Bienale lutkovnih ustvarjalcev Slovenije predstavlja jagodni izbor slovenskega lutkovnega gledališča po izboru selektorja Uroša Trefalta ter priložnost za primerjave, strokovne izmenjave in druženja. Letos bienale, ki ga organizirata Ustanova lutkovnih ustvarjalcev in Lutkovno gledališče Maribor, poteka osmo leto. Na fotografiji senčna predstava Račka, Smrt in tulipan, ki jo je po slikanici Wolfa Erlbrucha v ljubljanskem Lutkovnem gledališču režiral Fabrizio Montecchi. Foto: Miha Fras
Bienale lutkovnih ustvarjalcev Slovenije predstavlja jagodni izbor slovenskega lutkovnega gledališča po izboru selektorja Uroša Trefalta ter priložnost za primerjave, strokovne izmenjave in druženja. Letos bienale, ki ga organizirata Ustanova lutkovnih ustvarjalcev in Lutkovno gledališče Maribor, poteka osmo leto. Na fotografiji senčna predstava Račka, Smrt in tulipan, ki jo je po slikanici Wolfa Erlbrucha v ljubljanskem Lutkovnem gledališču režiral Fabrizio Montecchi. Foto: Miha Fras
false
V spremljevalnem programu bo nastopil Matija Solce s predstavo Pavliha Revival Teatra Matita. Pavliha je slovenski lutkovni junak, ki je vzniknil na tradiciji commedie dell'arte in v "trdne čase" prinesel humor in satiro. Njegovo ime so si sposodili tudi za razstavo o partizanskem lutkovnem gledališču Pavliha v uniformi. Foto: Teatro Matita
false
Srce in popek je doživljajska predstava, ki otroke popelje v notranjost človeškega telesa, primerna za otroke od 2,5 do šestih let. Predstavo so pripravili v Gledališču za dojenčke, malčke in starše AEIOU v koprodukciji z Hišo otrok in umetnosti, Društvom lutkovnih ustvarjalcev in Zavodom H'art. Foto: Matej Povše
false
Spake nagovarjajo gledalce od 15. leta dalje. Predstava Lutkovnega gledališča Maribor poudarja pomembnost človekovega nenehnega spraševanja o vrednotah. Spake ne moremo prepoznati le po njeni zunanjosti in besedah. Bojan Labović je Spake režiral po besedilu Roka Vilčnika, napisanem po motivih iz filma Freaks v režiji Toda Browninga iz leta 1932. Foto: Boštjan Lah

Gre za osrednji nacionalni festival, ki si zadaja nalogo predstavitve slovenskega lutkovnega ustvarjanja širši domači in mednarodni strokovni javnosti, izmenjave znanj in izkušenj, prikaza najzanimivejših vsebin in nagrajevanja najboljših stvaritev. "Je praznik lutkovne umetnosti in promocija le-te," sporočajo iz Lutkovnega gledališča Maribor.
Selektor Uroš Trefalt, lutkovni in filmski režiser ter publicist, je po ogledu 41 prijavljenih predstav izbral devet predstav za tekmovalni in pet predstav za spremljevalni program, tekmovalni program pa razdelil na tri sklope – doživljajske lutke, resne lutke in domišljijske lutke.

Neinstitucionalni lutkarji so prisiljeni delati v že preverjenih smereh
Izbor po navedbah predsednika upravnega odbora Ustanove lutkovnih ustvarjalcev (ULU) Silvana Omerzuja kaže, da prevladujejo predstave iz obeh glavnih lutkovnih ustanov v Ljubljani in Mariboru. "Videti je, da sta obe gledališči širše odprli vrata kakovostnim lutkovnim ustvarjalcem, kar je pohvale vredno, hkrati pa je opaziti, da država in občine vse manj sredstev namenjajo neinstitucionalnim gledališčem, skupinam in posameznim ustvarjalcem. Ti so se v preteklosti lahko posvečali tudi lutkarstvu za odrasle, več je bilo eksperimentiranja. Zdaj pa so prisiljeni delati bolj preverjene in komercialno usmerjene predstave za otroke," je zapisal.
Podobno ugotavlja tudi selektor. "Izbor predstav, tako tekmovalnih kot spremljevalnih, iz sezone v sezono kaže na vedno večji upad kakovostnih neinstitucionalnih skupin. Vse več je koprodukcij med lutkovnimi in dramskimi gledališči, vse manj je predstav neodvisnih skupin, kar ni niti najmanj spodbudno," je v programski knjižici navedel Trefalt.
Zakaj je pomembno zgodnje vstopanje v lutkovni svet
V sklopu festivala bo potekalo tudi predavanje nizozemskih umetnikov Marie Raemakers in Roba Logisterja ter strokovni pogovor z naslovom Lutkovno gledališče kot prostor učenja simbolnih jezikov. Sodobne teorije vzgojo preko umetnosti razumejo kot podporo razvoju prosocialnosti in moralnosti. Celovit pristop Reggia Emilia, denimo, temelji na prepletu pedagogike poslušanja ter umetniškega doživetja in rabe umetniških izraznih jezikov. Utilitaristične argumente za uvajanje umetnosti v vzgojne modele so tako zamenjali celostni pristopi, ki poudarjajo, da umetnina angažira celoten spekter "posameznikovih senzornih, intelektualnih, emocionalnih in motivacijskih plasti osebnosti," prebuja osebno angažiranost in prek te spodbuja urjenje sposobnosti za spremembe, so zapisali ob pogovoru.
Tudi o Pavlihi v partizanskem lutkovnem gledališču
Na ogled bosta tudi razstavi Pavliha v uniformi o partizanskem lutkovnem gledališču in Corporis animati Zorana Srdića ter Jane Putrle Srdić o materialih v sodobnem kiparstvu. Vsak dan bodo organizirani pogovori o predstavah, predstavitev lutkarjev v nedeljo in dva družabna večera. Festival bo prav tako organiziral showcase, namenjen mednarodni strokovni javnosti, ter seminar pisanja o lutkovnem gledališču, ki ga bo vodila Zala Dobovšek.
Nacionalni festival se bo končal v nedeljo s podelitvijo nagrad in gostujočo predstavo mednarodno uveljavljene nizozemske skupine Lichtbende Tutu.
Tekmovalni program bo ocenjevala mednarodna strokovna žirija, ki jo sestavljajo umetniški direktor britanske organizacije Puppet Animation Scotland Simon Hart, direktorica Slovenskega gledališkega inštituta Mojca Jan Zoran in izredna profesorica za področje scenografije na ljubljanski Akademiji za gledališče, radio, film in televizijo Jasna Vastl.