V nedavnem intervjuju za francosko revijo L’Express Rusdie na glas razmišlja, da "vse kaže, da smo potegnili napačne nauke" iz celotne afere ob izidu Satanskih stihov, zaradi katerih je iranski voditelj ajatola Homeini leta 1989 na njegovo glavo razpisal fatvo in ga tako prisilil v skrivanje. "Namesto, da bi dojeli, da se moramo zoperstaviti takim napadom na svobodo govora, smo se odločili, da jih je treba miriti s kompromisi in zanikanji."
Ameriški center PEN je, kot vemo, maja letos "za vztrajanje pri svobodi govora" podelil nagrado francoskemu satiričnemu tedniku Charlie Hebdo. Njihove karikature islamskega preroka so bile namreč povod za januarski napad na uredništvo tednika; v tragediji je umrlo 12 ljudi, odgovornost za pokol pa je prevzela jemenska celica Al Kaide.
Z odločitvijo za podelitev te nagrade francoskemu satiričnemu tedniku se vsi niso strinjali; več kot 200 pisateljev je podpisalo protestno pismo, ki je nasprotovalo "nagrajevanju materiala, ki utrjuje protiislamska, protiarabska čustva, ki so že tako ali tako v premoči na Zahodu". Rushdie zdaj pravi, da je spor v literarni svet vnesel "velik razkol", sam pa je osupel nad tem, da so pisatelji, kakršni so Michael Ondaatje, Peter Carey in Junot Díaz, "lahko zavzeli takšno držo".
Enemu glavnih nasprotnikov nagrade, nigerijsko-ameriškemu piscu Tejuju Coleu, je spisal tudi osebno pismo, ta pa mu je baje vrnil precej bizaren odgovor. "Moj dragi Salman, vsega, kar vem, sem se naučil ob tvojih nogah, je pisal, nato pa natrosil vrsto lažnih trditev. Do Satanskih stihov nikoli ne bi zavzel take drže, pravi, saj naj bi šlo v mojem primeru za obtožbe blasfemije, v primeru Charlie Hebdoja pa je šlo za rasizem proti muslimanski manjšini."
Kje se srečata nestrpnost in svoboda govora?
Rushdie sam se s tem ne strinja: ljudje, ki so bili tistega usodnega dne pomorjeni v Parizu, so umrli ravno zato, ker so bile njihove besede in risbe interpretirane kot blasfemija. "Popolnoma enak položaj je. Od takrat se mi dozdeva, da bi ljudje, če bi se napad na Satanske stihe zgodil danes, proti meni zavzeli enako držo in me obtožili, da žalim etnično in kulturno manjšino."
Najtemnejši časi
68-letni pisatelj je prepričan, da "živimo v najtemnejših časih, kar jih ima v spominu", vzpon islamske države pa bo imel še "kolosalen pomen za prihodnost sveta". Konec je treba narediti tabuju, ki obdaja "domnevno islamofobijo", opozarja. "Zakaj ne moremo debatirati o islamu? Čisto mogoče je spoštovati posameznike in jih varovati pred nestrpnostjo, obenem pa biti skeptičen do njihovih idej ali jih celo strastno kritizirati."
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje