Na festivalu bo na ogled tudi predstava Hecube, pas Hecube, ki je nastala v režiji festivalskega programskega direktorja Tiaga Rodriguesa. Foto: EPA
Na festivalu bo na ogled tudi predstava Hecube, pas Hecube, ki je nastala v režiji festivalskega programskega direktorja Tiaga Rodriguesa. Foto: EPA

Umetniški direktor festivala Tiago Rodrigues ja dan pred današnjim odprtjem festivala in pred jutrišnjimi prvim krogom predčasnih parlamentarnih volitev v Franciji, kjer ankete kažejo zmago skrajno desni stranki Nacionalni zbor, ponovil poziv po "obrambi demokracije".

Sorodna novica Pred volitvami v Franciji Nacionalni zbor še okrepil podporo

Francija je svetilnik kulturnega sveta, ki ga je treba obvarovati
Sam je sicer portugalski državljan, zato v Franciji ne more voliti, vseeno pa se čuti dolžnega "vse spodbuditi k temu, da oddajo svoj glas." Kot sin novinarja, ki je bil v 60. letih prisiljen "pobegniti pred fašistično diktaturo" Antónia de Oliveira Salazarja, pravi, da se zelo dobro zaveda, kam lahko vodi vzpon skrajne desnice. Francijo je po poročanju francoskega radia RFI označil za "svetilnik kulturnega sveta", ki ga je treba obvarovati. Ob tem je opozoril, da bi nova situacija lahko pomenila grožnjo finančni podpori kulturnega sektorja, ki zaposluje na stotine ljudi po državi in vsej Evropi. Brez javnega denarja festivali, kakršen je avignonski, ne bi bili mogoči, je dejal. Pravi, da festival v Avignonu pooseblja demokratične, okoljevarstvene, feministične in protirasistične vrednote, in da je zlasti v trenutni klimi v Franciji potreben bolj kot kdaj koli.

Shod proti skrajni desnici
Pozivom so se pridružili tudi številni sindikati s področja kulture in ob današnjem odprtju festivala organizirali shod, na katerem želijo opozoriti na nevarne posledice skrajnodesne vlade, ki da v kulturi vidi zgolj polje za propagando.

Angelica Liddell že 15 let evropska gledališča spopada s svojim radikalnim pristopom in nagovorom večpomenskih podob. Drugi del cikla, posvečenega umiranju, poklanja Ingmarju Bergmanu. Foto: EPA
Angelica Liddell že 15 let evropska gledališča spopada s svojim radikalnim pristopom in nagovorom večpomenskih podob. Drugi del cikla, posvečenega umiranju, poklanja Ingmarju Bergmanu. Foto: EPA

Kaj prinaša 78. izvedba festivala?
Festival v nekdanjem papeškem mestu poteka že 78. Gostujoči jezik festivala je letos španščina. Program prinaša 12 predstav umetnikov iz 11 držav, vključno s Španijo, Čilom, Argentino, Perujem in Urugvajem.

Desetič se bo v Avignonu predstavila v Madridu delujoča režiserka in igralka Angélica Liddell s predstavo Demon: Bergmanov pogreb (Dämon El funeral de Bergman). Ta je nastala posebej za letošnjo izvedbo festivala po navdihu scenarija, ki ga je cineast Ingmar Bergman pripravil za lasten pogreb. V predstavi, ki jo bo izvedla pred znamenito papeško palačo, režiserka nadaljuje svoj prepoznavni radikalni pristop in nagovarjanje z večpomenskimi podobami. To je njen drugi del cikla, ki ga posveča umiranju.

Oprla se je torej na švedskega filmskega ustvarjalca, ki je umrl leta 2007, ob tem pa dogajanja po svoji smrti ni prepustil naključju: izbral je krsto, oblačila in glasbo. Vse pa je zapisal ter pred smrtjo sestavil seznam svojih notranjih demonov – strah, jeza, lenoba.

Predstava Demon: Bergmanov pogreb temelji na Bergmanovem scenariju svojega pogreba oz. seznamu lastnih notranjih demonov. Foto: EPA
Predstava Demon: Bergmanov pogreb temelji na Bergmanovem scenariju svojega pogreba oz. seznamu lastnih notranjih demonov. Foto: EPA

Pravi demon je nečimrnost
V Avignonu bo španska performerka v družbi igralk in igralcev iz Dramatena, švedskega nacionalnega gledališča, in stalnih sodelavcev gledalce povabila, da se zazrejo v svoje zakopane fantazije in neizrečene strahove, dokler se ne spopadejo s poslednjim demonom. Demona ne predstavlja smrt, temveč nečimrnost. Predstava poteka v španščini, francoščini in švedščini.

Festivalski program bo do 21. julija prinašal številne gledališke in plesne predstave ter druge dogodke. Na dvorišču Papeške palače bo ponudil še predstavo Matere – Pesem za vojni čas, ki jo podpisuje poljska režiserka Marta Gornicka, ter predstavo z naslovom Elizabeth Costello. Sedem lekcij in pet moralnih zgodb, ki jo podpisuje poljski režiser Krzysztof Warlikowski.

Med plesnimi predstavami letošnjega festivala so med drugim Od blizu koreografa Noa Soulierja, ki temelji na Bachovi Umetnosti fuge v izvedbi ansambla il Convito, ter Za vedno: Potopitev v Cafe Müller Pine Bausch in Katedrala svobode francoskega ustvarjalca Borisa Charmatza.

Osrednji program spremlja razstava Nikoli ne obupamo: Poklon Alainu Crombecqueju, posvečena spominu na pokojnega direktorja festivala v Avignonu (1985–1992) in festivala Automne v Parizu (1992–2009).

Na programu je tudi predstava Absalon, Absalon francoske igralke in režiserke Séverine Chavrier, direktorice Comédie de Genève. Foto: EPA
Na programu je tudi predstava Absalon, Absalon francoske igralke in režiserke Séverine Chavrier, direktorice Comédie de Genève. Foto: EPA

Največji francoski poletni festival
Festival v Avignonu je leta 1947 ustanovil igralec in režiser Jean Vilar. Dogodek vsako leto ponudi približno 40 gledaliških in plesnih predstav, tako francoskih kot iz tujine. Ponuja tudi literarne večere, razstave, projekcije filmov in pogovore na različnih prizoriščih po mestu.