Ljubezenska zgodba med Tristanom in Izoldo je zaživela v režiji Islandca Thorleifurja Örna Arnarssona, dirigiral je Rus Semjon Bičkov, v naslovnih vlogah sta nastopila avstrijski tenorist Andreas Schager in finska sopranistka Camilla Nylund. Foto: Enrico Nawrath
Ljubezenska zgodba med Tristanom in Izoldo je zaživela v režiji Islandca Thorleifurja Örna Arnarssona, dirigiral je Rus Semjon Bičkov, v naslovnih vlogah sta nastopila avstrijski tenorist Andreas Schager in finska sopranistka Camilla Nylund. Foto: Enrico Nawrath

Arnarsson je veliko Wagnerjevo ljubezensko opero hotel prikazati kot globoko človeško zgodbo z intimnimi trenutki in velikimi slikami, a sodeč po odzivu občinstva, mu je to uspelo le delno. Morda zato, ker je bilo v več kot štirih urah, kolikor traja opera, na odru relativno malo dogajanja, poroča nemška tiskovna agencija DPA.

Sorodna novica Začetek Wagnerjevega festivala tudi v znamenju "nezaslišanega" poziva ministrice za kulturo

Človeško, vse preveč človeško?
Kritikom se je zdelo, da želi Arnarsson pokazati, da ne gre za čarovnijo, ampak preprosto za zaljubljenost dveh ljudi. "Tristan govori o globoki človeški težavi. Vsekakor je najbolj človeški od vseh Wagnerjevih del," je povedal pred premiero.

V prvem dejanju se sopranistka Camilla Nylund kot Izolda odvije iz prevelike poročne obleke, označene s slabo novico, kot je "varanje". Tenorist Andreas Schager v vlogi Tristana se vanjo zaljubi brez kakršnega koli ljubezenskega napoja. Izolda mu steklenico izbije iz rok, preden lahko iz nje pije.

V drugem dejanju para ne prikaže v razkolu s kraljem Markom, ki ga interpretira Günther Groissböck, ki naj bi dobil Izoldo za svojo ženo, ampak predvsem s samim seboj. V njegovi uprizoritvi tako ni ljubosumni kralj tisti, ki bi ogrožal ljubezen protagonistov, ampak kot je pogosto v človeških odnosih, tiči njuna težava v komunikaciji, kar je tudi posledica družbenih vlog, ki so jima namenjene. "Tristan umira na ruševinah upanja," je povedal Arnarsson.

V prvem dejanju se sopranistka Camilla Nylund kot Izolda odvije iz prevelike poročne obleke, popisane s slabimi novicami. Foto: Enrico Nawrath
V prvem dejanju se sopranistka Camilla Nylund kot Izolda odvije iz prevelike poročne obleke, popisane s slabimi novicami. Foto: Enrico Nawrath

Vsaj žvižgali niso
Kot poroča DPA, se na odru poleg impresivnih odrskih rekvizitov preprosto premalo dogaja. Težko je tudi videti, kaj se zgodi, ker je v skladu s splošnim razpoloženjem produkcije vse tako strašno temačno. A glasbeni del večera je požel velik aplavz, tako dirigent Semjon Bičkov kot glasni Schager in veliko bolj rahločutna Camilla Nylund, slabše je bil sprejet Groissböck.

Na splošno pa so bili odzivi občinstva sorazmerno kratki – brez dolgega navdušenja, pa tudi brez dolgih žvižgov, kot v primeru zadnjega Nibelungovega prstana Valentina Schwarza.

Večer bavarske smetane
Pred premiero je bila svetovno znana festivalna dvorana tudi prizorišče prihoda častnih gostov. Med njimi so bili pop zvezdnik Roberto Blanco, bavarski premier Markus Söder, igralca Margarita Broich in Johann von Bülow ter skoraj vsa bavarska ministrska ekipa. Iz državnih vrst je prišla le ministrica za kulturo Claudia Roth, ki je pred kratkim razburila s predlogom, da v Bayreuthu ne bi uprizarjali le Wagnerja. Manjkala je nekdanja kanclerka Angela Merkel, že desetletja redna gostja festivala.

Na odru je z izjemo impresivnih odrskih rekvizitov preprosto premalo dogaja. Foto: Enrico Nawrath
Na odru je z izjemo impresivnih odrskih rekvizitov preprosto premalo dogaja. Foto: Enrico Nawrath

Festival je od leta 1876 rezerviran za zadnjih deset Wagnerjevih oper. Umetniško vodstvo je v rokah Katharine Wagner, ki so ji nedavno podaljšali pogodbo. Roth je sicer priznala, da je skladateljeva pravnukinja tista, ki odloča o umetniškem repertoarju na Zelenem griču in ne o kulturni politiki.

Kot še poroča DPA, je bilo na otvoritveni dan določeno tudi, da bosta zvezna in deželna vlada prispevali vsaka skoraj 85 milijonov evrov za nadaljnjo prenovo festivalne dvorane.