Zaradi že vrsto let precej hladnih odnosov med Amazonom in pisatelji - ki največjo spletno knjigarno na svetu seveda potrebujejo, a se obenem bojijo njenega monopola - je Twitter pretekli teden prekipeval od obtožb, da se Amazon vede kot nekakšen nasilnik na otroškem igrišču.
"Nimamo. Drago je. Druge knjige so boljše."
Med taktikami, ki naj bi škodile založbi Hachette in ki jih Amazon po njihovih besedah uporablja že več mesecev, sta zaračunavanje višjih cen prav za njihove knjige in uvrščanje čisto drugih knjig med "sorodne" predloge, s katerimi knjigarna postreže pod vsakim delom. Če bralec kljub temu trmasto vztraja in naroči Hachettovo knjigo, je kmalu obveščen, da bo trajalo okoli pet tednov, preden bo sploh odposlana.
Ta neizprosna taktika je menda posledica propadlih pogajanj: Amazon si je skušal izboriti boljše postavke, pri Hachettu so jih zavrnili in odgovor so bile najrazličnejše neuradne "sankcije". Prodaja je upadla tudi tako znanim avtorjem, kot sta Malcolm Gladwell in J. D. Salinger (je pa res, da nekaterim najbolj branim tudi te metode niso prišle do živega), povzema New York Times.
"Amazon je kot Putin"
Zaostritev spora verjetno ni v interesu nobene strani: Amazon ima pod seboj približno tretjino založniške industrije, kar pomeni, da ga velike založbe preprosto ne morejo obiti; velikan pa po drugi strani na kocko postavlja svojo javno podobo do kupca prijaznega podjetja. "Priča smo klasičnemu napenjanju mišic," je za omenjeni časopis komentiral Andrew Rhomberg, ustanovitelj spletne strani za e-knjige Jellybooks. "Nekako tako kot Vladimir Putin, ki na ukrajinski meji mobilizira svoje sile."
Amazon na vse skupaj ne daje nobenih izjav, pri Hachettu (njihove veje so med drugim založbe Grand Central Publishing, Orbit in Little, Brown) pa so doslej zagotovili le, da svoje knjige odpošiljajo redno (tudi tiste, za katere spletna knjigarna še vedno navaja, da jih ni na zalogi).
Napad na treh frontah
Zdi se, da spletna prodajalna pri svojem tihem embargu uporablja tri taktike. Najpreprostejša je svarilo, da bo trajalo še dva ali tri tedne, preden bodo knjige dejansko odposlali (sicer se ponašajo s hitro dostavo in plačljiva možnost dostave naslednji dan ima več kot 20 milijonov uporabnikov). Nato je tu cena, v večini primerov višja, kot jo ponujajo pri denimo Barnes & Noblu. Tretji pristop je še diskretnejši. Na strani za novo knjigo Jeffreyja Deaverja, The Skin Collector, so kot "sorodne" priporočene popolnoma druge knjige (z opisom "podobni predmeti za nižjo ceno").
"Kot vsi represivni režimi skuša tudi Amazon nadzorovati vaš dostop do knjig," je besno tvitnil Sherman Alexie, eden izmed Hachettovih pisateljev. "Glede na skorajšnji monopol Amazona gre za kršitev protitrustnih pravil, toda kaj, ko regulatorji ne delujejo," je prav tako na Twitterju besnel Charlie Stross.
Na koncu "nasankajo" pisatelji
Pisatelji so po propadu verige Borders in ob težavah Barnes & Nobla od Amazona vse bolj odvisni. Marla Heller, ki je pri Hachettu izdala The Dash Diet Weight Loss Solution, je denimo za New York Times že potrdila, da so Amazonovi ukrepi "drastično vplivali na prodajo". Njeno knjigo so najprej podražili za osem dolarjev, potem pa poleg nje začeli oglaševati različne precej cenejše priročnike za hujšanje. "In potem so pustili, da je zmanjkalo zaloge. Ko se je vse skupaj začelo, je bila moja knjiga med 300 najbolj prodajanimi. Zdaj je zdrsnila že na dno prvih 3.000. Čeprav gre tukaj morda za spor med spletnim gigantom in veliko založbo, bodo na koncu plačali pisatelji."
Svež vetrc, ki pa je pridobil ogromno moč
Ko je spletna knjigarna Amazon sredi devetdesetih odprla svoja vrata, so bili založniki hvaležni za protiutež knjigarniškim verigam; ponujali so ugodnejše pogoje in niso zahtevali takih koncesij kot tradicionalne knjigarne.
A z leti, ko so bile vezi s podjetji utečene, so skoraj brez izjem od vseh začeli zahtevati več. Vsaj že deset let so tako pri Amazonu skrajno "nasilni" do založnikov. Eden izmed njih, ki zaradi strahu ni hotel nastopiti z imenom, je za Times pripomnil, da so pogajanja z Amazonom videti "kot kuhar, ki počasi polni piščanca - na koncu na kosteh ne ostane nič več uporabnega". Brad Stone, ki je o Amazonu napisal knjigo (The Everything Store), v njej piše o pogajanjih z založniki, ki so bila menda tako naporna, da je eden izmed Amazonovih vodilnih po odhodu iz podjetja trpel za posttravmatskim sindromom.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje