanami. Bila sem želja sinjega studenca in mesečina materinega srca.

Pesem Bila sem
Eva in Tevž recitirata pesmi Saše Vegri

V Mestni knjižnici Ljubljana so predstavili antologijo pesmi Saše Vegri z naslovom Naročje kamenčkov, ki je izšla pri založbi Miš. V zbirko pesnice, ki bo ravno 12. decembra dopolnila 75 let, je urednik Igor Saksida uvrstil 75 njenih pesmi, ki jih je razdelil na sklope: Zdravilne laži, Zakaj, kako in kaj, Cica, ptica, Bajke nočnih senc in Moje naročje. V njej je zasledoval logiko razvoja od otroške poezije do poezije, ki ni bila napisana za otroke, a jo lahko berejo tudi mlajši bralci. Dodal je še spremno besedo, ki jo je naslovil Kamenčki v naročju besed in podob. Zbirko je ilustriral Damijan Stepančič.

Od navihane deklice do priznane pesnice
Najprej smo se sprehodili po utrinkih iz življenja Saše Vegri - to je njeno umetniško ime -, ki se je rodila v Beogradu, kjer je bil njen oče trgovec, in tam preživela najzgodnejša otroška leta. Nato so se z družino vrnili v Sv. Štefan na Štajerskem, kjer je navihana Saša (njeno rojstno ime je sicer Albina) v nasprotju z mirnejšima sestrama Slavo in Vero "kot kakšen fant" z doma narejenimi plovili plula po reki Voglajni.

Po srednji šoli za oblikovanje (takrat šoli za umetno obrt) je študirala umetnostno zgodovino in začela izdajati prve pesmi v revijah, leta 1958 pa sta prišli prva pesniška zbirka in njena prvorojenka. Deset let in še dve pesniški zbirki pozneje se je, takrat že mati treh otrok, Vegrijeva zaposlila v Pionirski knjižnici, ki ji je ostala zvesta do upokojitve. Leta 1980 je za pesniško zbirko Mama pravi, da v očkovi glavi dobila Levstikovo nagrado.

Med najbolj znanimi deli Vegrijeve so že kar kultna slikanica Jure kvak kvak (1975, 1994) ter pesniške zbirke Mama pravi, da v očkovi glavi (1978), To niso pesmi za otroke ali kako se dela otroke (1983) in Kaj se zgodi, če kdo ne spi (1991).

"Poezija Vegrijeve ostaja živa"
Urednik Igor Saksida je povedal, da se je s poezijo Saše Vegri prvič srečal med študijem, ko je naletel na pesem Pašnik s tematiko ljubezni, pesem o ženski in materi, ki ga je nato spremljala še leta. Kot je zapisal v spremni besedi: "Morda si vsak med nami tudi v Naročju kamenčkov najde pesem zase, tisto najbolj 'pravo'. Moja 'prava pesem', kot bi rekel Tone Pavček, 'z rano in rožo zaznamovana', je - ne le zaradi nje same, ampak predvsem zaradi spominov, ki jo spremljajo - Pašnik. V meni kar naprej in naprej zeleni, da sem prevzet od kamenčkov, ki mi jih podarja." Omenjeno pesem si v celoti preberite spodaj.

PAŠNIK
je ozelenel
v mojem naročju.
Visok topol
se je nagnil
iz mojih oči
in dva studenca
sta se zbudila
iz usihanja.
Moj otrok
je prišel,
da bi odložil
svoje kamenčke
in spustil
ptice želja
v krošnjo topola.
Napil
se bo moj otrok
iz prebujenih studencev
in zaspal.
Saj sem
kot mati božja
na starih ikonah,
sveta in srečna.

Saksida ugotavlja, da poezija Vegrijeve ostaja živa - kot vsaka dobra književnost. Poudaril je posebnost njene poezije, v kateri obstaja nekakšna vez med pesmimi za najmlajše in zahtevnejšimi za odrasle. Sposodil si je misel, ki jo je Saša Vegri leta 1995 zapisala v prispevku Michaelu Endeju v reviji Otrok in knjiga in ki se nanaša na Endejevo delo Momo: "Naenkrat nam ni več jasno, ali je sporočilo knjige namenjeno nam ali otrokom in če se prebrano dogaja v nas ali v knjigi."

V videoposnetku na desni si oglejte, kako sta osnovnošolca Eva in Tevž recitirala pesmi Saše Vegri.
Ilustrator Damijan Stepančič pa je dodal, da se je s pesmimi Vegrijeve prvič srečal, ko je začel ustvarjati ilustracije in so bile zanj "prijeten šok". Gre za neverjetno žive, zelo konkretne pesmi, je dodal. Saksida pa je sklenil: "Mislim, da je poezija Saše Vegri v današnji poplavi besed nekaj, kar se splača brati in o čemer se splača pogovarjati."

Otroke se dela lepo, počasi in po malem, ker so majčkeni. Otroke se dela s posluhom zato, da bi bili lepi, da bi bili srečni in da bi bili večni. PA SAJ SO OTROCI LEPI! In kako so šele pametni! Rečem vam: SAMI AJNŠTAJNI IN CVAJŠTAJNI. Le zakaj niso večni?

Pesem Kako se dela otroke

Mama pravi, da v očkovi glavi kolesa ne tečejo vedno v pravo smer. Kadar vsi ljudje zaspijo, v očkovi glavi kolesa smer spremenijo, začno se čisto po svoje v r t e t i.

Iz pesmi Mama pravi

Očka pravi, da v mamini glavi se vsaka beseda na glavo postavi. Zanjo so rokavi na srajci in na Dravi. Zanjo se jeza kuha kot juha. Zanjo se laž in rožo zaduha.

Iz pesmi Očka pravi

Bila sem topel veter svetlozelenih poljan in žrebe brez vajeti, ujeto v sončen dan. Na krilih neverjetnega v igri nekončani: mehko plavajoč metulj med zrelimi platanami. Bila sem želja sinjega studenca in mesečina materinega srca.

Pesem Bila sem
Eva in Tevž recitirata pesmi Saše Vegri