Ira Ratej in Boris Kobal sta prva dobitnika nagrade za najboljšega ustvarjalca v MGL-ju, ki nista igralca. Foto: MGL
Ira Ratej in Boris Kobal sta prva dobitnika nagrade za najboljšega ustvarjalca v MGL-ju, ki nista igralca. Foto: MGL
Je to človek?
O dobitniku nagrade za najboljšega ustvarjalca MGL-ja je odločila predstava Je to človek? Foto: MGL
Je to človek?
Boris Kobal je prepričan, da je sporočilo predstave Je to človek? tudi še danes aktualno. Foto: MGL

Vse od leta 1988 so bili med dobitniki nagrade, ki jo podeljuje časopisna hiša Dnevnik, le igralci in igralke, letos pa gre priznanje v roke dramaturginje in režiserja. Nagrajenca sta namreč Ira Ratej in Boris Kobal, ki sta ustvarila predstavo Je to človek? po motivih pisatelja Prima Levija.

"Ira Ratej se je tenkočutno poglobila v grozljivo izpoved preživelega italijanskega judovskega taboriščnika Prima Levija in linearno osebnoizpovedno besedilo pripravila za dramatično uprizoritev. Ves čas je z dialogi ohranila napetost med sočutjem in ogorčenjem, posameznim likom, ki naj bi bili vendarle le številke, pa ji je uspelo vdihniti polnočutnost."

Obravnava psiholoških odnosov v taborišču
Kobalov režiserski prijem pa je tokrat pomagal ustvariti podobo resničnega življenja v taborišču smrti, kjer je bila smrt bolj ali manj zanesljiva, preživetje pa naključno, je še dopisala žirija. Bolj kot naturalistični prikaz življenja v taborišču je Kobala pri ustavrjanju predstave, katere premiera je bila decembra lani, zanimalo raziskovanje psiholoških odnosov med taboriščnikih. Ti so seveda vsi v isti kaši, a obenem so tudi tekmeci, ki preračunljivo ugotavljajo, kdo bo naslednji, ki se bo moral odpovedati življenju.

Pomen v sodobni Sloveniji
Ob predstavitvi drame Je to človek? je Boris Kobal poudaril, da ima drama pomen tudi v današnji družbenopolitični situaciji. Ravno ta ga je tudi spodbudila k njenemu prenosu na oder. V Sloveniji namreč še vedno poteka obravnavanje dogajanja v drugi svetovni vojni in nekoč splošno veljavne resnice doživljajo revizijo, zato po Kobalovem mnenju obravnavanje druge sfvetovne vojne ni niti malo preživeto.

Ira Ratej in Boris Kobal sta na mestu Dnevnikovih lavreatov nasledila igralko Mojco Funkel, ki si je z vlogama Helene Charles v predstavi Ozri se v gnevu in Francke v Cankarjevem Kralju na Betajnovi nagrado prislužila lani.