V poštev za žensko nagrado, ki je vredna 30 tisoč funtov, pridejo dela, ki so jih napisale ženske katere koli nacionalnosti, a v angleščini. Izbira obeh letošnjih nagrajenk, V. V. Ganeshananthan in Naomi Klein, je odraz kompleksne, pogosto konfliktne situacije (tudi) v literarnem svetu, ki je razklan okrog vojne med Izraelom in Hamasom ter okrog problematike korporativnega sponzorstva v umetnosti.
Kanadska pisateljica in aktivistka Naomi Klein, ki jo tudi v Sloveniji poznamo po knjigah No logo in Doktrina šoka, v Doppelgangerju (Dvojnici) popisuje, kako jo pogosto zamenjujejo za Naomi Wolf, avtorico feministične klasike Lepotni mit, ki pa je bila v zadnjem času bolj izpostavljena zaradi svoje promocije proticepilstva in drugih teorij zarote.
Doppelganger, ki nosi podnaslov A Trip into the Mirror World (Pot v zrcalni svet), je deloma avtobiografija in deloma reportaža, ki skuša analizirati, kako je življenje na spletu izkrivilo naše dojemanje resničnosti, in se sprašuje, kaj lahko v zvezi s tem storimo.
Zgodovinarka Suzannah Lipscomb, ki je bila predsednica žirije za neleposlovna dela, je nagrajeno knjigo opisala kot "pogumen, human in optimističen klic k orožju, ki nas premakne onkraj črno-belih delitev, onkraj levice in desnice."
Čas za razmislek, kdo financira literarne festivale
Naomi Klein se je žiriji zahvalila, da "se ni ustrašila kontroverznosti". Podprla je različne pozive literarnim festivalom, naj začnejo odklanjati finančno podporo podjetij, ki vlagajo v fosilna goriva ali izraelsko vojsko. Ta kampanja je Veliki Britaniji dosegla, da so razni festivali prekinili sodelovanje s finančnim podjetjem Baillie Gifford.
Nekateri sicer argumentirajo, da se svet umetnosti ne bi smel prikrajšati za sredstva, ki jih že tako ali tako ni dovolj, a Klein pravi, da "bi rada svojo platformo uporabila za to, da kulturne ustanove pozove k večjemu pogumu".
V. V. Ganeshananthan je v svojem drugem romanu, Brotherless Night (Noč brez brata), popisala pot nadobudne zdravnice, ki se prebija skozi brutalnost in moralne pasti vojne; roman je nastajal skoraj dve desetletji. Pisateljica Monica Ali, ki je bila na čelu žirije za leposlovje, je roman Brotherless Night opisala kot "briljanten, zanimiv in globoko ganljiv roman, ki priča tako o intimnih kot tudi epskih tragedijah šrilanške državljanske vojne".
Pisateljica je roman začela pisati leta 2004, štiri leta pred izidom svojega literarnega prvenca, Love Marriage (2008). Izkazalo se je, da je pisanje zgodovinskega leposlovja, ki "pazljivo in premišljeno" načne temo travmatičnega konflikta, ki ga ima narod še zelo živo pred očmi, "zelo težko delo". "Tako dolgo je trajalo, ker sem morala prisluhniti celemu zboru različnih glasov".
Navezala se je tudi na temo vojne v Gazi in to, "kaj lahko pisanje sploh prispeva". "Upam, da lahko ljudi potisne k dejanskemu, kolektivnemu ukrepanju".
V svetu stvarne literature ženske ostajajo na obrobju
Žensko nagrado za neleposlovno pisanje so prvič podelili letos; ustanovljena je bila, da bi pomagala uravnovesiti neenakost v založniškem svetu, saj moški kupijo več stvarne literature kot ženske, moški avtorji pa v tem polju osvojijo več nagrad kot njihove kolegice. Organizatorji nagrade navajajo podatek, da so samo 26 odstotkov stvarne literature, ki so jo v letu 2022 recenzirali britanski časopisi, napisale ženske.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje