Selektorica Tedna slovenske drame Alja Predan in v. d. direktorja Prešernovega gledališča Kranj Rok Bozovičar med predstavitvijo letošnjega festivalskega programa. Foto: Prešernovo gledališče Kranj
Selektorica Tedna slovenske drame Alja Predan in v. d. direktorja Prešernovega gledališča Kranj Rok Bozovičar med predstavitvijo letošnjega festivalskega programa. Foto: Prešernovo gledališče Kranj

Program festivala, ki se tradicionalno začne na svetovni dan gledališča, torej 27. marca, sta predstavila njegova selektorica Alja Predan in v. d. direktorja kranjskega gledališča Rok Bozovičar.

Za zdaj še ni znano, kdo bo novi direktor Prešernovega gledališča Kranj po odhodu Jureta Novaka na čelo Cankarjevega doma. Na razpis se je prijavilo sedem kandidatov. V ožjem izboru naj bi bili trije, med njimi tudi Rok Bozovičar, ki je trenutni v. d. direktorja. O novem direktorju bo odločal kranjski mestni svet.

Več kot polovica predstav nastala v produkciji nevladnikov
Selektorica je poudarila, da lahko po dveh letih spremljanja slovenske gledališke produkcije potrdi opažanja svojih dveh predhodnikov, da se izvirna slovenska drama poslavlja z odrov in da jo nadomeščajo vse mogoče druge transliterarne prakse. "Še več, uprizoritve, ki so plod snovalnega procesa, ali tiste, za katere so avtorji performativni navdih našli v enem ali celo v več literarnih nedramskih delih, so neprimerno vznemirljivejše, ambicioznejše, uprizoritveno drznejše in daljnosežno pomembnejše za razvoj uprizoritvene umetnosti pri nas," je dejala.

Kot je še dodala, je kar polovica uprizoritev, uvrščenih v letošnji tekmovalni in spremljevalni program TSD-ja, nastala v produkciji nevladnih producentov, kjer so pogoji dela bistveno slabši kot v javnih zavodih in kjer so tako rekoč vsi ustvarjalci prekarci. Kljub temu se njihovo delo krepi in pridobiva kakovost.

Lani 15 odstotkov več predstav po slovenskih predlogah kot v letu 2023
V letu 2024 je po slovenskih predlogah nastalo 76 uprizoritev, kar je 15 odstotkov več kot leto pred tem, pri čemer 60 odstotkov produkcije prihaja z nevladne scene. Okoli četrtina uprizoritev je nastala po slovenskih dramskih besedilih, preostale so plod snovalnih in drugačnih avtorskih procesov. Ob tem je ugotovila tudi, da se v slovenskem gledališču uveljavlja najmlajša generacija gledališčnikov. Za tekmovalni program je izbrala uprizoritve, ki po njeni presoji izrazito izstopajo tako po problemskih zastavkih kot po uprizoritvenih rešitvah. Uprizoritve obravnavajo ključna vprašanja današnjega časa in družbe.

Alja Predan je v tekmovalni program uvrstila sedem predstav. To so Agmisterij Klemena Kovačiča (AGRFT in Bunker), Boj na požiralniku režiserja Jerneja Lorencija (Prešernovo gledališče Kranj in Mestno gledališče Ptuj), Pet kraljev: K psihopatologiji neke monarhije Tiborja Hrs Pandurja v režiji Livije Pandur (SLG Celje), Teci, Maša, teci Dragice Potočnjak v režiji Nine Šorak in (MGL), Kje mi živimo Bora Ravbarja (Slovensko mladinsko gledališče in Zavod Melara), Balada o trobenti in oblaku v režiji Žige Hrena (AGRFT in Mini teater) ter Jata režiserja Žige Divjaka (Slovensko mladinsko gledališče).

Predstavitev programa 55. Tedna slovenske drame. Foto: Prešernovo gledališče Kranj
Predstavitev programa 55. Tedna slovenske drame. Foto: Prešernovo gledališče Kranj

Spremljevalni program prinaša avtorski projekt Alica: nekaj solilogov o neznosnosti časa režiserja Luke Marcena (SNG Drama Ljubljana in AGRFT), Krik: Mama režiserke Katje Markič (Gledališče Glej), Morska deklica Nine Kuclar Stiković v režiji Jureta Srdinška (Mini teater), avtorski projekt Samo še enkrat gremo spat režiserja Jerneja Potočana (Mini teater in JSKD) ter Oko (Ciklon) Doriana Šilca Petka (Zavod Delak).

Selektorica je v program za mlade uvrstila štiri predstave: To so Zvezdice Jake Smerkolja Simonetija v režiji Žive Bizovičar (SNG Nova Gorica in European Theatre Convention), Umetnost vojne/Umetnost miru v režiji Ane Duša (Slovensko mladinsko gledališče in Kulturno društvo Pripovedovalski Variete) ter dve predstavi Tina Grabnarja, in sicer Transport: Tovor (Lutkovno gledališče Maribor) ter Transport: Odhod (Lutkovno gledališče Ljubljana).

Omenimo še, da sta v letu 2024 na odrih v tujini uprizoritev doživeli zgolj dve slovenski besedili, ki ju je obe napisal Rok Vilčnik, in sicer ena v manjšinskem gledališču Rampa v Celovcu, druga pa v Skopju. "Za promocijo slovenske dramatike doma in v tujini bi bil potreben načrten sistemski ukrep, šele vztrajno, sistematično in dolgoročno delovanje v tej smeri pa bi čez čas zanesljivo zaznalo rezultate in dejanske premike na tem področju," je poudarila Alja Predan.

Kaj prinaša projekt Dramatika manjših evropskih jezikov?
Kranjsko gledališče vlaga velika prizadevanja v tej smeri, zato se je vključilo tudi v uvodoma omenjeni projekt Dramatika manjših evropskih jezikov (Drama of smaller European languages – DoSEL), ki bo del 55. TSD-ja. Tako se bodo v Kranju s svojimi uprizoritvami predstavila gledališča s Kosova, Bolgarije, Malte in Katalonije. TDS pa bo tudi letos v sodelovanju s partnerskimi organizacijami ponudil dodaten program. Med drugim bodo v sodelovanju z Radiem Slovenija v živem radijskem prenosu izvedli radijski igri Tjaše Mislej Prva beseda je mama in Brine Jenček grem greš greva.