Mametovo dramatiko odlikujejo ritmična proza in iskrivi dialogi ter mnogo intelektualnih referenc. November je satira dne v življenju prenapetega prvega moža
Mametovo dramatiko odlikujejo ritmična proza in iskrivi dialogi ter mnogo intelektualnih referenc. November je satira dne v življenju prenapetega prvega moža "najmočnejše države na svetu". Foto: Aljaž Hafner/Loški oder

Na gledališko srečanje Takovske cveti se je v šestem letu prijavilo 19 gledaliških ansamblov iz Srbije, Slovenije, Hrvaške, Makedonije ter Bosne in Hercegovine. Selektor Branko Knežević je v tekmovalni spored uvrstil šest predstav, med njimi eno slovensko – politično satiro November, dramo ameriškega sodobnega klasika, Pulitzerjevega nagrajenca Davida Mameta, ki jo je za Loški oder režiral Jaša Jamnik.

Hrvaški teater je zastopalo gledališče Scena Sisak s predstavo Smrt in dekle, srbskega pa Zgodba o živalskem vrtu (Gradsko pozorište, Smederevska Palanka), Srbska drama (Trsteničko pozorište in Dramski atelje Vuk Karadžić), Nada in mučenje (Pozorište Milivoje Živanović, Požarevac) in Klavstrofobična komedija (Poetski teatar Obrenovac).

"Nastop na ravni poklicnih igralcev"
Predstave je ocenjeval gledališki in filmski igralec Branislav Tomašević. Pravico žirije, da poleg glavnih nagrad podeli tudi posebne omembe, je med drugim izkoristil za posebno pohvalo celotnega igralskega ansambla predstave November, in sicer za "izjemno precizen in uigran igralski nastop, ki je na ravni poklicnih igralcev".

V predvolilni tekmi padejo maske
Politična satira November, ki so jo krstno uprizorili leta 2008, se vrti okrog ameriškega predsednika Charlesa Smitha (Bojan Trampuš) v odštevanju do predsedniških volitev. Zdi se, da so Smithovi dnevi v Beli hiši šteti: javnomnenjske raziskave teden dni pred volitvami kažejo, da nima nobenih možnosti za vnovično izvolitev. V svoji zaslepljenosti hoče rešiti, kar se da, zato se povsem odkrito odloči za manipulacijo in izsiljevanje. Skozi igro, pravo burlesko, polno črnega in obešenjaškega humorja, se postopoma razkriva vse umazano ozadje ameriške (in prek nje sleherne) politike. Matej Čujovič je upodobil predsednikovega svetovalca Archerja Browna, Petra Kalan pisko govorov Clarise Bernstein, igralsko zasedbo pa zaokrožita še Jan Bertoncelj kot predstavnik nacionalnega združenja rejcev puranov in Gašper Murn kot staroselec Dwight Grackle.

Škofjeloški ansambel v Gornjem Milanovcu dobro poznajo, saj so na lanskem srečanju s komedijo Predstava Hamleta v vasi Spodnja Mrduša pobrali večino nagrad, tudi tisto za najboljšo predstavo.

V krstni uprizoritvi na Broadwayu je ameriškega predsednika upodobil Nathan Lane; v slovenski različici je v Ovalno pisarno sedel Bojan Trampuš. Foto: Aljaž Hafner/Loški oder
V krstni uprizoritvi na Broadwayu je ameriškega predsednika upodobil Nathan Lane; v slovenski različici je v Ovalno pisarno sedel Bojan Trampuš. Foto: Aljaž Hafner/Loški oder

Gledališki kritik Dragi Ilić, ki je dogajanje spremljal z recenzijami predstav, je pri Novembru poudaril "skromno, vendar funkcionalno sceno, na kateri so igralci takoj dojeli tudi dinamiko in ritem in ju do konca niso zapustili". "Predsednika je prepričljivo, z občutkom za mikroigro, predstavil Bojan Trampuš, pri čemer se je lahkotno gibal od stališča 'jaz to lahko, saj sem predsednik' do preplašenega prvega človeka 'najboljšega od vseh svetov'. Pri tem pisec ne sugerira nikakršne teorije zarote, 'globoke države' itd., temveč preprosto prikazuje predsednika, ki se mu lahko posmehne brez tragičnih posledic. Njegov svetovalec, Matej Čujovič, je odlično razumel to vrsto ljudi, ki bi radi odločali, vendar brez odgovornosti. Tako ga je tudi predstavil – upa si nadreti žensko, ki piše govore, mora pa se klanjati predsedniku, ki ga občasno plaši z globino svojega 'znanja' in izkušenj v političnih bitkah."

Glavno nagrado festivala, za najboljšo predstavo, je prejela Srbska drama Siniše Kovačevića; režiral jo je Miloš Milošević Šika, na oder pa postavil ansambel Trsteničko pozorište iz Trstenika. Za najboljša igralca srečanja sta bila razglašena Dušan Jović (Srbska drama) in Sara Trailović (Nada in mučenje). Tudi "žirija v senci", torej občinstvo, je za svojo najljubšo predstavo razglasila Srbsko dramo. Posebni omembi žirije sta si prislužila še igralca Sanja Zagorac (Smrt in dekle) in Aleksandar Tadić (Klavstrofobična komedija).